Hoe sta ik in m'n recht, zadelaankoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Hoe sta ik in m'n recht, zadelaankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:05

Ik weet niet direct of het hier hoort, anders wordt het wel weer verplaatst
Het is een erg lang verhaal, dus ik zal het zo kort mogelijk even proberen uit te leggen.
Een andere relateerd topic van even terug:
viewtopic.php?f=117&t=555916&hilit=
en dit ook enigszins
viewtopic.php?f=117&t=580298&hilit=

Zo'n 6 maanden geleden heb ik een zadel gekocht bij ruitersportzaak X (ik noem even geen naam, via PM wel ). Ik ging met het paard ernaartoe om een tweedehands zadel te kopen met een bedrag in m'n hoofd van 400-500 euro. Uiteindelijk bleek volgens de ruitersportzaak slechts 1 zadel goed te passen (natuurlijk het eigen merk), maar dit viel wel stukken duurder uit (lees meer dan dubbel zoveel). Ik heb er wat mee gestapt langs de drukke weg (met een niet-verkeersmak paard) en heb het zadel gekocht.
Toen ik er die week mee reed zakte ik constant naar links en ben direct terug gegaan. Ze hebben het toen opgevuld, maar nog niet goed. Omdat ik mij nog 10 keer op en neer zag rijden (a 150 km per opvulbeurt) heb ik een zadelmaker erbij gehaald. Deze heeft het bijgevuld en toen was het even redelijk te doen, maar nog zakte ik naar links (het probleem was dus nog niet opgelost).
Na nog enkele keren de zadelmaker laten komen zonder resultaat (en het naar links zakken ging van kwaad naar erger) ben ik terug gegaan naar de ruitersportzaak. Ik wist vrijwel zeker dat het zadel scheef was. Zij hielden stug vol dat het aan mij lag en niet scheef was maar hebben zadels meegegeven om te testen, en daarna met (heel) veel discussie zonder bijbetaling (wat dat wilde ze ook nog) het zadel in kunnen ruilen tegen een tweedehands ander zadel, wat ongeveer de helft van waarde van inruilzadel heeft.
Ik ben hier akkoord mee gegaan en heb het nieuwe zadel geprobeerd. Dit ligt verder kwa boommaat goed en recht, maar de kussens passen niet op het paard.
Wanneer ik hier dus mee terug wil naar de ruitersportzaak wordt mij doodleuk verteld dat ik moet accepteren dat mijn paard een moeilijke rug heeft en hier geen oplossing voor kan worden gevonden en dat zij me niet meer verder willen helpen (en ook geen geld terug mogelijk).

Ik heb nu dus belachelijk veel geld uitgegeven en nog geen passend zadel voor mijn paard. Is het nu mijn eigen schuld dat dit zo gelopen is, of heb ik hier nog rechten??
Hun strategie is om gewoon stug vast te houden dat de klant fout en onredelijk heeft gehandeld en zij goede producten leveren. Ik ben erg stom geweest dat ik geen goede foto's heb van het scheve zadel, want daar kan ik ook verder niets bewijzen (ik heb enkel nog het nummer van het zadel).

De zadelmaker heeft trouwens nooit gezegd dat het zadel scheef was (ik heb het direct aan hem gevraagd), maar is naar mijn mening ook niet zodanig capabel dat hij een goede zadelcorrectie uit kan voeren. Verder staat hij erbuiten, maar heeft zelf ook slechte ervaringen met het bedrijf (en zelfs bedreigingen zijn kant uit gekregen).

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:10

Ook ik ben veeeel geld kwijt geweest aan zadeldrama's.
Ik denk dat je weinig kunt beginnen, maar dat het groter aangepakt moet worden. Zoiets als een keurmerk voor zadelmakers of zo. Het zal nooit gerealiseerd kunnen worden, maar ik denk dat dat de enigste oplossing is.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:12

Tsja, als je geen bewijs hebt wordt het moeilijk denk ik.

Ik heb iets soortgelijks ook ooit mee gemaakt. Ik kon ook fluiten naar mijn geld. Het enige wat ik nog kon doen was mensen behoeden voor het maken van dezelfde fout. Dus flinke reklame maken.....

