Paard kreupel geslagen. Wie betaald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Paard kreupel geslagen. Wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:30

Een tijdje terug had ik een topic geopend over paarden die slaan. (kan hem zo snel niet vinden)
Mijn paard is toen onder het zadel door een ander paard geslagen (heel gericht) Hij is toen op zijn schouder geraakt. Het werd meteen erg dik en er zat een flinke schaafwond. Dierenarts heeft gekeken en zei dat hij 2 weken op rust moest en flink koelen. Daarna kon ik weer rustig beginnen. Na die 2 weken ben ik weer rustig aan begonnen, maar hij voelde nog erg stijf en niet helemaal ok. Na het rijden was het ook weer goed dik. Dag daarna er toch weer opgeklommen in de veronderstelling dat het stijfheid was, die dag vertoonde hij flink veel verzet. Kortom het was echt nog niet goed.
Dus ik hem de fysio gebeld van randeux, die is gekomen en er kwam niet zn goed nieuws uit. Er zijn bloedvaatjes in zn triceps kapot en een klein scheurtje waarschijnlijk. Kortom ik ben er nog wel minimaal 6 tot 8 weken mee zoet.

Nou is mijn vraag. Wie betaald dit? Wij zelf of kunnen we het verhalen bij de vrouw die dat andere paard reed?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:33

Dit zijn altijd lastige zaken. Waarom bel je je (WA) verzekering niet even. en leg je het voor. Misschien dat het op de WA van de andere ruiter kan. Lastig lijkt me wel dat het inmiddels alweer een aantal weken geleden is gebeurd.

Veel sterkte met het herstel van je paard in elk geval!

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:35

bedankt voor je antwoord . Ik heb een verklaring van de fysio zelf dus misschien kom ik daarook verder mee met de verzekering. Maar er komen nog al wat kosten bij kijken, dierenarts, fysio 4keer. Al mijn wedstrijden die ik moet afzeggen.

Anoniem

Re: Paard kreupel geslagen. Wie betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:54

Ik denk dat het op de WA verzekering te verhalen is van degene die het andere paard reed. Maar alleen als het niet aan jezelf te wijten is, dat je paard die klap kreeg. Daarmee bedoel ik dan bijvoorbeeld veel te krap passeren, vol van (schuin) achteren op het paard inrijden of iets anders doen waardoor het andere paard dermate in de knel kwam dat hij zo van je geschrokken is dat hij uithaalde.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 13:57

mijn zusje reed hem en er was voldoende afstand (ik stond langs de kant). Er reed nog een andere pony echt rakelijks langs hem maar blijkbaar vind hij die van mij niet leuk. Dit paard schrikt niet, maar slaat gericht naar die van mij. Heeft al vaker gedaan. Bijvoorbeeld. Ik galoppeer langs met een normale afstand, het paard draait en slaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:02

randie schreef:
mijn zusje reed hem en er was voldoende afstand (ik stond langs de kant). Er reed nog een andere pony echt rakelijks langs hem maar blijkbaar vind hij die van mij niet leuk. Dit paard schrikt niet, maar slaat gericht naar die van mij. Heeft al vaker gedaan. Bijvoorbeeld. Ik galoppeer langs met een normale afstand, het paard draait en slaat.

Dan lijkt het me de schuld van degene die het andere paard reed.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 14:07

nou heb ik nog een vraag wat als diegene niet verzekerd is? ( ik weet niet of dit het geval is hoor)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:11

randie schreef:
nou heb ik nog een vraag wat als diegene niet verzekerd is? ( ik weet niet of dit het geval is hoor)

Indien ze wettelijk aansprakelijk is, maar geen verzekering heeft, dan moet ze het uit eigen zak betalen. Ik denk wel dat de kans dat ze geen WA verzekering heeft vrij klein is.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:37

CCCCorine schreef:

Dan is het toch de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard? De eigenaar is volgens mij in veel gevallen verantwoordelijk voor zijn paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:41

Horsefreak schreef:
CCCCorine schreef:

Dan is het toch de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard? De eigenaar is volgens mij in veel gevallen verantwoordelijk voor zijn paard.

