wedstrijd op gras, probleempje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

wedstrijd op gras, probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:17

heey ,

ik heb vanaaf een wedstrijd. En ik kom er net achter dat die op gras wordt gereden . btje blond van me, maja dr is nu niks meer aan te doen. Mijn paard heeft voor ijzers en achter niet. Kan ik dan wel ''redelijk veilig'' op het gras rijden? ik heb geen kalkoen ijzers. Die krijg ik volgende week...

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:32

Ja hoor, volgens mij hoeft dit geen probleem te zijn. Menig paard op concours loopt geheel zonder ijzers zonder problemen.
En het weekend schijnt droog te blijven, dus gald wordt het dan niet.
Anders probeer eens uit in de wei of op een stuk grasland of hij er goed mee uit de voeten kan...

Sim

Re: wedstrijd op gras, probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:33

Ga je dressuren of springen?

Dressuur lukt wel op gras zonder stiften hoor!
Persoonlijk houd ik er niet van om zonder stiften op gras te springen. Het kan wel, maar ik zelf doe het niet.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:22

dressuur, vanavond om 19:00, dus ik neem aan dat het gras dan nog wel droog is. gelukkig maar want ik maakte me er wel een btje zorgen over. Maar dan ga ik dus gewoon starten vanaaf.

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:20

En .. hoe is het gegaan?
Ben wel benieuwd.. denk ook niet dat het problemen zou opleveren.

maris_coldey

Re: hoe was je wedstrijd gegaann ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:51

heejj,,

enn was het veilig ??
hoe ging je wedstrijd ??
ik ben benieuwd je, had ook voor extra veiligheis kalkoenen kunnen in doen (maar t is nu al te laat )

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 16:50

Heey,
nou jemig had net zo goed niet kunnen gaan. Ik reed met mijn paard voor het eerste op gras en hij vond het zo raar...De baan was afgezet met bordjes en pionnen. De eerste proef werd ik gedis. Omdat ik meer dan drie keer de baan uit ging... (bloos) de tweede proef binnen de baan met 175 pnt. Dus nie echt een top wedstrijd. Maar het rijden zonder de kalkoenen ging wel goed

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:07

Beetje te laat, maar er bestaan ook opschroefbare stiftgaten. Dat zijn een soort houdertjes die je aan je ijzer kan klemmen waarin je dan weer je stiften kunt draaien. Ze zijn echter wel redelijk duur dacht ik en niet overal te koop. Ik heb ze wel eens in nood aangeschaft toen het glad was en onverwacht op gras moest.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 13:42

hmm ok dank je wel. Idd een btje laat maar volgende week komt de hoefsmid weer en dan vraag ik om kalkoen ijzers. Dan ben ik iig voorbereid

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:31

Kan hoor. Ik reed ook altijd dressuur met gewoon ijzers op gras.

Irma_Maandag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:51

Beetje laat, maar vooruit:

Als je in een niet al te hoge klasse uitkomt, hoeft je paard helemaal niet per-se op ijzers te lopen als hij op gras loopt. Zonder ijzers hebben ze doorgaans voldoende grip, beter zelfs dan met ijzers zonder stiften (dat is wel glad!). Alleen bij uitgestrekte gangen lijkt het mij (persoonlijk) nodig om een paard (dan ook wèl vierkant) op ijzers te hebben staan. En dan wel stiften in te draaien natuurlijk. Kom je uit in de klassen B of L (met name dressuur, bij springen evt. wel al vanaf de B), dan zou ik je paard hiervoor echt nog niet ook achter van ijzers voorzien. Onnodige kosten.... Wel vóór stiften indoen, omdat ijzer glad is op nat gras. Tenzij je paard balansproblemen heeft, of onzeker is op nat gras: dan zou ik je wèl aanraden om hem of haar vierkant op ijzers te laten zetten.

Voor wedstrijden die op zandbanen gehouden worden (mn. 's winters) kun je overwegen om soieso geen ijzers, maar blootvoets te starten.

Volgende keer meer succes!
Gr. Irma