wat is Impuls??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lascolover

wat is Impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:55

hoi ik was op wedstrijd geweest en op mijn startcoupon stond:
gehele proef te weinig impuls.

maar wat is Imouls dan?

ik weet niet of het hier hoort en of er al een topic over is maar dat merk ik wel en anders mijn exuces hier voor

TouchAndGo

Re: wat is Impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:58

Citaat:
waarom leest niemand het proefenboekje??

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:59

daar krijg ik het nergens in te vinden ik heb het al tig keer door gekeken op welke bladzijde dan?

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:22

meer drang naar voren,je proef zal te flauw zijn geweest

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:25

IMPULS

Impuls moet je zien als de elektrische lading van een batterij. Impuls is een hoeveelheid energie, die je opslaat, bewaart in je paard.

Impuls is de door de ruiter opgewekte, of de natuurlijke drang naar voren van het paard onder beheersing van de ruiter.

Eén van de geheimen van de rijkunst ligt in de uitdrukking: "onder beheersing van de ruiter."

Of het paard geheel uit zichzelf, of door drijvende hulpen van de ruiter voorwaarts wil gaan, maakt geen verschil. Het gaat er om dat de ruiter deze drang voorwaarts onder controle heeft. De ruiter bepaalt wanneer en vooral ook het tempo waarin het paard voorwaarts mag gaan.

Het is de grote kunst om een deel van die drang naar voren in het paard te bewaren. Het paard mag niet alle energie eruit lopen die in hem zit. De ruiter bewaart, met halve ophoudingen (die dus alleen goed door komen, wanneer het paard gehoorzaamt aan het voorwaarts drijven en vervolgens nageeflijk is), een extra portie energie in het paard. Het gevolg is dat het paard gewicht overbrengt naar het achterbeen, waardoor hij van voren lichter wordt. Door het overbrengen van gewicht van de voorhand naar de achterhand kan hij ook makkelijker nageeflijk blijven. Dit lijkt misschien tegenstrijdig, maar je hebt dus drang naar voren nodig om het paard nageeflijk te houden.

Daarnaast geeft impuls je ook de mogelijkheid om het paard heel snel en precies op het aandrijven van het been te laten reageren. Je moet je paard dus "voor het been" hebben om impuls te kunnen opwekken, maar aan de andere kant helpt die impuls je om hem "scherp" aan het been te krijgen en te houden.

Daar hebben we internet voor!

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 10:39

heel erg bedankt nu weet ik veel beter waar ik aan moet werken

Tjha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:27

Ik wist het ook niet..
maar goed dat ik het nu wel weet !

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:41

mooi uitgelegd........

Aman_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:12

Tjha schreef:
Ik wist het ook niet..
maar goed dat ik het nu wel weet !

Hier hetzelfde...

Lotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:32

dat stond er bij mijn eerste wedstrijd voor dit seizoen ook op en k had een 5 voor de impuls..

impuls is de energie die word opgewekt door de ruiter en onder controle word gehouden.. het betekend niet dat het paard sneller moet gaan lopen maar dat het wel vooruit wil...

nu ze het me goed uit hebben gelegd had ik vorige week een 7 voor mn impuls

Lotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:35

lascolover schreef:
daar krijg ik het nergens in te vinden ik heb het al tig keer door gekeken op welke bladzijde dan?

blz 42:)

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:38

De door de ruiter opgewekte, en door de ruiter volkomen beheerste voorwaarste drang van het paard.

Luci

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:26

Dat antwoord was hierboven toch al (een paar keer) gegeven... Afbeelding

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:06

Luci schreef:
Dat antwoord was hierboven toch al (een paar keer) gegeven... Afbeelding

Ja maar niet zoals ik het neergezet had. Wanneer je alles een beetje aan elkaar plakt, ja dan kom je er wel.
Ik heb dit soort defenities onlangs moeten leren voor mijn orun-examen, waarvoor ik cum-laude ( al zeg ik het zelf ) geslaagd ben .

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:43

mijn pony ontploft zowat van energie in een dressuur proef en was zeker goed aan mijn been.
en toch kreeg ik commentaar dat ik niet met genoeg impuls reed?

Lotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:46

pressdelete schreef:
mijn pony ontploft zowat van energie in een dressuur proef en was zeker goed aan mijn been.
en toch kreeg ik commentaar dat ik niet met genoeg impuls reed?

de energie of aan het been zijn heeft vrijwel niks met impuls te maken.. de drang naarvoren is het onder controle houden van die energie en het 'verzamelen'
de energie moet zogenaamd opgepropt worden.. dat deze er niet meteen uit stort..