3 jarige hengst, kopschuw en bang, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

3 jarige hengst, kopschuw en bang, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 14:23

Dit paard heeft als veulen een halster ingegroeid gehad op de neus, is dan na het spenen naar een opfokstal gegaan, waar wij hem nu ong. 2 jaar later hebben gehaald. Het beest een halster aankrijgen bleek al een serieus probleem, maar hij moest mee. Over de trailer zwijg ik liever, hij is er als het ware opgetakeld.
Mijn taak bestaat erin het beestje in de hand te krijgen. Ik heb hem nu eenmaal een halstertje omgehad, met het voeren. Toen ik dat s'avonds weer wilde proberen liep ik tegen een gesloten deur. Ik kan hem wel doen eten met het halster op de voerbak, zodat hij zijn neus erin moet steken. Ik beweeg op dat moment niet maar spreek hem wel rustig toe. Verder kom ik dus niet. Hem aanraken gaat enkel als er wat te eten valt ,en dan enkel in de hals.
Iemand raad?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:47

Ik zou 'm denk ik een halsband om doen en dat hoofd voorlopig eens lekker met rust laten tot er een vertrouwensband ontstaat. Heb je de mogelijkheid om wat met m in een roundpenn te werken?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:03

Denk dat Sonja daar wel eens een heel goed punt heeft. Dan maar oefenen met een band om de nek alleen, geen druk op de neus geeft dat. En lekker beetje oefenen en aan elkaar leren wennen in een longeerbak of afgeschermd deel. Beetje vertrouwen krijgen en meelopen oefenen.

Succes in ieder geval!

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:34

Dank je, ik heb wel een afgesloten longeerpiste, maar dan moet ik een stukje over straat, en dat kan dus niet zonder halster. Ik ga inderdaad maar rustig afwachten tot hij toenadering zoekt.
Toch bedankt!

stoer

Re: 3 jarige hengst, kopschuw en bang, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:18

kun je als hij in de stal staat gewoon bij hem in de stal staan?

Als dat kan dan kun je hem gaan aaien, begin dan gewoon bij zijn hals, ga zijn hele lichaam aaien, steeds als hij aangeeft dat hij het plekje niet fijn vind waar jij hem aait, weer terug gaan naar een stukje wat hij wel goedkeurt, en dan in een heel langzaam tempo steeds gerichter naar de moeilijke plekken gaan werken.

Staat hij dan een stukje toe waar hij het eerst niet goed vond, geef hem dan een stukje wortel of een boterham en stop er dan mee, zo kweek je een vertrouwensband, en geef je hem rustig de tijd om er aan te wennen dan aarakingen ( ook op zijn neus) niet altijd een vervelende ervaring hoeft te zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:22

Brisk, wat voor faciliteiten heb je wel?

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:27

Mijn pony hebben ze eens met een sigaret gepest, op de wei dit is ook als veulen gebeurt,hij had allemaal brandplekken rond zijn neus.
Hij is toen ook erg lang kopschuw geweest.

Dit heeft voor hem gewoon heeel veel tijd nodig, hij zal inderdaat eerst met jouw een vertrouwensband moeten opbouwen, vandaar uit kun je hem laten wennen dat zijn neus aanraken niet eng is, zo heb ik het ook moeten doen, alleen had ik als voordeel dat ik al een erg goede band met hem had.
in ieder geval sterkte.

staldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:32

ik volg dit topic even! ik heb der ook zo een thuis.....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:32

Volgens mij is het heel belangrijk dat je heel veel tijd met hem doorbrengt, zonder iets te willen. Zoals al gezegd is: kriebel hem lekker overal met je handen, ontdek wat hij fijn vindt en bouw dat uit.
Besteed niet teveel aandacht aan zijn hoofd. Ga er lekker bij zitten in de wei e.d. Als je hem wel een halsband om krijgt kan je die voorlopig gebruiken.
Toen ik mijn paard kocht hebben we er uren over gedaan om zijn halster aan te krijgen. Maar we kregen het niet voor elkaar. Uiteindelijk lukte het mijn man met een handigheidje ( hoe weet ik niet precies, maar hij heeft nog al een rustgevende werking op paarden geloof ik ), maar het heeft nog heel lang geduurd voor we het simpel aan en uit konden doen. HIj moet je gaan vertrouwen en dat kost veel tijd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:39

