Serieuze Trailer problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Photography

Serieuze Trailer problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 18:22

Ik rijd al een tijdje een haflingermerrie (11 jaar) en sinds kort zijn we gestart. Dus dat betekent bijna elk weekend op de trailer.
Alleen nou zijn we vorige week een uur bezig geweest om haar op de trailer te zetten. Daarna op het concours terrein hadden we weer het zelfde probleem, ze is toen 2 keer achterover gevallen omdat ze begon te steigeren, mannen hebben dr geprobeert om haar er in te tillen...maar ze zet zich zo schrap dat er niks meer mee te beginnen is. Omdat ze altijd dwars gaat lopen zodat ze niet de klep op kan.

We zijn er al een hele tijd mee bezig en we hebben al vanalles geprobeerd.
Zoals, longeerlijnen, brokjes, lijn door het halster, doek om dr ogen. Ze is bang voor de zweep dus daar beginnen we al helemaal niet aan.
Nou zei een man naast ons op het concour dat we hem eens een tijd in de trailer moesten voeren. Nou zo gezegt zo gedaan, ze krijgt nou elke keer haar voer binnen en ze loopt nu rustig achter je aan naar binnen. Alleen nou denderd ze gelijk weer achteruit zodra ze binnen staat. Je hebt dus geen tijd om hm achter dicht te doen. En als je haar voren vast zet dan breekt ze de boel af. Vanmiddag wouden we de stang er achter doen, maar ze stormde weer achteruit, met als gevolg dat de trailer helemaal uit zn verzet is. Alles krom. Dus zo kan het niet meer!

Ze vind het niet eng binnen, want ze loopt zonder problemen achter je aan naar binnen, en als ze daar binnen staat met een stang er achter dan staat ze mooi op rust een beetje om zich heen te kijken.

Alleen wat kan je er aan doen zodat ze wel binnen blijft staan?
Want vast houden heeft geen zin want er is geen houden aan. ( lees: met 4 man er aan te hangen zet ze geen stap vooruit)

Heeft iemand een oplossing? Of herkent iemand het>
Zaterdag moeten we weer op pad.. En zo kan het gewoon niet..

Groetjes,
*Sorry voor het lange verhaal*

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:43

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:43

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:46

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:51

**volgt**

Heb hetzelfde probleem, heb idd geen tijd om die stang dicht te krijgen , en daarbij ook het probleem dat ik het enige paarden mens in de fam. ben dus die andere helden durven geen stang erachter te zetten.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:31

balingerhof of eerder genoemden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:44

RT-P --> OMG

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:13

zoals ik reed in een ander topic genoemd heb:
Pat Parelli : do not trick them, do not bribe them, do not force them, do not shut the gate when the tail is in en especially do not wait untill you're late for the show.

Oftewel: geen trucjes gebruiken, niet lokken met voer, niet forceren, niet de klep dicht zodra ie er in staat en vooral niet wachten met oefenen tot je naar wedstrijd moet.

geduld, tijd, geduld, timing en geduld en hulp van een ervaren trailerlader....

als ie niet relaxed in de trailer gaat en blijft staan is het nog te vroeg om de stang er achter te doen en te gaan rijden.

stephanie1

Re: Serieuze Trailer problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:25

ik zou eens kijken bij www.2moons.nl heeft bij ons super geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:37

Photography schreef:
En als je haar voren vast zet dan breekt ze de boel af. Vanmiddag wouden we de stang er achter doen, maar ze stormde weer achteruit, met als gevolg dat de trailer helemaal uit zn verzet is. Alles krom. Dus zo kan het niet meer!

Ga je me vertellen dat je hem eerst vastzet en dan de stang erachter doet??? Dat is gewoon vragen om problemen...

Heb je tijdens het rijden als een bij haar in de trailer gestaan??Misschien is er in de trailer iets wat ze eng vind tijdens het rijden...

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:49

Relaxed schreef:
Photography schreef:
En als je haar voren vast zet dan breekt ze de boel af. Vanmiddag wouden we de stang er achter doen, maar ze stormde weer achteruit, met als gevolg dat de trailer helemaal uit zn verzet is. Alles krom. Dus zo kan het niet meer!

Ga je me vertellen dat je hem eerst vastzet en dan de stang erachter doet??? Dat is gewoon vragen om problemen...

Heb je tijdens het rijden als een bij haar in de trailer gestaan??Misschien is er in de trailer iets wat ze eng vind tijdens het rijden...

