Eigenlijk is het niet eerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxLotte

Eigenlijk is het niet eerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 08:12

Ik zat laatst zo na te denken over wedstrijden.
Eigenlijk is dressuur helemaal niet eerlyk, het word beoordeeld door mensen die het ook maar gewoon zien. Die kunnen over de ene proef en combinatie heel anders denken dan over de andere.
En bij springen is het gewoon op tijd en gewoon strafpunten.
Daar kun je geen punten voor geven.

Wat vinden jullie daar nou eigenlijk van

Lotte

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:15

dressuur is nou eenmaal een jurysport ja, dat is nou eenmaal zo

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:17

In het B springen krijg je toch punten voor stijl?

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:27

Ja maar springen is toch ook iets heel anders? Ik neem aan dat je dressuur niet op de snelste tijd gaat rijden en ja als je iets niet goed doet in een dressuur proef wordt je daar toch ook op afgerekend? Tja de ene jurylid zal andere punten geven dan de andere en daar snap ik jou punt ook wel weer mee. Maar je kunt appels niet met peren gaan vergelijken

(Dit is niet aanvallend bedoeld hoor )

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 08:34

@nadina: Ja
@KarinvdM: Oja, daar heb ik nog niet van gehoord
@KimH: Nee tuurlijk niet voor de snelste tijd, maar ik zat er overna te denken en daarom denk ik gewoon van waarom rijd ik nou liever dressuuur:D:p

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:25

Ja, dat is het mindere van de dressuur
Maar dat is altijd al zo geweest, jammer maar goed als je het er niet mee eens bent ga je geen dressuur rijden

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:58

Dressuur is een jury sport, sommie jury's hebben je al een winstount gegeven voordat je de ring in bent gekomen.
Bij springen gaat het om tijd en om de balken meer niet.

YourtheOne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:00

Ja maar de jury kijkt toch niet alleen naar de Combinaties?
Toch ook hoe je de proef rijdt?
Of ben ik dan blond bezig nu

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:00

@Liedje, Inderdaad en dat is ook wel weer een uitdaging. Ben het met je eens!
@switchx: Wat is een winstount

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:04

xxxLotte, ze zal een winstpunt bedoelen.

Tsja het is een jurysport, hetzelfde als dansen of schoonzwemen, er zijn wel regels qua techniek, maar de jury heeft ook een eigen visie op hoe het eruit dient te zien.

Denk je dat je hier niet tegen kan adviezeer ik niet de wedstrijd sport in te gaan en lekker thuis te blijven hobbieen.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:05

Dressuur is een jurysport... springen is wel eerlijker, maar ja.....

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:24

Ik bedoelde idd de winstPUNT

Annet_

Re: Eigenlijk is het niet eerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:31

Idd, springen is eerlijker.
Zelf vind ik dressuur niet echt mijn favo sport, springen vind ik leuker/eerlijker/uitdagender.

LMsWinnetou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:35

Springen is wat dat betreft inderdaad eerlijker. In de B wordt alleen in de barrage, dus voor een prijs, er alleen naar stijl gekeken, en niet naar de snelste tijd. Of je een prijs hebt in de B hangt dus ook af van de Jury.

Annet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:36

Soms is het ook erg oneerlijk op manege-dressuurwedstrijden. Als je toevallig de dochter van een jurylid bent kán je wel voorgetrokken worden. Soms gebeurt dat ook nog..

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 09:52

Ja, ik rijd dressuur wedstrijden op de manege, maar zoiets heb ik nog niet mee gemaakt!

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:58

ooh ik vindt dressuur ook niet echt eerlijk..
vriendin had poos trug wedstrijd .. proef zag er hardstikke netjes uit... en meisje die later als haar moest rijden racede door de bak het zag er in de galop niet netjes uit .. ze vloog alle kanten op behalve de goeie .. maar dat meisje had meer punten als vriendin van mij .. dat vondt ik echt zo NIET EERLIJK..

maarja .. je kiest er zelf voor ,, je weet dat de jury je wel of niet mag en daardoor minder of meer punten krijgt..

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:38

Dat slaat helemaal nergens op Masbel. Jureren heeft er niks mee te maken of de jury je wel/niet mag. Bovendien hebben ze er een opleiding voor gevolgd.

Als je daar niet tegen kunt moet je niet meer naar een wedstrijd gaan.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:06

in dit geval wel hoor ..
die vrouw mocht mijn vriendin niet .. waarom had ze dan minder punten dan dat meisje die het paard helemaal niet onder controle had ?
ik was niet de enigste die dit zij dat me vriendin beter reedt..

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:13

Nou ikz ou het niet willen uitdrukken als: niet eeerlijk.. je wordt gewoon zichtbaar afgestraft op je fouten, maar met springen eigenlijk ook.. want maak je een fout, dan heb je zo een weigering of een balk. in de dressuur heb je een onvoldoende, en bij springen dus strafpunten.

het verschil is dat je bij de dressuur een jury "de schuldt" kan geven en bij springen niet. maar je wordt bij beide dissiplines afgerekend op je fouten. maar op een andere manier.

wat dat betrefd is juist de springsport minder eerlijk, als je een paard hebt dat super springt en jou je fouten in een parcours vergeeft, heb je veel meer kans dan iemand met een paard die je je fouten niet vergeeft en weigert of een balk naar de grond trapt. en bij dressuur wordt iedereen even zwaar op zn fouten gestraft..

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:18

MaSbeL schreef:
in dit geval wel hoor ..
die vrouw mocht mijn vriendin niet .. waarom had ze dan minder punten dan dat meisje die het paard helemaal niet onder controle had ?
ik was niet de enigste die dit zij dat me vriendin beter reedt..

Dat vind jij. Heb jij (en die andere mensen) een jury-cursus gedaan?

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:20

@Justarman: probleem bij derssuur is hetzelfde als bij springen zoals jij het benoemt. Paard vergeeft je je fout en maakt het wijken netjes af. Paard vergeeft je je fout niet en maakt het wijken niet af.

En bij springen, ja, je wordt soms ook beoordeelt op stijl, maar ik weet niet meer wanneer wel en wanneer niet. Ik weet wel dat ze het soms niet vantevoren zeggen... Is ook niet eerlijk.

En jureren bij wedstrijden.... Oooh het lijkt me zo moeilijk voor die mensen om objectief te kijken. Sommige combinaties stralen zoveel uit.... Dan lijkt de proef ondankt een aantal fouten ook voor hun misschien wel mooier. Ach ik weet het ook niet hoor. Ik vond het jureren soms ook niet duidelijk toen ik nog wedstrijd reed. Ik ben blij dat ik die taak niet op me hoef te nemen

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:21

@ Masbel: jij vindt het niet eerlijk dat die jury over jou vriendin oordeelt dat ze die proef minder reed dan een ander, maar is het dan soms wel eerlijk dat jij over die jury oodeelt dat ze dat deed omdat ze jou vriendin niet mag..?! lijk me niet

miepmiep91

Re: Eigenlijk is het niet eerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:27

Ik ga met Justarman mee idd

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:45

Ikke ook