11jarige shet. nieuw hier.. Wat nu doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

11jarige shet. nieuw hier.. Wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 19:47

Sorry ik weet niet waar dit hoort en in wist geen titel

Hoi.
Ik werk op een kinderboerderij en ik verzorg 2 shetlanders.
Donderdagmiddag: Ik was klaar met mijn 2 verzorgshets.. Ben (men)hoofdstel in gaan vetten. De beheerder kwam naar me toe en zei: Er komt vandaag een nieuwe pony! Ik was helemaal blij. *o/* De kinderboerderij sluit om 5 uur, ik ben gebleven omdat ze om 6 uur kwam. Ik heb het me helemaal voorgesteld hoe het met hem zal zijn.

Zes uur: Er kwam eindelijk een trailer het erf oprijden. Superblij liep ik er naar toe. En daar kwam ze.. uit de trailer. Een prachtige shetlandmerrie. Ze was super mooi. Een bruinbonte! Ze is op de wei gezet naast de andere pony's. Zodat ze aan elkaar kunnen wennen.

Vrijdag: Ik kwam snel op de kinderboerderij en ik dacht.. Ik laat haar even wennen aan de omgeving. Ik kom in de wei en Ik krijg haar niet te pakken. Ik heb er hulp mee gevraagt.

VRAAG 1: WETEN JULLIE HOE IK HAAR GOED UIT DE WEI KAN HALEN? iK MAAG HAAR NIET AAIEN, EN BIKS REAGERT ZE OOK NIET OP. WETEN JULLIE IETS??? Ze heeft nu trouwens een halster om maar dan is het nog moeilijk omdat je haar niet mag aaien..

Ik heb haar geborsteld. Op haar kont mag je niet komen. Dan trekt ze haar hele bilen bij elkaar. Hoevenkrabben ging helemaal niet. Het blijkt dus dat de hoevenzo goed als nooit gekrabt werden.

VRAAG 2: HOE KUN JE HAAR GOED LEREN WENNEN AAN HOEVENKRABBEN???

Even een rondje gestapt zodat ze aan de omgeving went..

vragen voor de toekomst..

VRAAG 3: HAAR VORIGE EIGENAAR VERTELDE OOK DAT ZE NIET VAN WATER HOUDT.. MAAR HET IS TOCH GOED ALS JE HAAR EENS LKKER DE BENEN AFSPUIT NAAR HET RIJDEN? OF IN DE ZOMER LEKKER WASSEN? HOE KUN JE HAAR RUSTIG LATEN WENNEN AAN WATER???

Sorry voor het verhaal,, maar dan weten jullie hoe het allemaal is gegaan.

Ik stel af en toe makkelijke vragen maar ik wil zoveel mogelijk goed den met de pony's

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:59

Hee..
Antwoord 1: misschien kun je eens bij haar in de wei gaan zitten met een emmer brokken ofzo en dan gewoon wachten tot ze naar je toe komt. Dan kun je haar rustig eens een beetje aaien (geen onverwachte bewegingen maken). Laat haar weten dat jij niet eng bent. Je hoeft haar dan nog niet meteen vast te pakken, want dat kan 'eng' zijn, maar gewoon ongedwongen aaien. Als ze wegloopt niets van aan trekken.
Antwoord 2: hoevenkrabben zou ik dan maar eventjes laten zitten (ookal moet het wel eigenlijk), en pas als ze je een beetje vertrouwt beginnen met rustig haar voorbeentjes te aaien, pakken, rustig optillen, daarna een keer uitkrabben. gewoon rustig laten wennen.
Antwoord 3: Misschien kun je haar een keer natmaken met een spons, een slang vinden nl wel meer paarden eng. Daarna misschien een keer met een slang in de buurt komen maar haar nog niet natspuiten. slang niet te hard zetten als dat kan.

Sorry voor mijn lange reactie maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit is in ieder geval wat ik zou doen..

Succes ermee!

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:01

Laat haar eerst is even nog een dagje wennen joh.
En kijk daarna verder hoe het gaat.
En gewoon veel dingen doen dat beestje moet ook vertrouwen in je krijgen.

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 20:02

xxxvagoxxx schreef:
Laat haar eerst is even nog een dagje wennen joh.
En kijk daarna verder hoe het gaat.
En gewoon veel dingen doen dat beestje moet ook vertrouwen in je krijgen.

amen

AH_scim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:05

Ze heeft al een volle dag in de wei gestaan.. Sorrie is zie nu al dat ik het afgekort heb.. Vrijdag heb ik haar niet te paarden gekregen. Zaterdag is het gelukt. Vertrouwen Ja.. heel belangrijk. wil ik graag met haar hebben jah..