Nee ik zet hem niet vast als de stang er niet achter zit. Maar als hij voren vast staat, dan loopt ie steeds achteruit tegen de stang aan..en dan wordt breekt hij de boel af, loopt dwars door de stang heen... (en ja die stang zit vast, en is inmiddels krom)

Tijdens het rijden staat ze "bijna te slapen" niks aan de hand, op concour als we net zijn aangekomen staat ze mooi op rust een beetje om zich heen te kijken.

En de trailer staat in de wei..en uit nieuwschierigheid loopt ze er wel 10 x per dag in..alleen ze doet het niet als wij dat willen..
Maar dat ligt ook een beetje aan haar africhting, ze is een beetje respectloos, maar daar zijn we al mee bezig en dat is inmiddels ook al verbeterd.
Vanmiddag heb ik heb ook weer geprobeerd, en ze loopt nu rustig achter je aan naar binnen..en dan blijft ze even staan en dan gaat ze weer terug..
Maar ze heeft ook verlatingsangst, en ik denk dat ze elke keer achteruit gaat omdat ze dan die andere paard niet meer kan zien.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:53

Los van de genoemde sites, waarvan ik www.paardenbegrijpen.nl erg kan aanbevelen.
Je zegt verlatingsangst. Is het een idee om een tijdje een maatje mee te nemen op concours zodat ze niet alleen staat.

En respectloos, dat is het eerste wat je op moet lossen met grondwerk ed.

SUcces!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:27

Dan zorg je toch voor een 2 paarden trailer en dan zet je er eerst een heel braaf vriendje van je paard in en dan je paard, of is dat te makkelijk gedacht
succes

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 06:42

Conrad Pruyssen (heettie geloof ik) die kan je paard van trailerangst afhelpen. Hij heft mijn paard oko geholpen en het is helemaal goed gekomen. Succes!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:20

Haaj,

Ik heb gisteren dit topic een beetje bijgehouden, en ben ook naar www.paardnatuurlijk.nl gegaan. Ik had hem binnen een kwartier braaf in de trailer staan. Daar stond mijn moeder ( soms) om hem wat worteltjes te geven **braaf**. Hij pakt het super op!
( nog wel zonder stang erachter hoor!)

Veel sucses met het oefenen ed,
Noraly

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:54

ga ik ook maar eens proberen dan.mijn paard gaat er de ene keer zo in en dan niet meer.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:04

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:12

Als ik het zo lees denk ik dat ie je gewoon loopt te fokken. Zo eentje hebben we op de boerderij waar mijn paard staat ook eens gehad, een onopgevoede, tot op het bot verwende tinker van een kilootje of 700, die het ook gewoon uit dwarsigheid en gebrek aan respect verdomde. Zijn ze eindeloos mee aan het prutsen geweest, tot de boer het zat was. Die heeft toen de shovel er achter gezet met langs iedere kant van zijn kont een palletvork zodat ie niet zijwaarts uit kon wijken en 'm ff een handje geholpen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:30

gelukkig voor het paard is dat goed afgelopen, maar niet iedereen heeft een shovel bij de hand.
Als het een dominantie kwestie is dan los je dat niet 'ff op met een shovel' maar door m op te voeden.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:37

Mmmmm.... Denk dat er betere manieren zijn om een paard respectvol op een trailer te krijgen.... (mensen en hun ongeduld.... )

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je gelijk de stang erachter vastmaakt zodra ze op de trailer staat, als je haar voert.
Waarom doe je dit?
Ik zou haar alleen maar gaan voeren in een OPEN trailer zodat ze er zelf in en uit kan gaan wanneer zij dat wil.
Geen weerstand achter haar kont, geen angst en stress. Ze zal erachter komen dat er geen paniek is als ze iedere keer de trailer uit blijft stormen want ze voelt geen weerstand en het eten blijft wel wachten op haar in de trailer.
Doe dit net zolang totdat ze rustig op de trailer staat.
Sowieso zou ik niet meer op concours gaan net zolang totdat ze zonder angst de trailer in en uit loopt.
Hulp van een professional is altijd aan te raden! Succes!

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 10:46

Aldewereld schreef:
Mmmmm.... Denk dat er betere manieren zijn om een paard respectvol op een trailer te krijgen.... (mensen en hun ongeduld.... )

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je gelijk de stang erachter vastmaakt zodra ze op de trailer staat, als je haar voert.
Waarom doe je dit?
Ik zou haar alleen maar gaan voeren in een OPEN trailer zodat ze er zelf in en uit kan gaan wanneer zij dat wil.
Geen weerstand achter haar kont, geen angst en stress. Ze zal erachter komen dat er geen paniek is als ze iedere keer de trailer uit blijft stormen want ze voelt geen weerstand en het eten blijft wel wachten op haar in de trailer.
Doe dit net zolang totdat ze rustig op de trailer staat.
Sowieso zou ik niet meer op concours gaan net zolang totdat ze zonder angst de trailer in en uit loopt.
Hulp van een professional is altijd aan te raden! Succes!