Wat betreft het vinden van een passend zadel op een paard met een moeilijke rug, en 2de hands zal een hele zoektocht zijn. Maar er zijn zadelpasservices genoeg en ook een aantal die een zadel op proef geven, dus dan heb je de tijd om het eerst te proberen, te laten zien aan andere, voor je definief koop.

Elmond

Re: Hoe sta ik in m'n recht, zadelaankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:15

Hm...ik vind het een moeilijke kwestie. Maar je hebt zelf aangegeven dat je het zadel wilde ruilen, wat je dus hebt gedaan...ik weet niet hoe dat wettelijk precies zit dan. Verder vind ik het een beetje dom om zomaar een zadel op te laten vullen, daarvan moet je dan wel de zaak waar je het gekocht hebt van op de hoogte stellen. (Ik ga er hier even vanuit dat je dat dus niet gedaan hebt, vergeet wat ik gezegd heb als je dat wel gedaan hebt!). Ik vind het van de zaak waar je het zadel gekocht hebt wel te makkelijk om te zeggen dat je paard een moeilijke rug heeft en dat daar niks aan te doen valt. Zelf zou ik denk ik proberen om dat zadel wat je nu hebt terug te brengen naar de zaak, omdat deze je ook niet bevalt. Hoeveel je er dan voor terug zult kunnen vragen weet ik niet, maar ik denk dat je sowieso(helaas) een flinke duit geld kwijt bent! Ik vind ook dat die ruitersportzaken (lees degene waar van die etterballen in werken) wel iets aan hun klantvriendelijkheid kunnen doen...ik hoor van veel mensen verhalen van dit soort mensen achter de toonbank!
Ik wens je sterkte met het oplossen...als het opgelost is, laat het dan even weten!groetjes Marit

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 12:24

Ludora schreef:

Wat betreft het vinden van een passend zadel op een paard met een moeilijke rug, en 2de hands zal een hele zoektocht zijn. Maar er zijn zadelpasservices genoeg en ook een aantal die een zadel op proef geven, dus dan heb je de tijd om het eerst te proberen, te laten zien aan andere, voor je definief koop.

De zadels die ik mee heb gekregen om te passen, paste er eentje perfect van, maar de boommaat was te wijd. Dus heb ik een gekregen met een wat smallere boommaat, welke dus blijkt zodanig te zijn gevuld dat het niet past op m'n paard

Elmond schreef:
Verder vind ik het een beetje dom om zomaar een zadel op te laten vullen, daarvan moet je dan wel de zaak waar je het gekocht hebt van op de hoogte stellen. (Ik ga er hier even vanuit dat je dat dus niet gedaan hebt, vergeet wat ik gezegd heb als je dat wel gedaan hebt!).
(......). Zelf zou ik denk ik proberen om dat zadel wat je nu hebt terug te brengen naar de zaak, omdat deze je ook niet bevalt. Hoeveel je er dan voor terug zult kunnen vragen weet ik niet, maar ik denk dat je sowieso(helaas) een flinke duit geld kwijt bent!

Ik ben direct terug gegaan naar de ruitersportzaak, maar daar werd het zadel aangepakt en ik moest er snel bij zeggen wat eraan veranderd moest worden, anders hadden ze er maar wat mee gedaan. Overigens stak de vulling er nog uit, zo vluchtig en slordig was het gedaan. Toen heb ik een officiele zadelmaker gebeld, in de veronderstelling dat het een opvulprobleem was (geen scheve boom) en dat hij mij van dit probleem af kon helpen.....
Helaas blijkt nu dus dat 'officieel' geen garantie geeft voor goed.
Met het zadel hoef ik niet meer terug te komen. Dus inruilen gaat ook al niet meer. Toen ze me uitmaakte dat ik onredelijk tegen hun deed, draaide ik het om en werd kwaad de hoorn op de haak gegooid.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:06

Citaat:
Ik ben direct terug gegaan naar de ruitersportzaak, maar daar werd het zadel aangepakt en ik moest er snel bij zeggen wat eraan veranderd moest worden, anders hadden ze er maar wat mee gedaan. Overigens stak de vulling er nog uit, zo vluchtig en slordig was het gedaan.

