Mini-shet komt niet uit wintervacht, scheren???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Mini-shet komt niet uit wintervacht, scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:10

Mijn shetlander begon vorig ook pas heel laat met verharen, en het was al dik juli voordat hij eindelijk z'n zomervacht had. Ik had geprobeerd met olie door het voer te doen, maar hij werd er alleen maar dikker van. Ook veel poetsen mocht niet baten, de haren bleven gewoon vast zitten.

Dit jaar begon hij hartstikke goed, lieten de haren lekker los, maar nu ineens is het weer gestopt. Er komt niets meer vanaf.
Maar het is zo warm, en hij staat gewoon lekker rustig in de wei te grazen maar zweet zich rot. Hij zit zichzelf ook vaker te krabben, van het jeukende zweet / haar.

Nu vraag ik me af of het misschien een goed idee is om hem te scheren, nu moet ik er wel bij zeggen dat hij licht-dampig is en er dus ook niet mee gewerkt wordt.

Wat vinden jullie?

Groetjes Marieke

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:13

dat is bij die van ons ook!,
wij gaan hem een deze weken gewoon scheren.
het zal bij hem waarschijnlijk nooit komen, hij kan op een een of andere manier gewoon niet verharen.

ook olie door het eten, ( zuivere lijnzaad) werkt bij de andere shet perfect, maar bij deze gewoon niet.
dus scheren blijft als enige over
en als je er niet zo veel ervaring mee hebt,. laat het dan door iemand anders doen, die er wel ervaring mee heeft!,
( je zij dat het een hippepettitje is)

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:14

de vrouw waar ik altijd kkom. die heeft een ijslander die ook niet goed uit z'n vacht kwam. Die heeft ze dus nu ook al geschoren

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:20

Ja, ik laat het sowieso door iemand anders doen, ik heb niet eens een scheerapparaat.

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:21

oké dan is het goed!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:22

Hoe oud is die?
Jonge paardjes, zoals veulens tot hun vierde jaar oid, hebben soms gewoon last van moeilijk verharen.
Dan kan je ze wel scheren, maar dan verplaats je het probleem maar.
Is die al wat ouder?
je kan hem scheren, maar dan moet je dat voortaan elk jaar doen, want vaak komt de vacht dikker terug.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:28

Hij is nu 8.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:32

Dan zou ik hem gaan scheren.
Marieke_456 heeft dat ook gedaan, en is er zeer tevreden mee. En ook lekkerder voor de pony natuurlijk.
Maar zoals ik al zei, dan zit je er wel aan vast, maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn..

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:37

Nee dat is zeker geen probleem. Maar wat is de beste tijd om hem te scheren, of maak dat niet zoveel uit?
En is een keer scheren zat, of scheren jullie ze vaker in het seizoen?
(ik ben echt een scheerleek )

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:11

ligt eraan hoe snel de vacht terug komt, meestal vooral in de zomermaanden is 1x genoeg

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:00

misschien kun je hem even een tijdje lijnzaad of zonnebloemolie voeren? Dit helpt ook goed tegen het verharen, en krijgt je pony een glanzende vacht van

Offtopic: wij gaan onze verzorgshetjes (2) ook scheren omdat de ene last heeft van luizen en die andere moet dus ook gedaan worden Maar die zitten allebei ook nog behoorlijk in hun vacht.. dus volgens mij kan het geen kwaad hoor om ze te scheren

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:01

sax89 schreef:
ligt eraan hoe snel de vacht terug komt, meestal vooral in de zomermaanden is 1x genoeg

Ja maar dat kun je vooraf niet weten hoelang het duurt met die vacht als je het eerst wilt proberen dan is de zomer inmiddels alweer voorbij dus ik zal er niet te lang mee wachten

jessica_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:23

Scheren lijkt me geen probleem zolang het lekker weer is. Misschien helpt lijnzaad voeren ook?