Nee we hebben de stang er in die 2 week maar 1 keer achter gehad. Verder niet, want hij loopt gewoon de hele dag op en neer er in ern er weer uit. Ze krijgt namelijk al haar voer daarbinnen, dus ze waggelt elke keer heen en weer.
We zijn nu bezig met die dingen van paardnatuurlijk.nl.
Dus geen rust geven buiten de trailer ( voorwaarts, halthouden, achterwaarts) net zo lang tot dat ze er ziek van word, en dan de trailer op lopen en gewoon negeren.
Ze pakte dat gister goed op. Dus we gaan de tijd nu uitbouwen dat ze binnen blijft staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:22

Citaat:
Maar dat ligt ook een beetje aan haar africhting, ze is een beetje respectloos, maar daar zijn we al mee bezig en dat is inmiddels ook al verbeterd.

je zegt het zelf al, ze is een beetje respectloos
Daar moet je dus eerst aan werken voordat je met trailerladen verder gaat/kunt.
Ook heeft ze blijkbaar geen angst voor de trailer want ze loopt er de hele dag zelf op en af en is tijdens het rijden rustig.
Leer haar te wijken voor druk en zodra ze achteruit loopt vraag je druk met je halstertouw waardoor ze weer naar voren moet lopen, eerst buiten de trailer oefenen, dan op de trailer en dat eerst voor elkaar hebben voordat je de stang er achter doet.
Kan ze gewoon vaststaan zonder te hangen (buiten de trailer)?
Beetje lastig beoordelen zonder het paard te zien maar het klinkt niet als een onoverkomelijk probleem.

Photography

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 10:16

cissy schreef:
Citaat:

je zegt het zelf al, ze is een beetje respectloos
Daar moet je dus eerst aan werken voordat je met trailerladen verder gaat/kunt.
Ook heeft ze blijkbaar geen angst voor de trailer want ze loopt er de hele dag zelf op en af en is tijdens het rijden rustig.
Leer haar te wijken voor druk en zodra ze achteruit loopt vraag je druk met je halstertouw waardoor ze weer naar voren moet lopen, eerst buiten de trailer oefenen, dan op de trailer en dat eerst voor elkaar hebben voordat je de stang er achter doet.
Kan ze gewoon vaststaan zonder te hangen (buiten de trailer)?
Beetje lastig beoordelen zonder het paard te zien maar het klinkt niet als een onoverkomelijk probleem.

Ja hoor ze kan prima vast staan, als ze wat spanning zet op het halstertouw gaat ze gelijk meer vooruit, maar in de trailer gaat ze gewoon door( zelfs met een monty roberts halster )

**Update**

Maar ik ben er inmiddels wel achter wat het probleem is.
Ik ben nu al een aantal dagen bezig met grondwerk..en ze pakt het heel goed op. En ze luistert nu ook op de trailer. ( soms stormt ze nog achteruit) Maar ze wacht nu tot dat je zegt dat ze weer achteruit mag.
Maar ik was eigenlijk wel benieuwd wat dan wel het probleem daar binnen is...dus ik zei tegen mn buurmeisje ga even rammelen aan die sluitingen van die stang zodra die dr instaat.
Daar schrok ze in eerste instantie wel van en toen stond ze zo weer buiten, maar na een paar keer had ze zo iets van, er gebeurd niks dus toen bleef ze gewoon weer staan.
En toen gaven we hem wat druk achter dr kont toen ze er in stond, eerst gewoon een hand met druk, maar ze wist niet was haar overkwam..
Nja daar zit dus het probleem, zodra ze iets voelt achterzich raakt ze in paniek.
*Nu ik er aan denk..heb ik haar ook wel eens geprobeert te longeren met een dubbelelijn, waarvan 1 achter haar kont langs, en toen raakt ze ook helemaal in paniek.*
Dus nou weet ik eindelijk wat het probleem is, en daar kan ik nu mee aan het werk

*Het komt helemaal goed met mn meisje *

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:06

ze wist dus niet eens dat ze een achterkant had blijkbaar....
gaat wel goed komen inderdaad, succes!