Ohw sorry, idd een leesfoutje gemaakt hier aan deze kant!

Ik wens je nogmaals veel succes, want een oplossing heb ik ook niet

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:12

Ik vind het voor beide partijen een vervelend verhaal...Even ervan uitgaande dat de ruitersportzaak graag tevreden klanten wil , en nette spullen wil leveren

Zij leveren een nieuw zadel , gaan ervanuit dat het prima ligt.
(dat hoop ik dan toch , dat ze echt dachten een goed zadel goed aangemeten te hebben ).

Vervolgens komt klant terug voor opvulbeurt. Is toch een beetje een "klacht" die je dan hebt , en dat is balen voor een winkel.
Nou okee , ze vullen op.

Vervolgens haal je andere zadelmaker erbij die met het zadel gaat rommelen.

Daarna wil je het zadel terugbrengen bij de winkel.

Het zadel is inmiddels gebruikt en aangepast , nog door een andere zadelmaker ook , dus veel minder waard geworden , ze krijgen dat nooit meer voor de originele prijs verkocht en blijven er waarschijnlijk ook een tijdje mee zitten.

Dus daarom krijg je er minder voor terug.

Ondertussen is er een sfeertje ontstaan dat het vervelend is als je weer terugkomt om te "klagen" , dus schepen ze je nu af.

Is absoluut begrijpelijk maar zeer klant-onvriendelijk , ze zijn het gewoon zat om elke keer nog met die ene klant (jou) bezig te zijn terwijl ze dat al wat ergernis en geld gekost heeft door het eerste zadel dat teruggekomen is , ze denken dat ze je nooit tevreden kunnen krijgen dus willen van je af.

Zeer klantonvriendelijk , na het verkopen van het zadel is de service aardig voorbij. Maar wel heel menselijk en begrijpelijk , ook al is het voor jou natuurlijk een enorm oneerlijke situatie nu , en voor hun hele slechte reclame....

Als dit nieuwe zadel op zich goed bevalt en goed aangepast zou worden , zou ik er een GOEDE zadelmaker bij laten komen die echt goed werk afleverd , om dit zadel passend te krijgen. Dan ben je voorlopig weer even van het gedonder af.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 14:38

Het zadel is na een tijdje gewoon scheef gebleken. Niet direct een fout van de ruitersportzaak, maar eerder van de fabriek. Maar volgens hen was terugsturen geen optie meer, tja en waar ben je dan als klant......

En een goede zadelmaker is inmiddels gecontacteerd

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:47

Dat is de ellende , ze hebben je geld al binnen dus voor de verdere afhandeling komt het puur op hun fatsoen en service aan.... Al heb je natuurlijk nog wel wat macht want je kunt een hoop slechte reclame voor ze maken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:53

Met dat je zonder toestemming een ander aan het zadel hebt laten werken, verspeel je in principe alle rechten.
Ik heb het ondertussn al verschillende keren meegemaakt dat er rommel is verkocht en de meesten hadden de grootste moeite om het financieel ook maar enigsinds recht te krijgen.
Een keer zelfs een zadel van een zeer gerenomeerd merk, gewoon 3 cm (!!) verschil tussen links en rechts. Degene die het constateerde heeft toen met een rechtzaak moeten dreigen voordat de winkel bereid was het terug te nemen en geld terug te geven. Hierbij is echter niets aan het zadel gedaan, behalve dat iedereen het heeft gezien en nu dus weet hoe een scheef zadel te herkennen Mede hierdoor kon met een rechtzaak gedreigd worden, omdat die zeker gewonnen zou worden, aangezien de leverancier op de hoogte is gebracht van de constructiefout en is gewezen op z'n plichten, zonder dat derden iets aan het zadel hadden veranderd.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:25

