pony niet te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

pony niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 00:17

ik heb een welshje van 1.22 en is nu 3.5 jaar. ze mogen nu elke dag een paar uurtjes het land op. als ik mijn pony het land op wil zetten dan begint ie al druk te doen, ik word dan wel heel boos op hem en loopt ie gewoon verder. maar zodra ik door de bak ben en richting land en de paarden die al op het land staan beginnen te rennen raakt ie zo opgewonden dat ie dus ook gaat rennen en dan kan ik hem niet meer houden. Ik hou hem al strak vast en vrij kort. wie weet wat ik hieraan kan doen want ik wil natuurlijk geen ongelukken krijgen en laat hem ook los als hij gaat rennen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:35

waarom kan je een kleine welsh niet houden?
het is erg makkelijk om het koppie en lichaam om te draaien net voor het wegschieten?dat is wel een handigheidje wat je moet zien aankomen.boos worden heeft geen enkel nut,daar word de pony alleen nerveuser van en gaat meer druk doen iedere volgende keer.

ik kan me iets herinneren dat deze pony nieuw bij je is?
je moet gewoon meer oefenen op het erf richting de wei en van de wei,stap-halthouden.niet strak en kort houden maar een boogje in het halstertouw en in die ''ruimte'' leren meelopen en halthouden.

heb je een ander ervaren persoon weleens de pony naar het land laten brengen?
ook wanneer je bij de wei komt,pony altijd laten omdraaien naar je toe met het hoofd(zelf blijf je met je rug naar de uitgang staan),dan eerst laten halthouden en dan pas loslaten,zo kan jij een stap achteruit doen wanneer de pony eerst moet omdraaien om weg te rennen.

in ieder geval niet loslaten wanneer de pony wil gaan.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 09:43

casanova schreef:
waarom kan je een kleine welsh niet houden?
het is erg makkelijk om het koppie en lichaam om te draaien net voor het wegschieten?dat is wel een handigheidje wat je moet zien aankomen.boos worden heeft geen enkel nut,daar word de pony alleen nerveuser van en gaat meer druk doen iedere volgende keer.

ik kan me iets herinneren dat deze pony nieuw bij je is?
je moet gewoon meer oefenen op het erf richting de wei en van de wei,stap-halthouden.niet strak en kort houden maar een boogje in het halstertouw en in die ''ruimte'' leren meelopen en halthouden.

heb je een ander ervaren persoon weleens de pony naar het land laten brengen?
ook wanneer je bij de wei komt,pony altijd laten omdraaien naar je toe met het hoofd(zelf blijf je met je rug naar de uitgang staan),dan eerst laten halthouden en dan pas loslaten,zo kan jij een stap achteruit doen wanneer de pony eerst moet omdraaien om weg te rennen.

in ieder geval niet loslaten wanneer de pony wil gaan.

ik heb hem nu iets langer dan 6 weken. hij heeft ook heel veel energie omdat hij al 2.5 week niet bereden kan worden omdat hij hoest. hoe klein hij ook is hij is echt giga sterk. maar ik laat het er niet bij zitten, we gaan er gewoon heel erg aan trainen want dalijk maakt hij er een spelletje van en dat moeten we natuurlijk niet hebben, want het is wel de bedoeling dat mijn dochter van 10 er ook mee kan wandelen. Er staan indd mensen op stal die me wel zouden kunnen helpen.

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:43

je kan ook proberen om het hoofd de andere kant op laat kijken dan naar de weiland

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:51

ik kan mijn hengst ook niet aan een halster+touw naar de wei brengen..hij weet dan altijd, en bij iedereen los te breke en weg te rennen, maar zodra hij een hoofdstel inheeft is hij zo mak als een lammetje..en loopt hij normaal mee...(er zit geen zwaar bit in maar een gewone kneveltrens)

misschien kan je dit ook met je welsh proberen.
succes ermee!

