Ik heb hem laten winnen, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

Ik heb hem laten winnen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:31

Oke ik zal even de situatie uitleggen.

Vandaag zou er een meneer komen uit ons dorp want hij had nog wel wat spullen om Presto voor de kar te beleren. Vandaag waren we van plan om hem even aan alles te laten wennen en hem even te longeren met de broek aan. Dus ik haalde hem om 12.00 uit de wei (die meneer zou om 12.00 komen) en hij was harstikke braaf (zo als altijd ) en ik heb hem lekker geborsteld samen met mijn buurjongetje.

Toen belde die meneer dat hij wat later zou komen (pas om 13.30) dus ik dacht nou dan doe ik Presto maar weer terug in de wei. Dit ging allemaal prima. En om 13.30 was die meneer er dus ik loop de wei in met mijn halster + touw in mijn hand en ik doe het bij Presto om en wil terug lopen, maar toen verzette hij zich helemaal. Hij wou geen stap meer zetten en keek heel angstig uit zijn ogen. Ik probeerde hem gerust te stellen, maar hij wou echt niet mee komen. Toen heb ik nog geprobeerd dat iemand anders hem van achteren opjaagd maar daar van begon hij alleen maar te steigeren. Ik ben er zelfs nog (met hoofdstel) op gaan zitten alleen dit hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik hem maar los gelaten, maar nu heb ik hem wel laten winnen.

Ik baal hier echt ontzettend van, maar ik had echt niet door kunnen gaan want dan waren er misschien wel ongelukken gebeurd. Maar wat moet ik nu doen en waardoor denken jullei dat het is gekomen? Ik zou graag advies willen,

alvast bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:34

Wat het eerste in mij op komt is dat hij gewoon geen zin meer had om nog een keer uit de wei te gaan en zich daar dan ook hevig tegen verzet, wat gelukt is.

Er kan best een andere reden achter zitten, maar dit is het eerste wat ik kan bedenken,

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:38

nu hopen dat hij er geen gewoonte van maakt..... Dat is wel een risico dat je loopt.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:39

Ik denk hetzelfde als judith_cloud
Hij had geen zin en verzet zich daartegen. Maar ik denk dat als je hem morgen wer uit de wei wil halen het gewoon lukt hoor

Even helemaal offtopic.. Je foto's in je profiel doen het niet.

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:46

Sorry hoor, maar iemand je paard van achter op laten jagen is wel het domst wat je in zo'n geval kan doen. Net als het bovenstaande denk ik ook dat ie er geen zin meer in had. Wat vaak helpt bij mij is gewoon omtrekken, dus naar links of naar rechts. Dan duurt het maar een tijdje maar zo kom je er wel. Of des noods met een bak biks je paard lokken.

fjordnina

Re: Ik heb hem laten winnen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:47

zoals je het beschrijft lijkt het op pure koppigheid. Heb je het met een handje brokken geprobeerd?

Was er iets in de omgeving anders dan anders? Of hing er een andere geur?

Probeer het z.s.m. gewoon nog een keer en kijk naar zijn reactie. Doet ie het weer dan moet je maatregelen treffen. Bijv. land een stuk kleiner maken op het moment dat jij hem wil pakken.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:50

Ja, laten we dan inderdaad maar hopen dat hij er geen gewoonte van maakt En ik zal vanavond nog wel even kijken of hij dan mee wil, en als hij wel mee wil hem daar uitgbereid voor belonen.

@ Fatima_a: Op zich was het niet opjagen maar hem even vanachter laten weten dat hij wel naar voren moest. Omtrekken had totaal geen zin want dan had je hem een stapje en dan ging hij 3 stappen achteruit. Ook biks hebben we geprobeerd maar dit boeide hem niet zo veel. Hij had volgens mij liever het lekkere weiland.

