niet starten of toch wel starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gewoonIsa

niet starten of toch wel starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 13:12

Laatst had ik een discussie met een stalgenoot over het niet starten wanneer jezelf en je paard niet zo lekker gaan. Ik bedoel dus niet afmelden vanwege blessures of iets anders, maar echt omdat het rijtechnisch niet fijn gaat.

Zij vond dat je je hebt ingeschreven en dat je dan ook hoort te gaan,want vaak valt het allemaal wel mee op de wedstrijddag. Bovendien vind zij dat het vaak tussen de oren zit en dat het daarom niet lekker gaat.

Ik vind dat je niet kosten wat het kost moet gaan starten, want dit levert alleen maar frustraties op. (en misschien wel minpunten )

Wat vinden jullie hiervan en meld je je weleens af als het niet zo lekker gaat? Of rij je gewoon en haal je dan alles uit de kast en wat zijn dan de resultaten, vallen die echt weleens mee? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen..

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:18

Persoonlijk snap ik wel dat je liever niet gaat, als jij en je paard niet zo lekker gaan... Maar je kunt t tog ook als n leerervaring zien... waar jullie beiden veel van leren... en al lerend beter bij elkaar gaan passen(rijtechnisch gezien)..

Ik rijd niet zo vaak wedstrijden.. maar als ik me opgeef... ga ik wel altijd... ook al gaat t voor mn gevoel minder lekker... dan probeer ik er tog te beste van te maken!

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:20

Hmm, dit vind ik echt een persoonlijke kwestie. Wat loopt er dan rijtechnisch niet?
Wat vind je zelf? Op zich zou je kunnen zeggen dat je moet gaan, al is het maar ter afleiding van je paard, en kun je op wedstrijd ook oefenen. Maar je kunt ook zeggen dat je niet moet gaan, want het heeft geen zin omdat het niet lekker loopt.
Denk dat je dat voor jezelf moet uitmaken.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:27

Ik denk dat het er dan vooral aan ligt wat je doel is voor die wedstrijd. Zie je het inderdaad als een leermoment en probeer je gewoon lekker te rijden (wat misschien makkelijker gaat door de andere omgeving ed) en zie je wel waar het schip strand of wil je toch scoren? In het eerste geval kun je gewoon gaan rijden. In het tweede geval zou ik het zeker niet doen!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:29

Hangt idd van jezelf af.
Kun je het loslaten dat het niet lekker gaat en gewoon gaan rijden en kijken wat er komt, dan zou ik gewoon gaan.
Maar wil je op wedstrijden presteren en raak je gefrustreerd als het niet gaat, dan lekker thuisblijven.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:30

Ik zou gewoon gaan.
Je leert hier atlijd wat van en ook al gaat het niet zo goed, wat maakt het uit?! tJa je hebt een kans voor een minpunt maar dan moet het ook echt bEhoorlijk slecht gaan!!

Anieke89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:37

ik zou gewoon gaan.
Mijn pony laat zich op wedstrijd altijd net iets meer zien als gewoonb thuis in de bak.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:50

Hangt heel erg van de situatie af!

De afgelopen twee keer dat ik op wedstrijd ging wilde het thuis helemaal niet en ging ik met een enorm rotgevoel op concours(was liever niet gegaan, maar moest van mijn lesgeefmens ).
Terwijl hij toen op het voorterrein beide keren super liep en in de ring ook simpel rond liep.

Maar als het thuis echt helemaal niet wil en ik merk dat het niet alleen mijn vertrouwen is dat even weg is(ik rij er op concours op de een of andere manier wel doorheen), maar ook dat van het paard, dan blijf ik toch echt wel thuis en ga ik niet op concours de ring in en daar lopen modderen

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:24

Ligt eraan wat er rijtechnisch niet lekker gaat. Als het komt doordat ik te weinig geoefend heb (slecht weer, weinig tijd ed) dan ga ik wel, eigen schuld als het dan wat minder loopt, maar als het paard niet lekker loopt (moeilijk door de rug, vaak tegen de hand, verzet ed) dan meld ik me af en laat ik hem eerst even nakijken.