Niet te snel willen gaan.Dit is niet op te lossen in een weekje trek er een paar weken mss wel maanden voor uit om het vertrouwen van het paard te winnen.Ga heel vaak naar hem toe om even contact te maken.Het moet gewoon worden voor het paard.Je kan al op de hals aaien dan langzaam het schouder er bij en steeds een klein stukje verder.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:32

gewoon heel rustig alles oefenen niet boos worden en laten accepteren dat je alles aan mag raken!

succes!

simone

fieke1009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:54

lees dit verhaal maar eens:http://www.daphorst.nl/MontyRoberts.html komt heel erg overeen met wat jij hier schrijft.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:21

Ik heb 2 paarden gehad die enorm kopschuw waren. De enige remedie is: geduld en blijf rustig. Bij het ene paard, fokmerrie, die had het zo erg dat het me echt bijna een jaar gekost heeft voor ik haar overal kon aaien bij haar hoofd en in haar mond kon kijken. Momenteel heb ik weer een jong schuw paard staan die het ook allemaal moet leren. Ik neem er echt de tijd voor door eerst af te tasten wat wel mag en niet mag en vooral belonen als ze braaf zijn. Dwing niks af en laat het dier ten alle tijden in zijn waarde. als ze eenmaal weten dat het goed is, kun je er veel mee

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:46

Geduld houden is het beste denk ik. Het paard is op dit moment het vertrouwen in mensen kwijt. Ik denk dat inderdaad door heel veel tijd met hem door te brengen en hem veel proberen te aaien het op den duur wel beter moet gaan. Het voer is natuurlijk een prima beloning.

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:48

Succes ermee...Heel erg zeg!
Rustig aan doen ermee, rustig steeds meer...
Zielig beestje, goed dat hij bij jullie is gekomen zeg!

MirpieJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:12

Geduld en rust.. Eerst ff een band opbouwen misschien, veel poetsen. Je kan hem misschien gewoon op stal zetten met een halster om.. en als hij dat gewent is, kan je hem proberen aan te raken.
Succes!

Swift

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:18

Volgens mij is het handig om in eerste instantie helemaal geen aandacht aan zijn hoofd te besteden, hou je gewoon bezig met de rest en win zo langzaam z'n vertrouwen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:36

RT-P --> OMG

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:21

Bij iemand waar ik heb gewerkt hadden ze ook een paar van die jonge paarden die kenden niks
bij sommigen hebben we ene halster omgedaan en gewoon een week oplaten zitten of paar dagen zolang als het nodig was en een paar x per dag bij hun in de stal aaien en beetje mee praten zodat hij weet dat je hem geen kwaad wil doen en voorzichtig poetsen of losgooien.
Dat heeft heel goed gewerkt.
De eerste week dat ze op stal stonden kon je er niks mee waren ze heel bang 2maanden later waren we ze al aan het longeren en waren ze superbraaf en hadden vertrouwen in je.
het kost veel tijd maar je krijgt er veel voor terug!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:28

je moet het combineren, raak hem aan met hooi. geef hem eten en raak hem aan en bouw het op tot om de keer eten geven en aanraken. laat hem vertrouwen krijgen in een doek zodat je hem daarmee aan kan raken en sowieso beetje over z'n hoofd wrijven zodat hij went aan druk(zo kun je z'n koppie ook een beetje poetsen) probeer zo veel mogelijk te oefenen met halsters. het beste is halstertje even omlaten zodat je hem ten alle tijden kan pakken en laat hem dan wennen aan druk om de neus en achter de oren.

kopschuwheid vergt een hele boel geduld en tijd. veel succes ermee

wij hebben nu een twee jairgje op stal wat nog nooit in handen was geweest, hij kende geen halster niks. hebben we erom laten zitten en na een weekje afgedaan. hij heeft het echter mee dat hij bijdehand is en je overal aan mag komen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:32

Ik vraag me af wat ze in de opfok met hem hebben gedaan? Is hij daar nooit in handen geweest, nooit naar de smid geweest? Hoe hebben ze dat dan gedaan?

Als hij geen halster omwil zul je wat anders moeten proberen, eventueel een halsband. Je zult hem toch mee moeten leren laten lopen. Aan dat hoofd zou ik voorlopig zo min mogelijk zitten.
Is het overigens de bedoeling dat hij hengst blijft?