Shetlandveulen en haflingermerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Shetlandveulen en haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:34

bij onze buren is een weekje geleden een heel mooi shetlandmerrietje geboren. De moeder is al een tijdje ziek, het was eerst de vraag of ze het nog wel tot de geboorte zou redden. Ze hebben er alles aangedaan om de merrie te redden, maar vanmiddag is de moeder overleden. En het veulen staat dus nu helemaal alleen zonder moeder of andere pony's.

Onze buren hebben niet echt veel verstand van paarden en willen ook liever niet 's nachts niet uit bed om het beestje te voeden. Ik heb al voorgesteld de veulencentrale te bellen, maar dat is is onzin volgens hen. Nu heb ik er eens over nagedacht, zou Hieke (mijn 8-jarige haflingermerrie) voor dat kleine beestje kunnen zorgen?
Natuurlijk niet als volledige pleegmoeder, maar het veulen zou toch belangrijke 'paardeneigenschappen' van Hieke over kunnen nemen.

Hieke is echt heel lief naar andere paarden toe. De 2 zouden dan helemaal alleen in een stuk weide kunnen.
Het veulen heeft dus wel de belangrijkste moedermelk gehad en wordt bijgevoerd met de fles.

Equidea

Re: Shetlandveulen en haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:37

Volgens mij kan dat wel, mijn christa heeft spirit ook overgenomen als "adoptieveulen" (terwijl christa niet sociaal is, niet met andere paarden overweg kan.) spirit was 3 maanden was toen we hem kochten.

Maar dan moet je wel dus om de zoveel tijd dat beestje gaan voeren en daarom zou het me slimmer lijken om een veulencentrale inteschakelen.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:38

Jah, dat weet ik. Maar sommige mensen vinden dat nogal een gedoe en doen het liever makkelijk.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:39

Jeetje wat vervelend! Ik weet weinig van veulens maar het lijkt me beter dan helemaal geen paarden om het veulen heen (mits jouw paard het veulen accepteerd als maatje/pleegkind). Ik heb ook wel gehoord dat moederloos opgevoede veulens later moeilijk in de omdgang zijn, maar ik heb er verder geen ervaring mee. Wel goed dat jij je over het veulentje wilt ontfermen, kun je het niet kopen?

pobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:52

hoi
ik denk dat dat best wel zou gaan. en als hij verder bij gevoerd word met de fles en de 2 goed voor elkaar zijn is er niks aan de hand.
ik wens je veel succes met die 2
groetjes pobi

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:02

Ik denk dat als het goed gaat tussen die twee het heel erg fijn zou zijn voor het veulentje.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:45

Daar ben ik het mee eens. Ik zou het zeker de moeite van het proberen waard vinden! Je kan zo'n kleintje toch ook niet alleen laten staan?

Jammer overigens dat ze de veulencentrale niet willen bellen, dat lijkt me toch nog de beste oplossing.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:31

Als je buren het goed vinden zou ik het gelijk proberen.Het is echt heel naar voor het veulen om alleen te staan.Nu kan ze alles leren van jou pony.