Jury: vraag over teugels van Stang en Trens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos1

Jury: vraag over teugels van Stang en Trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:47

In de reglementen van KNHS staat:

"Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels gesteld, met dien verstande dat in géén enkele klasse het gebruik van een voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is toegestaan. De teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit. Het gebruik van dubbele teugels is niet toegestaan."

Maar nu is mijn vraag: zijn leren teugels waarvan een deel rubber aan een zijde eropgeplakt is een 'handvat'? Wie weet of je daarmee mag rijden?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:57

Zolang het rubber maar aan de teugel vastzit is dat geen handvat lijkt me, je bedoelt van die leren teugels met aan de binnenkant rubber?

Roos1

Re: Jury: vraag over teugels van Stang en Trens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 16:00

Ja die ja, ik wil er graag mee rijden aan de tren en dan aan de stang een gladde teugel, maar ik weet dus niet of dat mag?

Het gaat dus niet om die (spring) teugel met helemaal rubber eromheen, maar alleen aan 1 kant.

Wie weet het? of wat zou je doen als jury als je een combinatie in de ring hebt die daarmee rijd?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:34

Je kunt daar zonder problemen mee gaan rijden hoor. Je ziet veel vaker een soort van springteugels aan de stang. Zelf vind ik een leren teugel met stukjes (net als een webband springteugel) erg fijn rijden en dan als stangteugel inderdaad een dunnere smalle gladleren teugel.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:18

ik heb een gladde teugel aan de stang en een springteugel aan de trens.
Er word nooit iets van gezegd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:24

Ik had idem als radje
En dat mag.

Met lussen bedoelen ze van die jachtteugels, deze hebben echt letterlijk een lus.
Krijg er helaas zo snel geen plaatje van gevonden.

edit, gevonden

Afbeelding

latitia111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:28

Als ik het goed gezien heb rijd zelfs Anky met iets van rubber aan haar teugels.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 05:34

Ik heb daar ook tijden meegereden. Is gewoon toegestaan.
Later ben ik overgeschakeld op leren teugels met passantjes erop. (of noem je dat stopjes)
Als stangteugel had ik wel een gladde teugel.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 08:44

Oke bedankt allemaal!

Ik kom er liever hier achter dan op een wedstrijd

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:10

Aan de trensteugel mag in princippe alles mits het geen handvat word en de stangteugel dient glad en uit een geheel te bestaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:29

Waar lees je dat in het reglement MNMN?

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:06

Het algemeen wedstrijdregelement en dan dressuur.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:10

Welk artikel lees jij dat de stangteugel glad moet zijn?
Krijg dat stukje namelijk niet gevonden.
Ik krijg alleen dat stukje gevonden waar TS haar topic mee begint.

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:12

Ik ga even zoeken laat zsm iets weten.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:59

Ik heb aan mn S&T een leren met stopjes voor de trensteugel en een gladleren voor mn stangteugel. (nog niet mee gestart)

ik rij al jaren met die teugels met aan de binnenkant anti-sliplaag.
nooit wat van gehoord.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:20

latitia111 schreef:
Als ik het goed gezien heb rijd zelfs Anky met iets van rubber aan haar teugels.

Dus? Omdat zij het wel doet mogen wij het ook? Dat paard van haar staat niet eens stil, als die van mij dat ook zo zou doen zou ik hoogstens een 5 hebben en zij wint een gouden plak

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:25

Heb net ook het reglement nageplozen en het enige dat ik tegenkom over het materiaal van de teugels is hetgene wat de TS in haar eerste bericht heeft staan. Hieruit maak ik dus niet op dat je aan de stang alleen een gladleren teugel mag hebben, volgens mij mag je hier ook met een springteugel of een leren teugel met rubber aan de binnenkant rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:45

Dat denk ik dus ook Marije, vandaar dat ik nog vroeg naar een quote.
Helaas nog geen gekregen

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:36

Ik weet het echt zeker, pas nog over gehad met de persoon die de jurycursus gaf. Ik weet alleen nu even niet meer waar het staat maar ik zoek nog steeds.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:39

Sammie schreef:
latitia111 schreef:

Dus? Omdat zij het wel doet mogen wij het ook? Dat paard van haar staat niet eens stil, als die van mij dat ook zo zou doen zou ik hoogstens een 5 hebben en zij wint een gouden plak

Als jouw paard op een basiswedstrijd de overige oefeningen zou laten zien zoals zij dat doet zou je naar huis gaan met 95%

oliebol53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:46

Marije_jiplover schreef:
Heb net ook het reglement nageplozen en het enige dat ik tegenkom over het materiaal van de teugels is hetgene wat de TS in haar eerste bericht heeft staan. Hieruit maak ik dus niet op dat je aan de stang alleen een gladleren teugel mag hebben, volgens mij mag je hier ook met een springteugel of een leren teugel met rubber aan de binnenkant rijden.

Volgens mij is dit inderdaad juist.
Stel nou dat het heel hard regent. Dan zou je toch ook graag een springteugel of iets dergelijks aan je stang willen hebben?

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:11

Als ik de persoon weer spreek, van de jurycursus vraag ik het na en laat het dan zsm weten. Ik kan het zelf nl. ook niet vinden.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 06:20

oliebol53 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Volgens mij is dit inderdaad juist.
Stel nou dat het heel hard regent. Dan zou je toch ook graag een springteugel of iets dergelijks aan je stang willen hebben?

Nee hoor, als je je stangteugel op de ''officiële'' manier vast hebt, glijd (is dit wel een normaal ned. woord? ) de stangteugel niet door je hangen, iig is mijn ervaring.
De trensteugel gaat wel snel door je hand heen, tenzij je van die echte anti-slip hebt.
Oh, MNMN Ik had dat ook gehoord hoor, dat je een gladlerenteugel aan je stang moet hebben, dus je bent niet de enige