Ja dat bedoel ik ook. De verantwoording van de eigenaar van het paard dat de klap uitdeelde. Dus niet die van de eigenaar van het paard die de klap ontving, zeg maar.

Dieren kun je in het nederlandse rechtssysteem inderdaad nergens voor aansprakelijk stellen, wel de eigenaar van het dier.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:55

Hoe zit het met de verzekering en anders zou ik zeggen door de helft de kosten. Het is je eigen verantwoordelijkheid maar zij heeft niet het 'recht' jou paard te 'mollen' om het even cru uit te drukken..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 08:42

Ga even niet uitleggen hoe het precies zit, maar kan je wel de tip geven om die andere partij gewoon aansprakelijk te stellen.
Ze hebben vast wel een AVP verzekering.
Heb je zelf geen rechtsbijstandverzekering?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:51

Ze kan bij mijn weten op haar eigen WA terug vallen. Anderzijds, waar is het precies gebeurd? Nog niet zo lang geleden raakte het paard van een kennis kreupel tijdens een les, de manege eigenaar zei dat het rijden op eigen risico is dus het niet mogelijk was de tegenpartij (in dit geval zijn dochter) aansprakelijk te kunnen stellen...

Die kennis kon terug vallen op zijn eigen verzekering, maar toch...

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:30

RUBYWHITE schreef:
Nog niet zo lang geleden raakte het paard van een kennis kreupel tijdens een les, de manege eigenaar zei dat het rijden op eigen risico is dus het niet mogelijk was de tegenpartij (in dit geval zijn dochter) aansprakelijk te kunnen stellen...

Manege-eigenaren zijn zeker géén aansprakelijkheidsdeskundigen en hen zou ik dan ook zeker niet om dit soort adviezen vragen.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:23

Als je paard geslagen is terwijl je op het paard zat of aan de hand had dan wordt deze schade inderdaad vergoed door de WA verzekering, dit verhaal wordt anders als de paarden beide loslopen in weiland/paddock enz.
Dus in dit geval kun je de eigenaar van het paard aansprakelijk stellen.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:56

Het is inderdaad een lastige situatie, maar bekijk het ook even vanuit de positie van de andere ruiter. Je hebt nu eenmaal een lastig paard, dat niet zo vriendelijk is tegenover andere paarden. Jij weet dit, en de meeste andere ruiters die jou kennen, weten dit ook.
Dus, volgens jou paard komt een ander dier te dicht in de buurt, en hij trapt. Het was goed raak, paard heeft een schaafwonde, maar verder is er schijnbaar niet veel aan de hand. 2 weken later staat daar plots iemand die verwacht dat jij gaat betalen. Vanuit het standpunt van die persoon volledig begrijpelijk, maar jij moet opdraaien voor iets dat je niet gewild hebt, en wat je eigenlijk ook niet kon voorkomen.
Wat moet je dan doen? De bak afhuren als je wil rijden? Gewoon niet meer rijden en je paard naar het slacht brengen? Een nieuwe hulpteugel uitvinden waardoor je paard niet meer kan trappen?

Ja het is een rotsituatie, maar imo ligt de schuld hier bij geen van beide. Jou zusje heeft volgens jou genoeg afstand gelaten, en ik ga er van uit dat het zeker niet de bedoeling was van die ruiter om dit te laten gebeuren.
Qua verzekering ben ik bang dat je een beetje laat bent, het is 2 weken geleden, en wie kan bewijzen dat die eventuele spierscheur door die trap veroorzaakt is. Voor jou (en veel andere mensen) is dat heel duidelijk. Maar mijn ervaring met verzekering is dat als ze moeilijk kunnen doen, ze moeilijk zúllen doen.
Ik zou proberen met de eigenaar van dat paardje te gaan praten, en tot een soort compromisje te komen. Dus dat jullie allebei een deel betalen. Dit is uiteraard ook een grote pot nat, maar met verzekeringen erbij wordt het zoiso een geknoei.

