Hoe moet ik mijn paard trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faberge

Hoe moet ik mijn paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 18:55

Mijn paard is 5 jaar oud, en net een half jaar onder het zadel.
Hoeveel keer per week moet ik hem trainen en hoelang moet ik hem trainen?
Hij is nu nog echt een slungel en een pubber
Ik wil niets overhaasten, omdat hij nog groei hij is 1.74 dus groot.

Maar het is wel de bedoelling dat we van de winter op wedstrijd gaan.
En dat hij een beetje spieren opbouwd voor die tijd.

Ik wacht de racties af want ik hoor zoveel verschillende meningen

ikke

Re: Hoe moet ik mijn paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:06

Spreek je nu jezelf niet tegen? Je wilt geen haast, maarre hij moet wel klaar zijn voor het winterseizoen.
Zoek een goede instructeur, eentje die paarden opleid voor het leven , niet voor het snelle resultaat. Top of the list: Wim Vonck, http://www.horsefeelings.nl/html/home.htm

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:09

Dat kan imo niemand voor je zeggen die je paard niet kent
Ik zou heel rustig opbouwen naar 5 a 6 dagen in de week een half uurtje werk (en als hij uitgegroeid en minder slungelig is pas langer werken) maar die opbouw duurt zolang als jouw paard nu nodig heeft. Hij is onder het zadel dus wat doe je er verder nu al mee?
Ik zou met zo'n slungel veel aandacht besteden aan het zich bewust worden van waar zijn ledematen blijven, bijv. vrijspringen, balkjes lopen aan de longe en onder de man, af en toe een laag hindernisparcoursje of cavalettiparcoursje etc.
Ik ben zelf voor heel regelmatig kort wat afwisselend werk. Vaak genoeg voor de routine en de bespiering, kort en afwisselend genoeg om het leuk te houden en je paard veelzijdig te trainen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:15

Ik heb ook een 5-jarige van 1,75, die ook nog af en toe wat jongig is. Alleen zij is net een jaar onder het zadel.
Ga gewoon rustig aan doen, met 3-4 keer per week rijden, niet allees maar dressuur, maar ook buitenritten en longeren, hiermee stomp je hem niet af.
Als je over een half jaar al wil wedstrijden rijden, dan spreek je jezelf inderdaad tegen. Ga gewoon lekker aan de slag, 2 keer per week intensief en de rest kalm aan en kijk tot waar je komt. Maak het niet een spelletje van dat je zoveel mogelijk bespiering erop wil krijgen en dat ie in de winter alles perfect kan.
Denk erom dat het dieren zijn, en dat ze niet altijd aan je verwachtingen voldoen.

poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:49

Dat verschilt echt per paard en is moeilijk te zeggen. Ik rijd nu een 4 jarige en die rijd ik ong 4 keer per week staat elke dag in de molen en de rest longeer ik hem. Jij kent je paard het best en weet waneer het te veel word.

xxRavernaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:59

hoi hoi

je weet wel wie ik ben.
Lekker rustig aan veel afwisseling you know.

kisses