De reden van het wedstrijd tenue (+plastron)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

De reden van het wedstrijd tenue (+plastron)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:10

Ik geef les op een manege en natuurlijk krijg je dan allemaal verschillende vragen. Een daarvan was; Hoe komt men aan het plastron. Nu heb ik zelf wel een idee.

Ik denk dat het een soort van status was. (Het hele tenue) Mensen die paardreden waren welgesteld en dus kleden ze zich ernaar. De kleding lijkt ook op de kleding van toen. Het plastron is denk ik gekomen van een beschermende borstlap. En zodoende gebleven. Of gebruikte men de plastron ook als mitella, als er iemand van zijn paard viel.

Kortom ik kan hel wat ideeën bedenken. Maar wie weet hoe het nu precies zit. Ik heb heel internet afgezocht en eigenlijk niets gevonden.

Dus wie weet iets over de geschiedenis of oorsprong van de ruiterkleding?

Het schijnt in dit boek te staan. Ik heb veel boeken. maar deze niet.

Ruitergroet van
Arthur Kottas-Heldenberg
Oberbereiter aan de Spaanse Rijschool in Wenen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:57

Joh, ik weet wel waarom je links opstapt.
Zodat je je zwaard niet over het paard hoeft te tillen( voor rechthandigen dan)
Waarom links begeleiden?: staat netter als je in colonne loopt

En een plastron komt waarschijnlijk uit een tijd dat halsbedekking in de mode was. Je mocht de hals van een dame niet zien in victoriaanse tijden, toch? Dat was onzedelijk.

En dus?? moeten we in een meest onzedelijke WITTE! broek rijden. Het ondergoed had vroeger die kleur...

Een heel onhandige sport-oufit, ons uniform!

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:46

amondi schreef:
Joh, ik weet wel waarom je links opstapt.
Zodat je je zwaard niet over het paard hoeft te tillen( voor rechthandigen dan)
Waarom links begeleiden?: staat netter als je in colonne loopt

En een plastron komt waarschijnlijk uit een tijd dat halsbedekking in de mode was. Je mocht de hals van een dame niet zien in victoriaanse tijden, toch? Dat was onzedelijk.

En dus?? moeten we in een meest onzedelijke WITTE! broek rijden. Het ondergoed had vroeger die kleur...

Een heel onhandige sport-oufit, ons uniform!

precies! ik denk precies het zelfde

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:28

Volgens mij heb ik ooit eens gelezen dat een plastron uit de Engelse jagerij afkomstig is, waar hij als een soort noodverband meegenomen werd.

Het ding is in feite gewoon een choker zoals heren die bij een kostuum dragen. Tegenwoordig draagt geen man dat normaal gesproken meer, maar vroeger wel degelijk, en ging men in soortgelijke kleding te paard.

Met halsbedekking voor dames heeft het weinig te maken, die droegen in Victoriaanse tijden geen plastrons.