Zijn friezen nu echt zo braaf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteNa

Zijn friezen nu echt zo braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:15

Hey,

Ik ben al een hele tijd opzoek naar een nieuw paard..
Omdat ik half gevorderd ben, zoek ik nogal een rustig paard.
Geen paard dat heel de tijd loopt te bokken en steigeren of waar wel een hele hoop pit inzit..
En nu ja, Was ik al altijd zot van friezen .. Maar ze zeggen ook dat dit hele brave paarden zijn
wat moet ik daaronder verstaan? Braaf van, Niet bokken of steigeren? Of niet te voorwaarts enzo..
Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en op berichtjes
Als jullie een goede fries (niet te duur) Te koop weten of hebben te staan stuur me maar een pb

Xx

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:18

een fries is wel braaf, maar je hebt voorwaartse friezen, en ook hele luie! Het hangt er maar net van af hoe het karakter van het paard is, over het algemeen is een fries wel makkelijk in de omgang.

* Ik ben ook opzoek naar een fries op dit moment *

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:21

Jaa friezen zijn best leuk .. Het is maar net wat het karakter is.. Maar ze kunnen ook zooo koppig zijn

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:22

inderdaad, en je hebt er ook dramdozen bij

Anoniem

Re: Zijn friezen nu echt zo braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:25

Het is gewoon goed zoeken naar een paard dat qua karakter het beste bij je past. Op de manege waar ik rijd staan 2 friezen alleen zijn die soms een beetje lui en moet je er hard achteraan zitten, maar het zijn de liefste schatten die er zijn. Ik heb ook ooit op een fries gereden (was net ingereden) die was heel erg voorwaarts en kon nog wel eens gekke sprongen maken.

Over het algemeen zijn friezen dus wel rustige paardjes maar er zijn dus altijd uitzonderingen. Veel succes met zoeken verder!

AndreaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:27

Ik heb de afgelopen 2 dagen voor iemand haar 2 friezen 's ochtends op het land gezet en ik vind ze nu echt helemaal geweldig.
Ik had ze allebei tegelijk meegenomen en ze liepen hartstikke braaf met me mee, ze hebben geen stap verkeerd gedaan.
Maar ik weet niet of ze met andere dingen ook zo braaf zijn, daar heb ik geen ervaring mee, maar ik denk het wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:28

Verschilt heel erg per paard vind ik hoor. Misschien zijn friezenover het algemeen 'braver' dan andere maar heb vaak genoeg rodeo uit moeten zitten omdat madam het anders wou...

SAMIERTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:35

Over het algemeen zijn friezen volgens mij best wel 'braaf'. Maar het ligt ook aan het paard zelf.
Ik bedoel, bij de boerderij waar ik rijd hebben we een fries staan, kan onwijs lief zijn maar is toch ook wel koppig en een doordrammer. Als zij iets niet wil gebeurd dat ook niet, vind zij dan .
Dus ik denk dat je gewoon naar het paard (karakter enzo) zelf moet kijken .

Veel succes alvast.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:40

Je hebt hele lieve friezen, maar ik heb er ook gereden die wat minder lief waren (lees...alle hoeken van het weiland hebben gezien )
Het is puur per paard, je kunt beter op het karakter afgaan

ook altijd een paard 2 weken of langer op proef nemen, zodat je daarna nog op je koop terug kunt komen

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:49

shetlandlove schreef:
Je hebt hele lieve friezen, maar ik heb er ook gereden die wat minder lief waren (lees...alle hoeken van het weiland hebben gezien )
Het is puur per paard, je kunt beter op het karakter afgaan

ook altijd een paard 2 weken of langer op proef nemen, zodat je daarna nog op je koop terug kunt komen

Inderdaad, het karakter is heel belangrijk....

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:02

De meeste friezen zijn heel braaf, maar ik ken een fries die bokt en steigerd (geen rugprobleem, rug en alles is nagekeken en er was niks) dat was een manege paard. Maar dit paard was een uitzondering en hij is verkocht en zn probleem was over.
De meeste hebben een koel karakter.

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:12

Ik ga met de rest mee.. Ze zyn over het algemeen wel braaf vind ik zelf Maar wat iedereen al zegt, het verschilt gewoon enorm per paard, hoe het karakter is enz. Gewoon rustig aan rond kijken en een paard zoeken die écht bij je past!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:14

Hmm, ik ken maar een Fries.. schat van een beest , maar wel wat sterk/bruusk (aan de hand, tijdens het rijden schijnt ze zich ook wat sterk te maken af en toe.)

