Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Weet zo niet wat ik betaal, doen mijn ouders
Met het ruiterbewijs ben je verzekerd tot een bepaald bedrag als je buitenrijd
Quarterh0rse schreef:dat bestaat al heeeeeeel wat jaren hoor
riverwoods schreef:Quarterh0rse schreef:dat bestaat al heeeeeeel wat jaren hoor
aahjoh dat wist ik niet.
wat houd het precies in ?
deniejs schreef:
In sommige delen van Nederland is dit ruiterbewijs verplicht als je buiten wilt rijden.. Je ruiterbewijs doe je in 2 stappen, theorie en praktijk. Met theorie krijg je allerlei vragen over paarden en verkeer en met praktijk ga je een buitenrit maken en laat je zien dat je verkeersveilig kan handelen en je paard onder bedwang kan houden

Sabine_Jane schreef:Moet je hem persee hebben als je naar buiten gaat? Want ik heb ook wel eens gehoord dat als je gewoon verzekerd ben je hem niet persee nodig hebt..?
maar waar kun je dat ding ergens in overijssel halen..?? en hoe duur is het gemideld..?? EricPrast schreef:Het ruiterbewijs is in het leven geroepen door een stelletje slimmerikken die je er een verzekering mee verkopen die niets meer dekt dan wat een goede algemene WA-Particulier ook al doet. Ze hebben dit met mooie praatjes weten te slijten aan een aantal grootgrondbezitters die er met open ogen ingetuind zijn en dit nu als criterium hanteren bij de verkoop van ruiterjaarkaarten (w.o. de Amsterdamse Waterleidingduinen).
Het ruiterbewijs heeft, hoe graag de initiatiefnemers dit ook zouden willen, geen enkele wettelijke status en op een aantal plaatsen is het ook al weer afgeschaft nadat gebleken was dat het hebben van een ruiterbewijs geen garantie bleek te zijn dat de bezitters ook daadwerkelijk konden paardrijden.
Desondanks blijven de intiatiefnemers op een irritante, drammerige manier proberen om het aantal gebieden, waar je alleen mag rijden als je hun vodje hebt, uit te breiden, zodat veel ruiters geen andere keus meer hebben dan het toch maar te gaan halen.
BAH!