Angst voor andere paarden!! Wie heeft de oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xandra17

Angst voor andere paarden!! Wie heeft de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:22

Heb nu een Fjorden veulen van 3 jaar die ik aan het beleren ben. Het is een onwijs lief diertje en een erg groote knuffel beer.
Ze is niet officieel van mij heb haar alleen tijdelijk voor het beleren.
Het is alleen erg jammer, want ze lijkt bang te zijn voor andere paarden. Bij de eigenaar was ze al bang voor de shetjes.... Bij mij heb ik geprobeerd in een groep te zetten (3 paarden) daar liet ze zich in een hoekje drijven en bleef daar bevend staan en de andere bleven om haar heen staan. Heb haar ook alleen gehad met een ijslander dit ging goed, maar wat een normaal paard doet een ander paard uitdagen durfde ze ook niet echt.
Heb eens nagevraagd bij de eigenaar, maar die kon geen duidelijke reden geven. De enige verklaring die er zou zijn is dat toen ze van de melk afmoest is ze tijdelijk 1,5 week bij een boer geweest en stond daar met een ander paard in de wei wat overigens wel goed ging. Ze moest toen van de boer eruit terwijl er door iedereen gezegd werd dat hij haar moest laten staan en is toen tijdens het uithalen in het stroomdraad terecht gekomen. Ze heeft ook nooit in de opfok gestaan!
Ze staat nu bij mij op de manege, maar durf haar niet in de groep te gooien uit angst dat ze in het draad terecht komt, want in deze groep staan +/- 17 paarden. Wie heeft een goede oplossing zodat ze gewoon lekker bij andere paarden de wei in kan.

Juulja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:35

misschien eerst in een weitje ernaast, zodat ze aan elkaar kunnen wennen, of een stal met een gat erin dat ze wel contact hebben maar niet bij elkaar kunnen komen, of zoek het allervriendelijkste paard uit wat écht niks doet (alhoewel dat zelfs bij het braafste paard nog moeilijk te voorspellen in) en probeer die samen een paar dagen (misschien alleen overdag onder toezicht) in een weitje te zetten,, hij/zij zal dan (hopelijk) inzien dat er niks aan de hand is

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:37

Mm... wat vreemd.. ik zou beginnen met in de stal naast een paard zetten, dat ze contact kan maken met een paard naast zich zeg maar en als dat na een tijdje goed gaat samen met dat paard die ze dus al wat beter kent in de wei/bak en dan kijken wat er gebeurd. Ik denk dat je dat het beste een niet dominant paard kunt pakken...
Succes!
Edit: stal is nu inmiddels al genoemd

Lotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:14

waarom staat deze bij het leven zonder paarden? vergissing? achja foutje kan gebeuren

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:07

Ik verplaats je topic even naar het juiste subforum.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:45

VSW --> OMG.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:43