Hoe is de wet als je een paard hebt gekocht dat niet goed is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Hoe is de wet als je een paard hebt gekocht dat niet goed is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 20:26

Wie weet hoe het wettelijk geregeld is, als je een paard hebt gekocht dat niet goed is? (waar volgens de verkoper niets mee aan de hand is, maar waarvan de dierenarts zegt dat er niet op te rijden is) Ik heb begrepen dat je dan het paard terug zou kunnen brengen en de verkoper je geld terug zou moeten geven. Maar wat als hij dat weigert?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:34

heb je de verkoper een contract laten ondertekenen? Met daarin natuurlijk dat wanneer er een gebrek is wat al voor de koop aanwezig was dat je het paard terug kunt brengen en je geld terug krijgt? Als je dat hebt kun je iig je geld terug eisen, daar heb je dan recht op. Maar hoe het verder zit zonder een contract? Volgens mij kun je het paard tot 6 maanden terugbrengen als hij een gebrek heeft.
Maar nu zeg ik iets wat ik niet zeker weet hoor!

Jol1

Re: Hoe is de wet als je een paard hebt gekocht dat niet goe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:45

Ik ben het niet die het paard heeft gekocht, maar een familielid. Er is geen contract, het is in goed vertrouwen gebeurd. Volgens de verkoper mankeert het paard niets, maar volgens de dierenarts is er van alles mee aan de hand. Nu dacht ik dat de wet veranderd was en dat je als verkoper verplicht bent een dier dat niet goed is (en wat al van te voren bekend is bij de verkoper is) terug te nemen. Maar hoe precies de vork in de steel zit, weet ik ook niet. Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand hier op Bokt weleens een dergelijk akkefietje heeft meegemaakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:49

VSW --> RUI.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 06:54

Ik heb het niet meegemaakt, maar hoe de wet in elkaar steekt, weet ik wel ongeveer.
Om te beginnen zijn er twee voorschriften:

Onderzoekplicht
De kopende partij moet onderzoeken of het paard geschikt is voor het beoogde doel. Aangezien je dit in geval van een conflict zult moeten bewijzen, betekend dat practisch dat een onafhankelijk dierenarts het paard moet keuren en een rapport schrijven.

Meldplicht
De verkoper moet op eerste vraag alles melden wat hem bekend is EN wat redelijkerwijs van hem verwacht kan worden dat hem dat bekend zou moeten zijn! Hier zit voor de verkoper dus ook een adder onder het gras. Domweg zeggen dat ie het niet wist, daar komt de verkoper dus niet zomaar mee weg.

Bij een AANTOONBAAR verborgen gebrek moet de verkoper tot een half jaar na datum het paard terug nemen.
Er zijn mensen die zeggen dat je bij particuliere verkoop maar tot drie maanden kunt reclameren, maar dat artikel heb ik in de wet nog niet teruggevonden. Check dit dus.

Indien de verkopende partij weigerd het paard terug te nemen, dan is er maar een oplossing: een advokaat en eventueel een gang naar de rechter.

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:35

Ik heb mijn paard ook teruggebracht omdat ze volgens mijn DA nooit bereden zou kunnen worden. Mijn DA heeft toen het paard gekeurd en en verklaring gemaakt. Hij zei dat ik binnen 6 maanden recht had op teruggave van het geld. Daarmee heb ik de handelaar opgebeld en hij is het paard toen komen ophalen en heeft mijn geld teruggegeven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:27

Je zult ook moeten kunnen aantonen (je DA dus) dat het gebrek al aanwezig was ten tijde van de verkoop.
Bijv. bij rugproblemen is dat erg moeilijk.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:34

Heb je het paard laten keuren?
Zo niet dan heb je al bij voorbaat pech want dan heb je verzaakt in het onderzoek wat je verplicht bent te doen in dit soort gevallen.
Ander kan je niet aantonen dat het al was toen je hem kocht.

Zo wel, dan kan je met de dierenarts die het paard destijds gekeurd heeft contact opnemen en met hem even opnemen wat het geval nu is en of hij dat ook heeft kunnen constateren...

Hoeveel maanden heb je het paard nu tot je beschikking en heb je hem bij een particulier of handelaar gekocht?

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:55

Ik heb het paard dat wij gekocht hadden laten keuren, ze was afgekeurt voor iets in de achterbenen.

Mn vader had vóór we het beestje kocht gezegt: "Als hij afgekeurd word, gaat hij terug"
De fokker heeft een handtekenig gezet op het contrakt.

Toen ze afgekeurt was hebben we haar teruggebracht, hij stribbelde wel wat tegen want hij vond dat ze goed was, maargoed we hadden een verklaring van 2 dierenartsen, hij heeft ons ons geld teruggegeven en heeft gezegt daar het paard nog eens te keuren, omdat hij zeker was dat het paard goed was.
hij deed er op zich wel makkelijk over, het is voor de fokker ook niet leuk als je eigengefokte paard afgekeurt word.

Ze is daar trouwens ook afgekeurt.

nadezda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:19

Dit is een lastig verhaal, je moet kunnen aantonen dat de verkoper op de hoogte was van het gebrek van het paard. In het verhaal van een paard kopen heb je zelf ook een bepaalde verantwoordelijkheid, dat je het paard b.v had kunnen laten keuren (ligt eraan om welk bedrag het gaat), eventueel foto's.
Het terug brengen kan dus als de verkopende partij informatie heeft achter gehouden wat betreft de mankementen van een paard.

Spreek inderdaad altijd goed met de verkopende partij af wat en wanneer er gebeurd als het paard afgekeurd wordt en of je een proefperiode kan krijgen enz.