veulen wil niet stil staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

veulen wil niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:46

hallo allemaal,

ik heb een jaarling dat ik regelmatig uit de groep (opfok) haal (om de dag) om te poetsen , alles gaat goed behalve dat mw niet zo graag stil wilt staan hebben jullie tips????

groetjes linda

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:06

Waarom denk je dat een jaarling niet wil stil staan als je hem bij z'n vriendjes weg haalt...?
Hij wil bij hun blijven en met hun spelen en heeft weinig trek in borstelen. I.m.o. is dat ook nog helemaal niet nodig bij jaarling. Toen jij nog een kleuter was kon je ook niet stil blijven zitten(de meeste kleuters kunnen dat in ieder geval niet. ) Laat hem eerst genieten van z'n leven zodat hij met z'n vriendjes kan spelen.
Poetsen komt wel als ze 2.5/3 jaar zijn.

Maaaike

Re: veulen wil niet stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:27

Ik vind het niet zo gek dat ie nu nog niet stil wil staan voor een poetsbeurt. Hij wil rennen, met zn vriendjes spelen, en niet een hele tijd stilstaan omdat ie gepoetst moet worden !

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:29

Je moet het ook niet zo vaak doen joh.

Afentoe poetsen kan best maar z'n jong ding wilt spelen en vrij zijn.

Het zal vast beter gaan als je het maar 1/2x per week doet inplaats van z'n 4x

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:55

je moet nooit verwachten van een veulen dat hij ellenlang stil kan staan. Ze kunnen hun concentratie maar kort vast houden. Je kan beter 10x 5min poetsen dan direct een half uur of een kwartier...

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:10

Maar hem leren meelopen en halthouden kan nooit kwaad, ik weet niet of ze dat bedoeld op het stilstaan onder het poetsen. Om de dag poetsen vind ik vrij veel. Ik doe het als het meezit twee keer in de week. Dan nog ka hij niet stil staan. Maar omdat ik hem soms maar 1x in de week even 10 minuutjes poets vind ik wel dat hij in die minuutjes een beetje stil kan staan.

Ik snap het echt wel dat hij niet altijd stil kan staan, maar ik verbeter hem wel altijd rustig. Die paar minuutjes dat hij even stil moet staan komt hij wel door.
ALs je met wandelen bedoeld, dan heb ik niet echt tips, mijn pony heeft er ook moeite mee, hij loopt altijd achter me aan en kan niet zelfstandig even halthouden. Maar ik verwacht dat dat ook nog wel komt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:46

Je kan hem er wel om de dag uit halen,maar dan alleen met een zachte borstel even zijn lichaam afnemen, alle 4 zijn beentjes optillen en weer terug, of een stukje wandelen.

Dit is dus echt maar enkele minuten, zo snel mogelijk eigenlijk want het is heel normaal gedrag en je kan hem nu beter belonen voor die twee minuten dan dat je in een kwartier 10 keer moet "straffen".

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:50

Leren stilstaan op die leeftijd is wel degelijk mogelijk, maar de vraag is: is dat nodig? In de western heb je zoiets als haltertraining, training voor keuringen. Als ik ze daar op een leeftijd van 1 jaar als een standbeeld stil zie staan vraag ik me ook af hoe lang ze daarmee bezig zijn geweest. Het lijken echte robots/ standbeelden.

Laat een baby nog even lekker baby zijn....hij moet de rest van zijn leven lang genoeg in het gareel.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 20:00

ja dat is ook zo maar ik dacht dan help ik haar goed door der vacht heen en dan duurt het haar wel veel te lang misschien is het ook wel te veel voor zo'n jong paard.
maar als ze zich zo nerveus gedraagd dan plet ze je gewoon in de poetsplaats ookal staat ze er pas 2 minuten
ga haar er maar minder uithalen denk ik .
maar ook een van de redenen is ook omdat ze aldoor wondjes heeft en als ik dat in de groep moet controleren dan heb ik al die veulens om me heen en dat voelt niet echt veilig

groetjes linda en bedankt voor alle reacties

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:23

Daar kan ik me helemaal in vinden: een veulen moet omwille van zijn eigen gezondheid (en degene die hem uit de wei haalt) stil kunnen blijven staan of braaf mee lopen. In ieder geval vanaf het moment dat hij of zij niet meer bij de merrie staat, maar het liefst daarvoor ook al. Als een veulen ziek/gewond is moet je hem uit de wei kunnen halen, overal bekijken en aanraken en probleemloos mee lopen naar een trailer of stal (dat het de trailer ingaan nog niet zo soepel gaat doet er niet toe). Of een veulen nu 167 of 168 uur per week met zijn vriendjes speelt maakt volgens mij niet zo'n enorm verschil

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:20

Een veulen mag je natuurlijk nooit tussen wand en zichzelf pletten, hij moet wel een beetje in de gaten houden dat jij daar staat, leren wijken voor druk enz. Daar kun je wel degelijk op die leeftijd aan gaan werken d.m.v. grondwerk. Wordt dat op die leeftijd verzuimd heb je daar later alleen maar hinder van, maar het is altijd wel in te halen. Als je hem uit de groep haalt en met hem gaat oefenen, doe het dan wel goed. Probeer te voorkomen dat het paard leert dat hij het qua kracht van je kan winnen. Dat bereik je door niet te blijven trekken als hij trekt, maar op tijd los te laten als hij ook maar een nuance meegeeft.

Een goed boek voor grondwerk is dit:

http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.h ... tml~midden

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:03

Moet makkelijk kunnen hoor, ik heb zelf ook een jaarling en die kan ik elke dag een uur poetsen als ik dat eventueel zou willen
Het hangt natuurlijk ook maar net van de pony af.
Ik vind het zelf wel een goede basis om elke week een paar keer te oefenen met stilstaan aan een touw en voetjes geven. Niet te lang natuurlijk, maar dat kun je opbouwen van 2 minuten tot een uur bij wijze van spreken! Mijn jaarling was namelijk afgelopen najaar kreupel en moest toen elke dag 5 minuten haar voet in zo'n zak weken. De DA zei toen nog dat hij het heel goed vond dat ik al zo met haar bezig was geweest, anders was het toen een stuk moeilijker geweest.
Misschien kan het ook nog helpen als je er een ander paardje bij zet?(als je die mogelijkheid hebt natuurlijk dan he).
Succes!

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 11:50

hee allemaal
bedankt voor jullie advies maar ik denk dat het probleem is opgelost ze was voor het eerst hengstig en ik denk dat ze vanwege haar hormonen wat lastiger werd ik heb haar nu al weer een paar keer gepoetst en er was niets meer aan de hand( gewoon als van ouds)
groetjes linda