@Cootjuh: owja nu je het zegt, ik zal eens even kijken wat ik aan me profiel kan doen, want dit is natuurlijk geen gezicht

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:51

fjordnina schreef:
zoals je het beschrijft lijkt het op pure koppigheid. Heb je het met een handje brokken geprobeerd?

Was er iets in de omgeving anders dan anders? Of hing er een andere geur?

Probeer het z.s.m. gewoon nog een keer en kijk naar zijn reactie. Doet ie het weer dan moet je maatregelen treffen. Bijv. land een stuk kleiner maken op het moment dat jij hem wil pakken.

Nou wat er wel anders was, is dat het vandaag enorm waait, veel erger dan vanochtend en gisteren. Het kan dat zijn, en ik zal hem vanavond als de wind een beetje is gaan liggen weer meenemen.

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:53

Misschien heeft hij verkeerde associaties met die man die kwam helpen? Het kan zijn dat hij die man heeft opgemerkt en daardoor erg bang werd. Hoeft niet zo te zijn dat hij wat naars heeft meegemaakt met DIE bewuste persoon, maar met iemand die erop lijkt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:34

judith_cloud schreef:
Wat het eerste in mij op komt is dat hij gewoon geen zin meer had om nog een keer uit de wei te gaan en zich daar dan ook hevig tegen verzet, wat gelukt is.

Mee eens. Paard vond het wel prima op de wei en had geen zin om aan het werk te gaan. Volgende keer dus toch even doorzetten.

_isaatje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 15:37

Urielle schreef:
judith_cloud schreef:

Mee eens. Paard vond het wel prima op de wei en had geen zin om aan het werk te gaan. Volgende keer dus toch even doorzetten.

Ja dat idee had ik ook zelf al, maar jullie vinden dus wel doorzetten ook al steigert hij en krijg je hem eigenlijk helemala geen stap vooruit??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:06

Als hij steigert kan hij van mij nog een klap voor zijn appel erbij krijgen, eerlijk gezegd. Je vraagt niks bijzonders, alleen om mee te lopen dus hij moet niet dwars lopen doen.

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:10

ik ben het eens met urielle, de volgnede keer als het gebeurt gewoon aanpakken die handel. Het is ook een goede om dan met het uiteinde van het halster op je paard zijn achterhand een tikje te geven. daar schrikken ze van en meestal (bijna altijd) lopen ze dan weer:D

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:25

Juist als hij stijgert door pakken. Merkt hij nu dat je er van schrikt en hem weer laat gaan, zal hij er een gewoonte van gaan maken. Lekker makkelijk, hij moet uit de wei/mee lopen, hij stijgert, en hij hoeft niet meer.

Nu wil ik niet zeggen dat hij elke keer vanaf nu gaat stijgeren als je iets van hem vraagt. Weet niet hoe je paard is, het beste wat je nu kan doen is denk ik de eerst volgende keer hem hoe dan ook mee nemen.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:26

maar als je hem een klap heeft als hij steigert dan wordt het alleen maar erger (tenminste bij die van mij wel) en dan gaat hij helemaal niet meer mee.

Ik heb hem vandaag nog 2x uit de wei gehaald. 1x toen heb ik hem mee genomen (met halster) beloond en weer terug gebracht en de 2x keer toen liep hij al weer mee zonder halster en heeft hij gewoon eten gehad. Dus het is wel weer goed denk ik, maar de volgende keer dus gewoon dorozetten..?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:29

Als het niet levensgevaarlijk word gewoon doorzetten. Anders nog iemand er bijhalen als het je niet in je eentje lukt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:30

Mijn paard heeft vorig jaar ook een periode gehad dat ze niet de wei uit wilde. Je kon haar zo pakken, maar bij het hek staakte ze. Ze ging niet steigeren, maar ze bleef gewoon stokstijf staan.
Wat bij haar hielp was om haar achteruit door het hek te laten gaan. Mn stalgenoten hebben er erg om gelachen, maar het hielp wel

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:18

veiligheid gaat boven alles, als het te link wordt, gewoon ermee ophouden! Maar je zei dat hij angstig uit zijn ogen keek, ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar misschien heeft hij inderdaad een nare ervaring gehad of iets dergelijks?
En ik denk ook niet dat als hij door heeft dat het 1 keertje zo gaat hij meteen zoiets heeft van joepie dat doen we weer.. hij gaf gewoon aan dat er iets was wat hem absoluut niet zinde, goed dat je daarnaar luisterde, dat doen ze echt niet zomaar..

tanja_vg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:41

nooit laten winnen..

