Vraag voor juryleden: Wanneer een winstpunt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xZolox

Vraag voor juryleden: Wanneer een winstpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 17:34

Wanneer geven jullie een winstpunt?
Als er echt goed gereden wordt, alles netjes afgewerkt of als de combinatie gewoon super is, op wat foutjes +s lordigheid na.. Of wanneer dan..

Denk er eens over.. eerlijk antwoorden aub.. betrappen jullie jezelf erop of niet?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:39

Wat een vreemde vraag? Een winstpunt verdien je op het moment dat je het grootste gedeelte van de oefeningen of onderdelen goed genoeg beheerst.
Zo kun je dus een flitsende proef rijden en je toch wat slordigheden veroorloven terwijl een "gewone" proef al snel geen winstpunt meer oplevert na die paar onvolkomenheden.
Ik tel tussendoor geen punten en ben soms verbaasd als iemand géén winstpunt heeft en in mijn ogen goede onderdelen had... in zo'n geval waren er blijkbaar toch meer minder goede onderdelen. Het komt dus zoals het komt en je krijgt een beoordeling van wat ik zie.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:12

Een jury geeft geen winstpunten. Een jury geeft punten voor de losse onderdelen.
Dus ook ik vind het een rare vraag.

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 12:39

Blijkbaar vatten jullie deze vragen anders op dan ik bedoel..
Ik bedoel meer; Als de combinatie er prachtig uit ziet en opzich heel netje rijd, maar de figuren niet heel geweldig zijn, geven jullie dan nog punten?
Zo is het nog niet helemaal zoals ik het beodle, maar ik kan het echt niet anders uitleggen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:44

je bedoelt dan eigenlijk of een jurylid bevooroordeeld is!! Denk niet dat iemand dat snel zal toegeven. Je beoordeeld de losse onderdelen. Je kan je voorstellen dat als je een super netjes getoilleteerd paard in uitstekende conditie met een mooie lijn een een amazone/ruiter met geweldige houding in de ring hebt dat het er dan mooier uitziet dan een haflinger met een geschuurde staart. En je kan je dan ook voorstellen dat je daardoor onbewust anders zou punten. maar in principe hoort een jury daar niet naar te kijken. Je beoordeeld naar het protocol wat je voor je hebt

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:06

Ja dat bedoel ik ja..
En nee daar hoor je niet naar te kijken, maar toch merk ik zelf regelmatig dat dat wel gebeurd.. Niet alleen bij anderen.
Ik bedoel maar: Eerst reed ik op een kleine brave pony, die zijn rondje netjes en leuk liep, ook een leuke pony om te zien. Maar het was netaan een D-pony en daar win je een regiokampioenschap niet mee. Nu heb ik net geen paard en eindig ik op de regio eigelijk altijd wel bij de beste 5. Zoals ik van de winter een zeer slechte proef reed, was ik toch 4e en later ook nog 2e.
Letten jullie dan écht alleen op de figuren, of ook op de pony..?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:24

NonnyNancy schreef:
Ja dat bedoel ik ja..
En nee daar hoor je niet naar te kijken, maar toch merk ik zelf regelmatig dat dat wel gebeurd.. Niet alleen bij anderen.
Ik bedoel maar: Eerst reed ik op een kleine brave pony, die zijn rondje netjes en leuk liep, ook een leuke pony om te zien. Maar het was netaan een D-pony en daar win je een regiokampioenschap niet mee. Nu heb ik net geen paard en eindig ik op de regio eigelijk altijd wel bij de beste 5. Zoals ik van de winter een zeer slechte proef reed, was ik toch 4e en later ook nog 2e.
Letten jullie dan écht alleen op de figuren, of ook op de pony..?

Maar verwacht je dan dat een jury dat hier gaat toegeven?

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:53

Njah, nee eigelijk niet, maar toch..
Wat vinden jullie er dan van? (andere vraag )

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:56

Ja dat is een betere vraag!! (alleen zijn er al veel discussies over op bokt)
Daar houd ik me al een tijdje mee bezig. maar komt eigenlijk neer op dat ik het verschil van beoordelen teveel uit elkaar vind liggen. ik kan daar nog wel eindeloos over doorzeveren maar dat gaat het niet verbeteren. Als ik in juli mijn sutie heb afgerond ga ik een contactleggen met de KNHS om te kijken of ik ze hierin van dienst kan zijn. Ofwel ik vind dus dat je het de juryleden niet kwalijk kan nemen. maar wel de organisatie die staat voor de opleiding van deze mensen.
Waar jij het over hebt is ook echt het stukje wat je eigenlijk niet kan aanpakken in een jurysport

chelsea82

Re: Vraag voor juryleden: Wanneer een winstpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:58

oosterhoff schreef:
Een jury geeft geen winstpunten. Een jury geeft punten voor de losse onderdelen

Inderdaad.
En aan het einde van de rit zie je pas of het wel of geen winstpunt is.
Soms denk ik wel eens dat iemand wel een kleine winstpunt heeft en dan blijkt het net niet zo te zijn.Of anders om.
Er kan een prachtige combinatie in de baan komen die heel wat fouten maakt en uiteindelijk geen winst heeft.
Er kan ook een minder mooi paard de baan in komen waar je minder oog voor hebt maar die goede onderdelen laat zien en dus wel de winst krijgt.