Streng controlen op inentingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Streng controlen op inentingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:10

Hallo iedereen

Mijn vraagje luidt: Controleren ze op concour streng op inentingen? Want mijn pony is een paar weken geleden nog geënt, maar daarvoor ruim een jaar niet. Kan dat kwaad? Ik bedoel, kunnen ze je uitsluiten omdat het zolang niet gebeurd is ondanks dat het 2 weken geleden nog gedaan is?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:11

Ja dat kan kwaad. Bij mij hebben ze vandaag voor het eerst gecontroleerd in 7 jaar tijd. Dus echt vaak gebeurd het niet (maar volgens mij komt het wel steeds meer). Maar het is wel zuur als je erdoor gediskwalificeerd wordt. Vooral op kampioenschappen zijn ze erg streng.

Als het goed is moet je binnen een maand opnieuw enten en dan is het weer goed. Maar dat zou je even aan de dierenarts moeten vragen.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:18

dus even kijken..
Ze is 28-4 nog geënt, en dan zou ze nu dus weer vóór 28-5 geënt moeten worden? Is het dan goed?

CarolineP

Re: Streng controlen op inentingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:36

Hier in de omgeving wordt fanatiek gecontroleerd. Heb al verschillende keren meegemaakt dat de jury minitueus alle data van entingen controleerde. Vorige week in Exloo is er iemand gediskwalificeerd!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:29

heeft een mededeling in de knhs gestaan dat je alles in orde moet hebben, dus ga er maar vanuit dat ze flink gaan controleren als ze dat al niet doen.

Er zijn regelmatig al mensen gediskwalificeerd omdat het niet correct was en dat vind ik alleen maar zeer goed. Als ze een paar weken geleden nog geent is, is ze misschien niet te laat voor de herhalingsprik.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:59

Kan je ook een herhalingsprik nemen? Hoef je dan niet de basisenting weer te doen?

Mijn verzorgpaard is 2 weken te laat ge ent Ik kan nu dus ook niet starten, maar 1 prik kan dat oplossen??

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:02

Als je je paard te laat ent, moet hij de basisenting weer opnieuw hebben!!! Dus ik denk niet dat in jouw geval, splinter, 1 prik niet voldoende is om dit op te lossen

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:14

Je moet het idd op orde hebben. Er wordt momenteel gewoon veel gecontroleerd.

Op orde is
Basisenting en de daar op volgende jaren binnen het jaar enten. 2 maal per jaar enten mag, maar is niet verplicht.

Mist de basisenting of is het paard daarna niet binnen het jaar geënt dient de basisenting overnieuw gedaan te worden.
Ook als je bijv de eerst 2 levensjaren van je paard geen gegevens hebt en daarna nergens op papier hebt staan dat de basisenting gedaan is moet het overnieuw.

Wij hebben zelf met 1 van de paarden meegemaakt dat hij echt altijd keurig geënt is, maar de vorige eigenaar 1 maal het niet heeft laten registreren (boekje vergeten in te leveren bij de pensionhouder). De DA heeft bevestigd dat het paard idd toen geënt is. Maar het staat niet op papier en dan moet gewoon de gehele basisenting overnieuw.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:27

Momenteel wordt er bijna elke wedstrijd bij mij gecontroleerd!
Een goede zaak vind ik zelf.
Je behoort dit soort zaken in orde te hebben alvorens je wilt gaan starten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:29

Splinter schreef:
Kan je ook een herhalingsprik nemen? Hoef je dan niet de basisenting weer te doen?

Dat bedoelde ik. de basisenting. Kon er alleen niet op komen op dat moment.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:20

Dus als ik nie gediskwalificeerd wil worden moet ze heel snel een herhalingsprik? Voor 28-5? Dan zou het dus in orde meoten zijn..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:32

Bertuss schreef:
dus even kijken..
Ze is 28-4 nog geënt, en dan zou ze nu dus weer vóór 28-5 geënt moeten worden? Is het dan goed?

Ze moet tussen 21 en 90 dagen nog een keer geënt worden, dan is de basisenting weer compleet.
7 dagen na de laatste enting mag je weer op wedstrijd.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:35

Sorry hoor maar ik snap het niet zo goed meer
Ze is 28-4-'o6 voor het laatst geënt, waneer moet ze dan weer?
(Ze is ruim een jaar niet geënt)

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:44

Ze moet een nieuwe basisenting. Die bestaat uit 2 entingen met minimaal 21 dagen en maximaal 90 dagen ertussen. Op 28 april was de eerste, de volgende moet dus op z'n vroegst 19 mei, op z'n laatst 27 juli (als ik zo even goed reken). Daarna is de basisenting weer compleet en moet hij weer binnen het jaar.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 15:46

Maar mag ik nu dan wel gewoon starten of mag dat dan pas volgend jaar..?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:48

7 dagen na de tweede enting van de basisenting mag je weer starten.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:01

Marije_jiplover schreef:
7 dagen na de tweede enting van de basisenting mag je weer starten.