Ligt ook aan de klasse. In de B zijn het vaak jonge paarden en kan het toch anders lopen dan verwacht. In het M of Z wordt er meer gevraagd en zou ik eerder afmelden dan in de B.

Ik heb vorig weekend en volgend weekend af moeten melden omdat mijn paard vastgelegen heeft in de stal en zijn ruggewervels scheef zitten. Hij moet as dinsdag eerst naar de osteopaat.

Tayga

Re: niet starten of toch wel starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:59

Ik start wel altijd. Ik heb maar 1 x in de maand de mogelijkheid om te starten en die wil ik dan wel graag benutten. Ook omdat we een beetje in het wedstrijdritme moeten blijven en ervaring is erg belangrijk voor ons tweeën.

Verder zullen wel meer combinaties net hun dag niet hebben. Mijn paard is heel wisselend, ook terrein en losrij-omstandigheden hebben er allemaal mee te maken.

Ik rij voor mijn plezier en het moet toch wel behoorlijk slecht gaan wil je een minpunt rijden.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:56

ik start altijd, ook al gaat het niet zo lekker. willem doet zijn officiele naam altijd eer aan(gambler) je weet nooit hoe hij met een wedstrijd is.
hij kan alles voor je geven, maar staat meneer zijn pet er niet naar, kan hij je ook in de kou laten staan.

ik heb een periode gehad datie alleen maar steigerde, ik heb bewust toen een wedstrijd gestart, toendertijd mijn 2e L1 wedstrijd. ik had in een maand of wat nog nooit zo lekker gereden en mijn punten (139 en 149) vielen mij toen ook heel erg mee. ik was allang blij datie niet omhoog kwam.

het was nix medisch, maar we waren net van stal veranderd, nog de juiste instructie niet gevonden, dus door middel van steigeren laat hij mij altijd merken datie het niet eens is met de gang van zaken.

nu looptie weer als een trein, maar als ik 4 juni weer wedstrijd heb, ishet 50% kans wat meneer gaat doen. echt een doetie het of doetie het niet. meneer weet watie wil

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:01

Bij mij werkt het vaak zelfs motiverend om toch wel te gaan starten als het niet zo lekker gaat. Ik ga er dan wel naartoe met het idee meer een oefenwedstrijd te rijden. Maar vaak als ik de anderen zie rijden, ga ik daar op een of andere manier ook weer beter van rijden, en vind ik vaak het gevoel weer terug. Ik denk wel dat niet iedereen dat kan, als je erg veel last van wedstrijdspanning hebt, kan ik me voorstellen dat je je dan juist niet zo op de andere ruiters kunt concentreren en/of dat het juist negatief kan werken. (Jeetje wat rijden ze allemaal goed, wat doe ik hier, zeg maar.. )

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:03

Het eerste wat in mij opkomt is:
waarom zou je naar wedstrijd gaan als je hem thuis niet voor elkaar hebt?

Als ik de stukjes lees dat het op wedstrijd dan wel opeens goed gaat denk ik: daarom dus, misschien doorbreekt het je dip...
Ik vind dat als je in een rijtechnische dip zit je best kan gaan. Gaat het dan op de wedstrijd net zo slecht of zelfs nog slechter, dan vind ik dat je bij wijze van spreken de week daarop thuis moet blijven, tot dat de dip weer een beetje voorbij is.

Loopt ie wel goed, ben je er misschien weer doorheen...

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:34

Ik vind dat je best kan gaan, je leert meestal meer van een concours dan thuis ook rijtechnisch gezien er kijkt namelijk iemand naar je die er verstand van heeft (van hoort te hebben ) en daarom zou ik wel gaan omdat je dan verder kan zien wat je zou willen veranderen. En een minpunt heb je niet zo snel