Kudde wilde ponies vangen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Kudde wilde ponies vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:44

Wie kan ons een tip geven een kudde wilde shetland ponies te vangen. Het gaat om een groep ponies die totaal verwilderd zijn. Ze lopen op een soort natuurgebied wat enorm groot is het is behoorlijk onoverzichtelijk door veel boompjes en struiken. Je kunt de ponies wel voeren maar dus niet aanraken.

De eigenaar moet de dieren verkopen omdat ze het gebied kwijt raken. Maar de ponies zijn dus niet te vangen. Er is al geprobeerd ze in te sluiten met lint maar daar gaan ze overheen of dwars doorheen. Ook is er al wat verdoving door het voer gedaan, daar werden ze wel suf van maar niet genoeg om ze te kunnen vangen.
Wie kan ons een veilige tip geven ?
De dieren zijn hard aan een hoefsmid en wormenkuur toe !

majijke

Re: Kudde wilde ponies vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:45

Is de dierenbescherming niet bekend met zulke situaties?
Misschien hebben zij wel creatieven ideeën!

Succes in ieder geval!

guccio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:48

Greops splitsen en blijven splitsen tot je de paarden hebt. Zorg dat je voldoende man hebt om de paarden mee te nemen en om te helpen vangen. Dan kun je dit veilig en paardvriendelijk doen.

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:49

Wat majijke al zegt de dierenbescherming ( ik weet alleen niet of ze hiervoor komen... )

Succes! Als je hulp wil PB, ik woon in de buurt

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:13

geloof niet dat dit een klusje dierenbescherming is
maar meer een werkje voor een groepje mensen die paarden gewend is en een dagje flink de tijd hjeeft om de dieren in alle rust te vangen

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 02:27

Verdovingspijlen?

(Zie ik altijd op tv met wilde dieren)

xx_Merle

Re: Kudde wilde ponies vangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 06:09

misschien kan je het gebiedje afzetten waar ze altijd gevoerd worden.. en als ze dan aan het eten zijn de boel snel dichtmaken ofzo ik weet het ook niet

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 06:17

Of opdrijven (net als bij de McClouds ). Daar moet je denk ik wel aardig wat mensen voor hebben, en stevige hekken, want ik denk dat wanneer ze in paniek raken ze wel overal doorheen zullen denderen. Misschien kun je ergens dranghekken huren. Dan maak je een flinke cirkel met een V-vormige opening en voer in het midden van de cirkel. Als ze er dan instaan met allemaal mensen ervoor gaan staan en snel de hekken sluiten. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het met geduld gaan redden. Hoeveel pony's zijn het eigenlijk? En hoe wil de eigenaar wilde pony's gaan verkopen?

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 06:40

ja presiec, ben het met hierboven eens, Maar zoals jezelf al zei, ze gaan dwars door linten heen enzo, maar als je nou een ( grote ) weet niet om hoeveel ponys het gaat, of meerdere trailers/veewagens en daar voer in legt.... de daar als het waren indrijft.... en dan welk met longerlijnen de zijkanten "afzetten" zodat ze daar niet langs kunnen, ponies erin, klepje dicht..... ( klinkt veel makkelijker dan het in werkelijkheid is... ik heb het ook meegemaakt

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:46

Maak je zelf groot en spreid je armen.
en dat met 3 mensen doen om een pony heen.
En dan ben je klaar.
Probeer dat een keer!

frenneker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:48

guccio schreef:
Greops splitsen en blijven splitsen tot je de paarden hebt. Zorg dat je voldoende man hebt om de paarden mee te nemen en om te helpen vangen. Dan kun je dit veilig en paardvriendelijk doen.

ik denk dat je dan alleen een hoop onrust stookt........

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:54

Dit kun je niet "even"doen
Er dient een grote kraal gemaakt te worden, liefst in een hoek van het gebied. Dit scheelt weer 2 kanten. Een kant maak je een halve cirkel van en maak je een hek aan wat je dicht kunt rollen oid
Dan kun je tegelijk het hek van het gebied gebruiken als drijfhek.
De pony's langs het hek laten lopen zodat ze vanzelf in de kraal komen. Hier kun je nu de opening afsluiten en het andere hek sluiten.Je kunt ook van die veehekken gebruiken met een koeientrailer die boeren hebben. Die hekken rollen ook gewoon met grote wielen. een serie hekken in de hoek zetten (heb je als twee zijden van de afzetting, hek erbij = 3 kanten dicht)Dan de 4e kant met de rolhekken sluiten. De pony's kunnen nu in het afgesloten deel alleen nog de veetrailer in.

Belangrijk is dat je voldoende afstand houidt, niet te dicht erop rijdt en ze niet opjaagt.e fout is vaak dat mensen teveel en te snel willen. Rust is alles !!
En een beetje vlak stuk opzoeken of vlak maken....

Zo drijven we ook wel de koeien van de boer bijeen ...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:13

Idd, ervoor zorgen dat het weiland kleiner wordt, en niet proberen op te lossen met linten. Zorg voor stevig hekwerk. Eenmaal in dat afgesloten stukje kun je paard voor paard apart gaan proberen te krijgen, en zo invangen.

Flevolander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:51

Een kennis van mij heeft ooit is een tinker gekocht die uit het wild van ierland kan. Dat beest liep bij die mensen van wie ze hem kocht in een groot weiland en die hebben ze zoals Quellian zegt laten verdoven met een verdovingsgeweer. Maar ik denk dat een duur grapje wordt voor een hele kudde