mijn DIKKE paardje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eliise

mijn DIKKE paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 18:26

hallo hallo allemaal,

ik ben helemaal dol op m;n paard alleen ze is best wel dik.
ik wil haar graag op dieet zetten en ik ben al met van alles bezig!

- elke dag rijden.
- meer op stal
- stukje weiland afgezet.

maar ik wil haar meer nog meer op stal plaatsen alleen ze kan niet alleen op stal staan dan word ze helemaal gek!

wat zou ik hier aan kunnen doen en hebben je NOG meer tips op haar af te laten vallen.

ze krijgt in schep biks!
en 3 plakken hooi.
heb je tips!?
geef ze snel want in weet cker dat meer paardenliefhebbers met dit probleem zitten!

GROETJES

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:00

Ten eerste vind ik, nu het lekker weer wordt, je paard meer op stal zetten wel erg flauw. Als je gewoon een klein stukje afzet, staat je paard toch nog lekker buiten. Verder gewoon geen biks geven, misschien enkel een handje mocht je supplementen bijvoeren, anders liksteen aan de muur, overdag de wei op (afgezet) en niet meer dan 2 plakken bijvoeren, mocht ze in de avond op stal staan.
Die beweging geven is natuurlijk wel mooi meegenomen!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:54

Gewoon geen biks, misschien nog wat minder hooi, en ieder geval wel gewoon naar buiten. Dan maar op eenkaal stukje wei.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:48

De echt te dikke paarden hier krijgen geen bix meer. Hooguit kwart schepje granenmix. Verder is hooihoeveelheid is netjes voor s ochtends, s avonds en laat s avonds (vind ik). De hoeveelheid s ochtends en begin vd avond is eventueel nog te minderen wanneer de weide genoeg aanvult!

Verder rijden...tja rijden kan erg verschillen. Hoelang rijd je en wat doe je in die tijd?? Een paard wat voor bijvoorbeeld een half uur intensief loopt verbrand meer dan een paard wat een uur lang maar wat rond sjokt....

ijslandermir

Re: mijn DIKKE paardje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:39

Ik heb net een graaskorf gekocht voor onze Fjord die ook maar te dik blijft. Hoop dat het gaat bevallen. Hiermee krijgen ze maar ongeveer 25% van de hoeveelheid gras binnen die ze anders binnenkrijgen. Zo kan hij toch lekker met zijn maatjes in het land blijven lopen.
Misschien is dit voor jou ook een idee.
Hij stond even te proberen of hij hem af kon krijgen. Dat lukte niet en binnen 5 minuten accepteerde hij hem en ging weer grazen.

Mirjam

roylinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:19

Tja kort gras, niet veel bij voeren, dus ook niet bix.
Ik weet niet hoe groot de plakjes hooi bij jullie zijn.... maar dat verschilt ook.
Let op te snel afvallen is ook niet goed.

Veel succes.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:14

3 plakken hooi is best veel als ze ook nog op het land staat. Ik zal een klein stuk afzetten en niet meer bijvoeren. Zeker geen brokken.

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:17

Ik zou wel drie plakken hooi blijven geven per dag.. zodta ze op stal wat te knabellen heeft.. maar dan minder biks.. een handje voor beloning na het rijden ofzo.
verder heeeel veel en lang buiten rijden.. vooral stappen is goed voor ze zodat ze lekker wat kilotjes kwijt raakt

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:41

Het mooie weer komt er idd weer aan en je kan nu buitenritten maken, en veel afwisselen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:42

Toen ik mijn paard kocht had ze 100 kg overgewicht. Na 2 maanden zat ze weer prachtig in haar velletje. Bij haar lag het er ook wel aan dat ze niet in het werk stond maar wél d'r gewone protie voer kreeg per dag + vette kuil. 3 keer hooi is prima maar een kg biks is niet echt nodig. Enkel als ze aan het werk is geweest 'n kwart tot een halve maatschep musli (of half om half) met eventueel wat aanvullende vitaminen en mineralen. Verder lekker veel de wei op maar op een afgezet stuk, zoals je nu al doet. Verder gewoon lekker met d'r aan de slag!