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:47

Ik maak wel eens het zelfde met Kieran mee. Hij wil zich nog wel eens losrukken als ik hem uit de wei haal. Wat de reden ook is; het gras in de wei waar hij geen afstand van kan doen of juist zijn vrienden die hij achterlaat: het is verdomd lastig. Ook ik heb van alles geprobeerd van lokken met voer tot ter plekke freestylen. Ook hij heeft meerdere malen 'gewonnen', maar ik denk dat je daar niet al te zwaar aan moet tillen. 't Belangrijkste is dat hem je de volgende keer weer goedgemutst benaderd en wat vooral belangrijk is: als je druk op het halstertouw zet en weer loslaten zodra hij ook maar 1 miezerig stapje zet en geen druk houden op het touw. 't Is makkelijker gezegd dan gedaan maar blijf relaxed. Ik weet er alles van, ik was op een gegeven moment zo gefocussed op het losrukken van Kieran dat dat alleen al genoeg spanning overbracht wat het alleen maar erger maakte.

Veel succes en maak je niet te veel zorgen!

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 21:53

Ik heb me er blijkbaar veel meer zorgen om gemaakt dan Presto. Want vandaag ging ik rijden en ik liep eerst naar de stal en meneer stond al weer te hinneken van : "Haal je mij ook nog eens op?"

Hij was hartstikke braaf en we gaan binnenkort met zijn tweeen maar eens bezig met het (koets)tuig

Poohbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:06

Ik verbaas me hier een beetje over de reacties. isaatje beschrijft dat hij angtig keek en iedereen gooit het op koppigheid en doorpakken die hap, want anders doet hij het voortaan e.d. ????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:03

ja dat dacht ik dus ook. lees net alles, maar kijk er ook van op dat iedereen he top koppigheid gooit. misschien was het idnerdaad uit angst. in dat geval is het namelijk beter om hem te laten"winnen" om het de volgend ekeer weer rustig te proberen. met echte angst krijg je niks gedaan

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:56

Zelfs als het angst is moet hij hoe dan ook mee. Als jij als eigenaar geen stabiliteit van regels kan geven zal je paard nooit op je kunnen vertrouwen.
En sorry, maar ik geloof echt niet in angst als een paard om 12 uur braaf meestapt, je zet hem terug en anderhalf uur later wil hij ineens niet mee omdat hij zogenaamd zo bang is. Dat paard is slim en doet alsof hij bang is, imo heeft Isaatje het verkeerd geinterpreteerd. Maar goed, het paard luistert weer dus het probleem is opgelost.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:12

Stond ide man ook in de wei toen je hem de tweede keer wilde ophalen? Heeft jouw paard misschien een hekel aan mannen? Of is hij er bang van? Zoja, dat kan een hoop verklaren.

Opjagen van achteren als hij niet wil lopen is nooit een oplossing, dat is symptoombestrijding. Als hij niet wilde lopen omdat hij angstig was, zoals je in je eerste post schrijft, is heeft opjagen een averechts effect. Op het moment dat die helper (die speciaal voor jou is gekomen) op je staat te wachten en jij daardoor dus een sociale druk voelt van 'Even opschieten want er staat iemand te wachten op ons', creeër je juist spanning in je lichaamshouding en taal waardoor je paard het niet meer vertrouwt op dat moment en weigert mee te gaan.