AH_scim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 20:07

niet te paarden = niet te pakken

ImkeTarek

Re: 11jarige shet. nieuw hier.. Wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:04

gewoon heeeeeel rustig aan doen met alles. zoals mariselover al zei: ga eens lekker bij dr in de wei zitten. het fijne van paarden is dat ze allemaal heel erg nieuwschierig zijn. als je gewoon rustig zit en vooral haar niet de hele tijd in de gaten houd (dus ga gewoon je eigen dingen doen in die wei... een boek lezen, beetje zonnen met dit weer kan ook). vaak komen paarden dan vanzelf kijken. dan kun je op een rustige manier op dr reageren. geef haar iets lekkers, als ze aaien eng vind kan je haar aanraken door je hand uit te steken, de meeste paarden ruiken er dan vanzelf aan.
ik zou wachten met andere dingen totdat ze rustig op je reageert, als ze het eng vind als je dr pakt kan het zo dat het vertrouwen dat ze in je krijgt gelijk weg is (volgens mij klopt deze zin niet, maar je snapt me wel )
doe alles in kleine stukjes. zelfs het poetsen rustig aan opbouwen en hoeven laten zitten totdat ze je genoeg vertrouwt. en idd leuke dingen met dr gaan doen als wandelen!

maar het belangrijkste is dus gewoon: niks overhaasten!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:26

paardpony schreef:
Ze heeft al een volle dag in de wei gestaan..

Ja, en? Sommige paarden zijn maanden bezig om ergens te wennen. Overigens is het plaatsten van een paard in een groep nu echt niet de methode om hem er aan te wennen dat mensen ook leuk kunnen zijn. Het paard trekt zich op aan zijn soortgenoten, en niet aan de mens.

Wennen aan voetjes krabben en water zou ik nog even uit mijn hoofd laten, daar kun je onder omstandigheden het net opgebouwde vertrouwen mee stukmaken.
Probeer als je het paard te pakken kunt krijgen, hem eerst over te proberen te aaien. Ga niet borstelen, dat vinden niet alle paarden fijn. Op het moment dat je merkt dat ze een bepaalde plek niet lekker vindt ga je terug naar een plek waar ze het wel lekker vind. En dan tast je jezelf weer zachtjes aan richting de plek waar het moeilijk is. Niet overhaasten, goed naar haar reactie blijven kijken. dan zal je op een gegeven moment merken dat ze die plekken ook niet erg vind. Daar kun je een paar weken mee bezig zijn. Stop altijd op een punt waar ze het lekker vindt.

Voetjes leren geven doe je met behulp van een lang en zacht katoenen halstertouw waar je de clip van hebt afgehaald.. Zorg ervoor dat je met je lichaam en hoofd uit schoprichting blijft, ga naast het paard staan bij zijn schoft en ga eerst voorzichting met het halstertouw op en neer langs haar benen, totdat ze het niet erg meer vindt en niet trapt. Daarna laat je het halstertouw zakken tot in haar kootholte en ga je het been zachtjes naar voren trekken, als ze het been optilt laat je het weer zakken, geen druk blijven houden, niet blijven trekken. Na verloop van tijd kun je langer blijven vasthouden, niet loslaten als ze gaat hengelen of trappen, pas nageven als ook dat been ontspant.

Deze oefeningen moet alleen jij doen, en niet iedereen die met het paard omgaat. Daarom is het verstandig om met anderen die daar op stal rondlopen af te spreken dat een persoon zich met dit nieuwe paardje bezig gaat houden, en niet eerst de een, en dan de ander. Is ook niet bevorderlijk voor het vertrouwen dat je wilt opbouwen.

Pas als deze oefeningen goed gaan kun je voorzichtig beginnen met water....

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 11:54

1, de pony is net nieuw.. dus nog helemaal niet gewend aan haar
nieuwe omgeving.. Alles is vreemd voor haar.. en jij ook.
Bouw het langzaam op... en zorg dat ze vertrouwen in jou krijgt.
Voor je het weet mag je haar overal poesten en haar hoefjes
uitkrabben.. maar heb gedult.. dit gaat niet van de een op andere dag.

AH_scim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 16:19

bedankt, ik heb een middag bij haar in de wei gezeten. Devolgende middag heb ik haar eruit gehaald en het ging heel snel ook borstelen ging goed. op haar kont mag ik haar al zo goed als borstelen. Ik ben nu druk bezig om haar aan haar nieuwe omgeving te alten wennen.