wei in stukken verdelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

wei in stukken verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 15:16

Vorige jaren werden mijn 2 fjorden mega-vet op ons weiland. ze staan 24 uur in de wei en er is geen mogelijkheid om ze uit de wei te halen. Ik zit er nu aan te denken om het weiland in 3 delen te verdelen door middel van draad. en dan van stuk wisselen. wanneer zal ik dan wisselen van gedeelte? hebben jullie hier zelf nog ideeen of tips over?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:22

Ik weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt, maar bij mijn paarden is een deel van het land afgezet en helemaal kort gegraasd. Dagelijks mogen ze een paar uur in de grote wei, daarna worden ze op het kale stuk gezet. Je kunt er ook voor zorgen dat ze op een redelijk kaal stuk lopen door een deel van de wei af te zetten en vervolgens elke dag de draad een stukje opschuiven. Zo hebben ze iedere dag een klein stukje gras.
Persoonlijk zou ik een fjord niet op een wei met lang gras zetten. Ik zou eerst even maaien.

ellepel

Re: wei in stukken verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:24

valt mee hoor, als het gras echt lang is en ook nog es gebloeid heeft zit daar dus veeeel minder voeding in dan jong gras wat net opkomt...

persoonlijk denk ik inderdaad dat t t beste is om ze een aantal uur in 1 stuk te laten grazen en erna op een kaal stuk te zetten.

mijn pony staat overdag op een stuk van maar enkele meters, denk zo'n 20 meter breed en 50 meter lang, en savonds gaat hij in de bak tot smorgens een uur of 8.

hij komt pas op een nieuw stuk gras als het oude echt helemaal kort is

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:25

De wei afzetten, zodat ze voldoende ruimte hebben maar niet te veel gras,
en dan als het kaal begint te worden de draad steeds een stukje verplaatsen,
zodat ze niet te veel nieuw gras in 1 keer krijgen. Werkt bij ons prima!

Auks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:35

mijn paardjes staan overdag in de wei en snachts in de paddock op beton en zand... werkt prima, daarnaast heb ik ons 1 ha verdeeld in 3 stukken en verzet ik zet iedere zaterdag naar het volgende stuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:17

Afbeelding

zo staat de mijne nu., het is er een met zomereczeem en mag ook niet teveel gras hebben.

als je goed kijkt zie je links paaltjes en draad in de weide, zo heb ik het dus afgezet, hij heeft nu dus een vrij klein stuk, mag dit eerst afgrazen en pas daarna komt er een stukje bij...

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:57

Even een waarschuwing wat betreft prikpaaltjes en dun draad. Het lijkt heel handig maar pas op: mijn pony is in dit dunne draad terecht gekomen met zijn achterbeen en heeft daardoor een paar lelijke wonden opgelopen bij zijn spronggewricht . Voor mij nooit meer dun draad maar alleen nog breed lint, dan maar geen stripbegrazing, ik wissel nu af tussen volle weide en een kaal stuk.

Lodinn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:33

Strook beweiding.
Je deelt de wei in 2 stukken. Zet de paarden in een van die stukken. Zet dan een stuk gras af en als ze het kaal hebben gegeten geef je ze er iedere dan een stukje gras bij. Als de ene helf dan op is dan zet je ze op de andere helft zodat aan de andere kant weer gras kan groeien. En dan doe je weer het zelfde

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:35

Ik heb ook mij weiland in stukken gedeeld alleen verzet ik iedere keer het draad een paar meter (het zijn van die losse paaltjes)
Gaat goed, ik verzet het al het andere goed kort is.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:28

i doe precies hetzelfde als niezzz...en gaat perfect

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:14

idd strook beweiding.
Stukje bij stukje bij geven. Eerst kaal dan paar meter er bij.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:23

Beweiden

Wij hebben het land (2ha) ook in stukken verdeelt. We zetten eerst de helft af waar ze dan lopen en kunnen grazen en elke morgen zetten we het lint een meter om. Afhankelijk van hoe breed het stuk is. De kleinste hoekjes zijn 23 x 50 m en de grootste 80x70m

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:28

je kan ook gewoon de paarden telkens wat meer weide geven doormiddel van een draad wekelijks te verzetten zodat het voor hun toegangkelijke gebied steeds groter word!

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:39

Denk dat als je het wekelijks doet dat je dan meer verlies hebt aan strontplekken en vertrappingen. Bij ons merken we het iig wel en doen het dus dagelijks.

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:52

Steeds het draad verzetten, doen wij ook vaak, of je dat iedere week of minder of vaker doet, moet je zelf weten (lig er aan natuurlijk wanneer het gras op is)

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:09

Wij verzetten ook elke week een rij paaltjes met lint erin. De kwpn-er mag volop grazen en de fjord krijgt zo iedere week een stukje gras erbij. Anders kun je die na een maand rollen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:54

Diegene die ze op een kaal stukje hebben en elke dag een stukje erbij geven hoeveel geven jullie erbij per dag.

Ik heb die van mij ook op een kaal stukje en elke dag verplaats ik de draad.

Mirjam

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:22

Die van mij staan achter een stroomdraadje en 1 keer in de 2 dagen schuif ik de draad een stukje op. Na een tijdje schuif ik ook de achterste draad op, zodat het gras weer aan kan groeien. Soms wel ee ngedoe maar het werkt prima.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:25

is zo'n muilkorf niet een idee? zo stonden er bij ons op stal meerdere paarden in het land. Stonden en dan 24 uur, konden ook lekker eten, maar wel een stuk minder dat zonder de muilkorf.
Dat hield ook bij ons de fjoden redelijk slank!

mirtje27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:35

Bluebontje schreef:
Die van mij staan achter een stroomdraadje en 1 keer in de 2 dagen schuif ik de draad een stukje op. Na een tijdje schuif ik ook de achterste draad op, zodat het gras weer aan kan groeien. Soms wel ee ngedoe maar het werkt prima.

Hoeveel geef jij dan bij op zo'n dag dat je het draadje verzet.

Mirjam

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:53

mirtje27 schreef:
Diegene die ze op een kaal stukje hebben en elke dag een stukje erbij geven hoeveel geven jullie erbij per dag.

Ik heb die van mij ook op een kaal stukje en elke dag verplaats ik de draad.

Mirjam

mijn rijpaarden worden bewust beweid en staan niet op een super schraal stuk maar wel op een pas gemaaid stuk dus het gras groeit ze letterlijk in de mond. Elke dag zet ik het paaltje 1m om, de wei is 50m breed. Daar eten ze met zijn drietjes van.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:21

Ik schuif in de breedte van de wei met de paaltjes. De wei is 30 m breed. En ik schuif de draad ongeveer 3 meter per keer verder.

mirtje27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:43

Wiesje schreef:
Ik schuif in de breedte van de wei met de paaltjes. De wei is 30 m breed. En ik schuif de draad ongeveer 3 meter per keer verder.

En doe je dit dan elke dag of om de zoveel dagen.