Owh.. en waar staat dat dan nu weer.. Tsss... moet ik nu weer het reglement gaan uitspitten?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:07

ik controleer regelmatig of de papieren in orde zijn, bij de indoors laat ik het aan het secretariaat over en bij de outdoors doe ik het zelf of in overleg met de collega jury die de 1e of 2e proef moet beoordelen, ik moet zeggen dat ik het regelmatig tegenkom dat paarden of niet op tijd geent zijn of dat de papieren van de betreffende combinatie niet kloppen, krjig je een vos in de ring terwijl op de startkaart/coupons donkerbruin staat..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:09

alegemeen wedstrijdreglement van de knhs schreef:
4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt
tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92
dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige
inenting en
minimaal zeven dagen voor de wedstrijd

moet zijn toegediend.

Ik moet toegeven dat er niet bijstaat dat je na de basisenting ook 7 dagen moet wachten voor je weer mag starten, maar aangezien het om de jaarlijkse enting ook om die 7 dagen gaat, ben ik er altijd van uit gegaan dat dat bij de basisenting ook moet. Mogelijk is dat mijn interpretatie en is dit niet waar.

Ik lees hier dus nog een fout in mijn vorige berichtgeving: ipv 90 staat er 92. Dit komt dus neer op maximaal 3 maanden. Dus in het geval van de TS moet er uiterlijk op 28 juli een tweede enting komen om de basisvaccinatie weer compleet te krijgen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:16

Hmm, dat laatste stukje kende ik niet. Betekent dat dat ik als mijn paard voor eind mei zijn nieuwe jaarlijkse enting gehad moet hebben en ik laat dit deze week doen, ik aanstaande zondag niet mag starten? Dat is toch vreemd, ze is dan toch gewoon altijd keurig op tijd geënt?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:05

Ja, je paard is wel steeds op tijd geent, maar binnen die week na de enting zou je paard niet helemaal fit kunnen zijn en in theorie zelfs besmettelijk voor andere paarden.
In theorie dan, want ook onze DA gelooft daar helemaal geen snars van.

Bij ons in de regio, heb ik nooit anders geweten. dan dat je bij elk buitencolncours gecontroleerd wordt op het in orde zijn van je papieren.
Soms ook bij indoor trouwens.
We zijn er hier dus allang aan gewend.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:07

Ik heb nog maar één keer gecontroleerd, dat was bij de ZHK, daar kon je het verwachten.. Deden ze gewoon de eerste van elke cathogorie.

Mijn pony was ook een x iets te laat geënt, toen moest ie (wat marije_jiplover zegt) zn basisentingen opnieuw.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:17

nomes schreef:
Hmm, dat laatste stukje kende ik niet. Betekent dat dat ik als mijn paard voor eind mei zijn nieuwe jaarlijkse enting gehad moet hebben en ik laat dit deze week doen, ik aanstaande zondag niet mag starten? Dat is toch vreemd, ze is dan toch gewoon altijd keurig op tijd geënt?

Dat klopt, als je haar deze week laat enten mag je dit weekend niet starten. Dat heeft ermee te maken dat het immuunsysteem van je paard hard aan het werk is om te reageren op de enting. Hierdoor is je paard in principe een paar dagen vatbaarder voor andere infecties en die kan die dan dus bij zich dragen als je op wedstrijd komt, terwijl je dat zelf misschien nog niet gemerkt hebt.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:15

Ze worden steeds strenger met controleren.
En terecht, een hoop mensen hebben de entingen en de papieren niet voor elkaar.
Vriendin van mij is vorige week nog gediskwalificeerd.Paard was keurig geent, maar de dierenarts had niet in het paspoort vermeld dat het paard wel de basisenting heeft gehad.Dit werd trouwens na de proeven gecontroleerd.Gevolg, 2 eerste prijzen die ze niet kreeg en een boete.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:44

Bedankt Marije, het staat er dus echt (in het reglement) inderdaad voor die basisenting niet met name, maar zo kun je het wel lezen.

Da's dus inderdaad wel iets om rekening mee te houden (en ik zeg eerlijk dat ik dat nooit heb gedaan... en ook niet ga doen wanneer ik een startkaart controleer).

Dat hele enten is natuurlijk een loos gedoe. Ik denk dat iedere DA wel eens een andere datum invult dan de feitelijke en zie daar: probleem opgelost.