Het hangt er denk ik maar net vanaf wat voor Fries je hebt.. natuurlijk zitten er wildebrassen en braverikken tussen

sulindabaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:18

de meeste friezen zijn heel braaf. maar het is ook wel fries-eigen (meestal jonge friezen) dat ze in het begin wel druk kunnen zijn. maar als hij/zij aan je gewend is veranderd dat wel. het is ook maar net wat voor paard je uitkiest, zorg er voor dat je een rustige niet al te koppige fries vind want als je die fries niet aankunt ben j energen want ze zijn SUPERSTERK!! succes met het vinden van een geschikt paad!!!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:19

Mag ik even lachen

Waarom toch altijd weer die vooroordelen. Ik ken ontzettend veel friezen die meer pit, tempo en streken hebben dan menig Kwpn-er.

Die van mij is dus gewoon niet stuk te krijgen.

Daarnaast de opvoeding doet een hoop hoor. Als jij accepteerd van welk paardenras dan ook dat hij/zij over jou heen loopt dan zal hij dat doen.

sulindabaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:22

fryske: idd,, friezen zijn heus de makkelijksten niet hoor, vergis je daar niet in! maar er zitten altijd braverikken tussen.

Hilda79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:21

sulindabaf schreef:
fryske: idd,, friezen zijn heus de makkelijksten niet hoor, vergis je daar niet in! maar er zitten altijd braverikken tussen.

Zo ook bij alle andere rassen!!!

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:34

Fryske schreef:
sulindabaf schreef:

Zo ook bij alle andere rassen!!!

dat is ook waar!

sommige friezen kunnen behoorlijk drammen...

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:42

Tja dat is echt heel erg verschillend. Een vriendin van mij die heeft 2 friezen. Twee half broers (zelfde leeftijd, zelfde hengst). 1tje is echt heel erg braaf en die ander is echt een drammer en die is gewoon in zijn karakter heel anders. Ze zijn nu allebei 4 en onder het zadel, maar het is echt een wereld an verschil.

Je moet dus gewoon op een paar paarden reageren en er heen gaan, dan merk je het beste wat het meeste bij jou past daar kun je dan op verder borduren

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:53

Nou mn zus heeft een fries, maar daar ga ik echt niet op .
In de omgang is hij harstikke lief, maar met rijden gewoon echt een aparte.
Ook echt verschrikkelijk aanhankelijk aan haar.
Karakter is echt het belangijkst.

Succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:13

Ik heb ondertussen aardig wat Friezen ontmoet, en ken er dus ook zeker wel die bokken,dwars zijn, rennen, lui zijn etc.

Maar Friezen met een rustig karakter zijn zeker wel te vinden hoor, gewoon even zoeken tot je er 1 hebt gevonden die bij je past.

CharlotteNa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:58

Hey,

Bedankt voor jullie berichtjes
Ik heb al een wei, Nu nog een paard

Xx

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:03

Hoi, ik zelf heb ook een drie jarige fries en ik kan nu al zeggen dat het niet een van de makkelijkste is !

Ze heeft twee karakters de ene is een knuffelknol maar de andere is echt vals en gemeen.

Je moet van het ras houden ,je hebt paarden van alle rassen die mak en lief zijn maar ook dwars ik denk niet dat je alleen naar friezen moet gaan kijken maar kijk wat verder en ook niet naar te jonge paarden want die zijn doorgaans wat joliger.

Succes met je zoektocht !

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:07

Over het algemeen zijn friezen wel makkelijke paarden in de omgang, maargoed dat verschilt natuurlijk heel erg. Karakter en opvoeding e.d.
Natuurlijk kunnen friezen ook bokken van blijheid of als ze schrikken. Maar dit is met ieder paard zo. Ook zijn er hele rustige KWPN'ers. Al gedacht aan het kopen van een ouder paard?
Heel veel succes met het vinden van een geschikt paard!

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:10

Zoals bij alle rassen heb je er looplustige en minder actieve tussen, maar ze zijn bijna allemaal zo eigenwijs als de pest Wel op een leuke manier en ze laten je ook wel merken als je iets fout doet. Verder eerlijk, koel karakter, vrij rustig, maar wel sterk....