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:56

Ik heb precies het zelfde mee gemaakt. Mijn pony werd getrapt tijdens het rijden.
Ik reed op de hoefslag in draf ander paard stapte op binnenoefslag en draaide zn kont en trapte ons.
Pony viel zowat om, leek eerst alsof boel gebroken was, was gelukkig niet zo.
Maar goed..veel kosten, wedstrijden afzeggen etc.
Verzekering ingelicht maar er werd niets vergoed.
Dat is een risico die je loopt wanneer je paard rijd zijden ze.. Er werd dus op WA niets vergoed.
Ik hoop dat jij meer succes hebt!!!
Laat het me maar weten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:28

Dit is toch wel erg afhankelijk van de feitelijke situatie, de verklaringen van de betrokkenen, verklaringen van getuigen e.d.
Het is heel lastig om daar zo een panklaar antwoord op te geven.
Ik heb dit soort dingen betaald, maar anderen ook net zo hard afgewezen. Geheel afhankelijk van de situatie dus.
In jouw geval mijn advies dus, gewoon de tegenpartij schriftelijk aansprakelijk stellen met het verzoek het door te sturen naar hun AVP verzekeraar.
En heb je zelf een rechtsbijstandverzekering dan meld je het daar even.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:26

Vervelend zeg , beterschap !!

Ik kan me ook nog voorstellen dat het toch een beetje als jullie eigen fout gezien kan worden... omdat je schrijft dat dit paard vaker gericht naar jouw paard heeft gemept. Je weet dus dat hij dit doet , en toch breng je je paard bewust in gevaar door tegelijk met dat linke dier in de bak te gaan rijden.... dat had ik persoonlijk al nooit gedaan....

Het andere paard mag nooit zo trappen en is de schuldige , maar je wist dat het kon gebeuren.....

Er kan natuurlijk altijd wel iets gebeuren , maar toch geeft dit me een beetje het gevoel dat jullie mede verantwoordelijk zijn voor het feit dat je paard nu pijn heeft

Sammy78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:50

LDRD schreef:
RUBYWHITE schreef:
Nog niet zo lang geleden raakte het paard van een kennis kreupel tijdens een les, de manege eigenaar zei dat het rijden op eigen risico is dus het niet mogelijk was de tegenpartij (in dit geval zijn dochter) aansprakelijk te kunnen stellen...

Manege-eigenaren zijn zeker géén aansprakelijkheidsdeskundigen en hen zou ik dan ook zeker niet om dit soort adviezen vragen.

Als eigenaar van een paard (en ieder ander dier) ben je verantwoordelijk voor al zijn daden.

Dus ook wanneer je paard uit het niets, doelgericht naar jouw paard trapt is de eigenaar van het andere paard verantwoordelijk.

Maar (er zit uiteraard altijd een maar aan....... dat is de wetgeving in NL) indien kan worden aangetoond dat een "ongeluk" is ontstaan door onjuist handelen van de tegenpartij, kan de eigenaar van het paard worden vrijgepleit.

In dit geval zal toch de eigenaar van het andere paard voor de kosten moeten opdraaien. Normaliter is iedereen in NL WA verzekerd en dan kan dit jouw WA-verzekering regelen met die van de andere.

Mocht het nu zijn dat de andere geen geld heeft om te betalen, dan heb je wettelijk gezien nog pech gehad (want zo zeggen ze dan: van een kale kip valt niets te plukken). Ofterwijl dan heb je nog niets en kun je alles nog zelf betalen.

Hopelijk kun je er iets mee, het voorstel van je WA-verzekering vragen is toch nog wel het beste idee.