In hoeverre kan een paard onderscheid maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

In hoeverre kan een paard onderscheid maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:36

Ik vraag me dit af .. in hoeverre weet een paard dat die bepaalde dingen wel/niet mag?

Bv. in volgende situatie (maar zo zijn er héél veel):

Je laat je paard soms voor/na het rijden in de bak rollen. Beseft het paard dan dat dit niet mag wanneer jij er langs loopt/erop zit (in diezelfde bak natuurlijk ).

Omdat ik ookal gehoord heb van mensen die een paard nooit in de bak laten rollen omdat die dat dan ook kan gaan doen als je erop zit ofzo...

Andere voorbeelden kom ik nu even niet op maar die zijn er dus wel Als iemand nog een goede weet ....

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:11

Ik weet het eigenlij niet precies.

Mijn vorige rijpony liet ik ook altijd rollen in de bak na het rijden, maar onder het rijden zelf deed hij het niet

ellepel

Re: In hoeverre kan een paard onderscheid maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:00

vind ik ook onzin, een paard weet heus wel dat rollen met een mens op zijn rug nou niet bepaald lekker is toch?

de mijne rolt wel tig keer per dag maar nooit als ik er op zit.

enne gras eten?
hij eet de hele dag gras,maar doet t niet als we aan het rijden zijn, dan weet ie wel dat dat niet mag

Imago01

Re: In hoeverre kan een paard onderscheid maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:10

Hmmm mijn paard ‘weet’ het ook hoor. Ik weet niet of ze het echt beseffen, ik denk meer dat je je paard gewoon zo opgevoed hebt, zodat ze het weten. Ik kan me echter niet herinneren dat mijn paard een keer door de benen is gezakt als ik er nog opzat of dat het zadel er nog op lag.
Ik laat zelfs mijn paard na het rijden (voornamelijk in de winter) aan de hand rollen. Bijvoorbeeld als de bak ‘bezet’ is zodat hij niet los kan, maar hij zal het niet doen als het zadel er nog op ligt.

Het voorbeeld van grazen is ook een mooie, alhoewel ik ook genoeg paarden/pony’s ken die stomweg met de neus in het gras gaan staan en niet meer omhoog te krijgen zijn (met de neus dan hè).

Verder heb ikzelf nog als voorbeeld het schuren van het hoofd. Mijn paard mag lekker schuren op mijn rug als hij jeuk heeft. Ik heb hem zo ‘opgevoed’ (geconditioneerd) dat hij weet dat hij het zachtjes moet doen. Veel mensen hebben hier wat op tegen maar persoonlijk zie ik de nadelen er niet echt van in. Sommigen zeggen dan: ja maar dan doet hij het ook als je eens ‘knappe’ kleren (bv. wedstrijdoutfit) aan hebt. Maar mijn paard weet ook wat ‘nee’ is. Als ik nog in mijn wedstrijdkleding sta, doet hij niet eens een poging, tot hij ziet dat ik mijn dagelijkse kloffie weer aan heb…

Aide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:24

Wij hebben alleen maar een bak en geen wei. Daar rollen de paarden dus altijd. Het ligt denk ik ook meer aan het paard en wat ie gewend is.
Maar ik zou hem gewoon laten rollen hoor!