onsociaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hallow

onsociaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:38

Ik rij op de manege op een haflinger die wat onsociaal tegen vooral vreemde paarden is.. ze wil dan heel graag haar hoeftekening op het lijf van dat vreemd paard afdrukken... ofterwijl ze trapt.
Aangezien ik al een tijdje op haar rij kan ik aanvoelen wanneer ze haar rug spant en wil trappen...dus kan ik dat voorkomen.
Maar ik wil ook wel eens gewoon een rustig buitenritje kunnen maken zonder getrap.
Het enige is dat ik weet dat ze vroeger te vroeg is ingereden.
Dat kwam door een leeftijdsfout.
Daarna was ze dus ook te koop omdat ze te wild was om te berijden.

Is die onsociaalheid er nog uit te krijgen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:59

Nee. Vreemde paarden zullen altijd een probleem zijn. Het zal dus uitkijken blijven.

GMVD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:00

Is het niet a-sociaal? Ja hoor, met veel oefenen en belonen wanneer het goed gaat is een hoop op te lossen.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:04

Ik vroeg mij idd ook al af of het niet A-sociaal is. Verder denk ik idd ook dat je er weinig aan kan doen.

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:38

de een zegt van wel de andere niet? hmm.. ja het is vooral omdat ik waarschijnlijk een paard mag hebben.. dan zou ik haar graag willen kopen.
Maar als ze dan daar weg gaat dan heb ik liever dat ze dus wel normaal tegen vreemde paarden doet.
Overigens staat ze bij de westernkudde maar ze hoort er niet echt bij.. zou ze dat als frustratie afreageren op de paarden die ze niet kent?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:45

Heb een ruin die ook zo is. Sinds zijn castratie is het een stuk beter gegaan. Je kan het er voor een deel uitkrijgen maar nooit helemaal. Veel gedult en met andere paarden omgaan wil nog weleens helpen dat ze aan vreemde paarden went. Gewoon haar gedrag negeren. Ik bedoel dan vooral dat je niet zenuwachtig enzo moet worden op het moment dat je andere paarden tegen komt. Als je al weet wanneer ze gaat slaan haar al waarschuwen dat ze dr niet eens aan moet denken, dat ze dan al een probleem heeft. Werk bij mijn paard wel heel goed.

_elske_

Re: onsociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:52

Mijn verzorgpaard doet dat ook, maar alleen als hij zich verveelt. Als ik een oefening doe die hij moeilijk vind, dan kunnen er zo andere paarden naast hem komen, maar als ik aan het uitstappen ben dan gaat hij trappen en idioot doen. Ik hoe hem dus altijd goed bezig als er andere paarden bij zijn en ga dan op een rustige plek uitstappen. Ik weet niet of die van jouw het ook uit verveling doet, maar dan moet je haar gewoon goed aan't werk zetten als er andere paarden bij zijn

Ik denk dat je het nooit helemaal weg kan krijgen... succes met d'r! (Cker als je haar gaat kopen )

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:49

ze doet het zeker niet uit verveling.. ik dacht dat haar rang er misschien mee te maken had.. ze staat bij de kudde maar hoort er niet bij (word vaak weg gejaagd door hogere paarden) zelf jaagd ze ook wel paarden weg.
Ik vind het alleen een beetje vervelend en als ik voel dat ze aanspant trek ik de teugel aan zodat haar hoofd naar het paard gericht is.. zo kan ze niet trappen.

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:07

Ik denk dat je toch wel een paard kan 'leren' dat het trappen niet onder het zadel mag. Je kunt het iig proberen, geef gewoon iedere keer als hij trapt of wil gaan trappen een tikje of een brul, en als hij dan een keer braaf langs een paard afloopt natuurlijk belonen alsof hij de olympische spelen heeft gewonnen

Jeskim

Re: onsociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:44

Mijn fjord schopt ook naar andere paarden, maar ik heb er weinig last van. Ik rijd achteraan en doe voor de duidelijkheid een roodstrikje in haar staart.
Ze schopt nog wel eens, maar dat is gewoon even uitkijken. Dat rode lintje geeft wel goed aan dat jouw paard schopt en dat andere ruiters daar rekening mee moeten houden.

Groetjes Esther..