Zwemmen met je paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Zwemmen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:21

Dat paarden kunnen zwemmen weten we allemaal, maar las je met je paard gaat zwemmen, hoe doen jullie dat dan?
En dan bedoel ik niet een beetje pootje baden, maar echt zwemmen.

Blijven jullie er gewoon op zitten of vinden jullie dat te gevaarlijk?
En als je er op blijft zitten, doe je dat meteen, of wacht je totdat je paard al een stukje aan het zwemmen is?
En waarom doen jullie dat zo?

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:24

het water bij ons is niet diep genoeg voor mijn paard om te gaan zwemmen maar als je paard gaat zwemmen zal ik der zeg maar op gaan liggen, ze gaan flink met hun benen trappen om te zwemmen zeg maar en dat kan best pijn doen denk ik..dus er een beetje naast hangent boven liggen haha vaag.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:38

In de Hart voor Dieren stond een stuk over zwemmen:
"Laat je in dieper water niet op maar naast je paard meedrijven, met de teugels in 1 hand.
Houd je met de andere vast aan de manen en vermijd contact met maaiende paardenbenen."

Edit: typfout.

Goldie

Re: Zwemmen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:56

Het enige water bij ons in de buurt is de zee, en dat is veel te gevaarlijk om met je paard in te gaan zwemmen...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:01

ik zwom altijd aan de linker kant met die dingen die je oo an zo een boadieboard vastzitten aan de teugels aan mijn hand ehmmm ik kon het niet beter uitleggen en dan wat zei ze drijfen met de bolle buik!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:58

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:01

ik zwem elk jaar met mijn paarden,
ik gebruik dan mijn winteczadel en een oud hoofdstel
ik doe een halstertouw om de nek, die kun je vastgrijpen zodra ze gaan zwemmen
als een paard zwemt, gaat dat ineens heel snel, en dan worden je benen naar achter geduwt door het water, dan moet je het touw vastpakken, anders trek je in de mond.
ik zwem nooit lange stukken, maar altijd net een paar meter.

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 17:27

Ja, ik zwem zelf ook altijd met mijn pony en dan ook maar een paar meter.
Dit is altijd een stukje waar ze net niet meer kan staan, dat ze net 10 cm tekort komt ofzo, mocht ze dan zinken, heeft ze snel weer de veste grond onder haar hoeven
Ik blijf wel altijd gewoon zitten. Ik stuur haar het water in en blijf gewoon zitten als ze gaat zwemmen, is dat schadelijk?

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:29

beide, met indy zwem ik nog niet echt, alleen af en toe zij het water in en soms saampjes de plas over in het bos, maar daar ga je wel diep het water in maar je kunt wel staan. met andere paarden doe ik het allebei, als ze er klaar voor zijn.
waarom?
hmm, ja waarom, gewoon omdat het beide leuk is, en omdat het met indy niet gevaarlijk is wanneer ze er klaar voor is, daar werken we aan (Parelli student)(NH)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:53

Goldie schreef:
Het enige water bij ons in de buurt is de zee, en dat is veel te gevaarlijk om met je paard in te gaan zwemmen...

Oh? Dan had ik mijn paard al een keer of tien verloren.....
Zwemmen in zee KAN gevaarlijk zijn, maar als je weet wat je doet, is het niet gevaarlijker dan wanneer je zelf gaat zwemmen in zee.
Of je erop blijft zitten, maakt ook uit wat voor combi je bent. Met mijn paard bleef ik er gewoon op zitten, met de IJslander van vrienden was dat trickie. Die ging dan al bellenblazend koppie-onder waarbij ze overigens netjes haar neus dichtkneep!

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:31

heb het nog niet geprobeerd maar wel gewoon een tip blijf uit de buurt van de benen.

Brabantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:57

O kon ik maar zwemmen met een paardje.
Succes en veel plezier voor diegene het wel kunnen

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:38

Ohw met paarden zwemmen, iets wat ik nooit zal doen. Hoewel het me wel erg leuk lijkt.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:36

ik zwem met of zonder zadel en zodra hij loskomt ga ik erboven meedrijven.
ik ga niet naar de zijkant vanwege de maaiende benen maar ook omdat als hij ineens grond voelt omhoog komt en dan bungel ik ernaast.
Erboven hangen gaat prima. ik zwem ook altijd korte stukjes.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:40

Toen ik mijn paard voor het eerst met water kennis leerde maken (denk ik )
Toen ben ik er samen met Rakkertje13 en haar paardje heen gestapt..
Dus gewoon met halster en verder niks..
Dus het water in en gewoon maar even rondjes om me heen laten zwemmen ..
Daarna ben ik maar eens op haar rug gaan liggen en liet me meevoeren en heb toen ook nog even op haar gezeten.
Mooie ervaring was dat

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:58

Maar weet iemand of dat het kwaad kan dat je er op blijft zitten?

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:34

Ne, als je maar niet te lang doorzwemt, of ernaast gaan "hangen' en je mee laten voeren

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 23:20

Ik blijf er ook gewoon opzitten.... Mijn paard vind het geweldig!! Je benen worden idd helemaal naar achteren geduwd, is een heel grappig gevoel!

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:48

Weet iemand dan ook toevallig hoe je een paard laat wennen ? Die voor het eerst het water in gaat ? Wat is het beste ?

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:02

RoWyGo schreef:
Weet iemand dan ook toevallig hoe je een paard laat wennen ? Die voor het eerst het water in gaat ? Wat is het beste ?

Ik zou eerst gewoon met een paard mee gaan die het water zeker niet eng vindt. Dan laad je je paard gewoon een beetje door het water lopen, dat je paard er meer vertrouwen in krijgt. Pas als je paard zonder problemen en zelfverzekerd het water in stapt, kan je wat dieper gaan. Als ook dit goed gaat ga je gewoon steeds wat dieper totdat je paard niet meer kan staan.
Hij of zij zal dan vanzelf gaan zwemmen. Probeer niet te overhaasten, als je paard water eenmaal eng vindt, is dit moeilijk af te leren!

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:46

ik gebruik ook een oud zadel (want op die hittepetit kan ik niet blijven zitten zonder zadel) en een hoofdstel en dan gewoon lekker het water in!