ikke schreef:
Met dat je zonder toestemming een ander aan het zadel hebt laten werken, verspeel je in principe alle rechten.
Ik heb het ondertussen al verschillende keren meegemaakt dat er rommel is verkocht en de meesten hadden de grootste moeite om het financieel ook maar enigsinds recht te krijgen.
Een keer zelfs een zadel van een zeer gerenomeerd merk, gewoon 3 cm (!!) verschil tussen links en rechts. Degene die het constateerde heeft toen met een rechtzaak moeten dreigen voordat de winkel bereid was het terug te nemen en geld terug te geven. Hierbij is echter niets aan het zadel gedaan, behalve dat iedereen het heeft gezien en nu dus weet hoe een scheef zadel te herkennen Mede hierdoor kon met een rechtzaak gedreigd worden, omdat die zeker gewonnen zou worden, aangezien de leverancier op de hoogte is gebracht van de constructiefout en is gewezen op z'n plichten, zonder dat derden iets aan het zadel hadden veranderd.

Ja, hier ben ik denk ik ook in de fout gegaan. Goed gelovig als ik ben ( ) heb ik in het begin totaal niet gedacht dat het zadel scheef was in de boom, maar had gedacht dat de kussens scheef waren uitgezakt/opgevuld. Zeker doordat het een tweedehands is geweest, kan het zijn dat er een scheve ruiter mee heeft gereden (theoretisch mogelijk toch? ).
Tja, en de zadelmaker bleek toch niet zo kundig mbt opvullen als ik dacht....

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:34

Vervelend. De ruitersportzaak heeft (mijn mening) niet correct genoeg gehandeld. Ze hadden het zadel beter moeten laten controleren toen ze het zelf lieten opvullen! Natuurlijk mag je zelf niks aan zo'n zadel laten repareren, want zo verspeel je al je recht.

Misschien kun je het zadel dat je nu hebt ruilen voor een ander zadel (niet bij dezelfde zaak, maar elders. Misschien op Bokt, of op Marktplaats). Veel succes!

stomphorst

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:32

Voor gratis advies over rechten en plichten kun je ook nog even bellen met de rechts winkel bij jou in de buurt deze info is gratis.Heb zelf een keer voor een prikkie een brief door hun laten schrijven en daabij mijn recht bij een winkel gekregen. Rechtswinkels staan in de goude gids of ptt info bellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:12

Suzy schreef:
Ja, hier ben ik denk ik ook in de fout gegaan. Goed gelovig als ik ben ( ) heb ik in het begin totaal niet gedacht dat het zadel scheef was in de boom, maar had gedacht dat de kussens scheef waren uitgezakt/opgevuld. Zeker doordat het een tweedehands is geweest, kan het zijn dat er een scheve ruiter mee heeft gereden (theoretisch mogelijk toch? ).
Tja, en de zadelmaker bleek toch niet zo kundig mbt opvullen als ik dacht....

Je gedachtengang is helemaal niet verkeerd. Helaas maakte je in je handelen een cruciale fout. Zie het als een leermoment, neem je verlies en de volgende keer kijk je echt drie keer beter uit je doppen en laat je je niet meer zomaar wat aansmeren.
Het klinkt allemaal wel leuk zoals ik het zeg, maar ik heb ook het meeste geleerd van mijn stomme fouten (auto kopen zonder papieren en denken dat het wel goed komt.....nee dus.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:02

stomphorst schreef:
Voor gratis advies over rechten en plichten kun je ook nog even bellen met de rechts winkel bij jou in de buurt deze info is gratis.Heb zelf een keer voor een prikkie een brief door hun laten schrijven en daabij mijn recht bij een winkel gekregen. Rechtswinkels staan in de goude gids of ptt info bellen.

Volgens mij is het fenomeen 'rechtswinkel' al een jaar of wat opgeheven, hoor.
Als je ze belt, krijg je een advocatenkantoor aan de lijn.. en da's ( uit ervaring) niet gratis..

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 12:06

Ik heb al eens gekeken en volgens mij kan ik bij de ombudsman (kostenloos) vragen hoe ik in m'n rechts sta...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:12

Suzy schreef:
Ik heb al eens gekeken en volgens mij kan ik bij de ombudsman (kostenloos) vragen hoe ik in m'n rechts sta...

Klopt. Ook je eventuele rechtsbijstandverzekering kun je benaderen voor advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:19

HAR --> RUI.