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:59

inderdaad proberen met hoofdstel als je hem dan nog niet houd . kan je ook een halstertouw of longeerlijn door het bit heen doen . als er dan weer vandoor wil gaan, kan je hem heel makelijk na je toe trekken,

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:59

Loop je wel goed ter hoogte van de schouder? Als hij namelijk verder voor je loopt, is er op het moment dat hij weg schiet al niks meer aan te doen.
Ik zette bij drukke paarden gewoon altijd mijn arm tegen de schouder zeg maar, ze wordt zo geremd en ik kan het paard sneller omdraaien als hij weg wil schieten. Ik begin dan pas weer met lopen als het paard rustiger is.
Boos worden heeft geen zin, want ze zijn totaal niet met jou bezig op zo'n moment. Je moet dus altijd zorgen dat de aandacht bij jou is en niet bij de paarden die al in de wei zijn.
Dat is wel even moeilijk idd.
En eerder werd ook al gezegd het paard eerst om te draaien en dan pas los te laten, als hij braaf naar de wei si gelopen is voor jou ook dit het moment om hem te belonen voor zijn goede gedrag

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:32

misschien dat hij teveel energie heeft, en te weinig beweging krijgt?
Ik heb ook wel eens dat ik drukke paarden binnen moet zetten maar waarschijnlijk proberen ze je gewoon uit en nemen ze een loopje met je. Probeer anders te zorgen dat je het halstertouw om z'n neus heen doet en zodra hij dus gaat trek je aan dat touw, dan krijgt hij dus minder lucht, maar hou dus met je linkerhand het touw vast en met je rechterhand aan het halster, dan heb je vaak meer kracht om hem om te trekken. Als hij het goed doet natuurlijk even belonen Succes ermee

anOek_G

Re: pony niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:10

Hallo,

Ik denk dat jij welshje denkt dat hij de baas over jou is !
Laat hem achter je lopen, als een paard naast je loopt is de kans veel groter dat hij voor je gaat lopen, en de leider loopt voorop. Als je paard niet achter je wil lopen moet je hem dat duidelijk maken door je arm uit te steken aan de kant waarbij hij langs je wil lopen, laat hem je volgen en maak bochten, stop onderweg ook een paar keer, als hij dan tegen je opbotst zet je hem aantal passen achteruit, daarmee geef je aan dat jij de baas bent en dat hij jou niet omver mag lopen, als je dit op het terrein goed kan en je echt goed laat zien dat jij de baas bent zal je pony in het bos en naar de boswei ook veel braver zijn !
Ik hoop dat je me een beetje snapt en dat het lukt !
het komt vast goed !

Anoek

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:20

Hey,

Ik heb hem vandaag buiten gezet en hij was erg braaf, hij bleef netjes naast lopen en toen hij wat wou klieren heb ik even hard ho gezegd.
In de wei heb ik hem nog even stilgezet,daarbij weer ho gezegd en hij luisterde goed.
Hij was zich wel behoorlijk aan het opwinden, proesten en zwaarder ademhalen, heb zoals hierboven gezegd een boogje in je touw gelaten,pas als hij weg wou lopen kwam het touw strak te staan en daar reageerde hij weer meteen op.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:18

Sily schreef:
Hey,

Ik heb hem vandaag buiten gezet en hij was erg braaf, hij bleef netjes naast lopen en toen hij wat wou klieren heb ik even hard ho gezegd.
In de wei heb ik hem nog even stilgezet,daarbij weer ho gezegd en hij luisterde goed.
Hij was zich wel behoorlijk aan het opwinden, proesten en zwaarder ademhalen, heb zoals hierboven gezegd een boogje in je touw gelaten,pas als hij weg wou lopen kwam het touw strak te staan en daar reageerde hij weer meteen op.

ben erg blij om te horen dat het zo goed is gegaan, en nog bedankt trouwens voor het buiten zetten .

brammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:22

mooi dat dat werkt!
ik heb trouwens nog een "reserve" manier niet aanleuning aan het touw blijven houden maar als hij druk is kleine rukjes aan het touw geven zo weet hij niet dat hij sterker dan jou is!

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:44

brammie schreef:
mooi dat dat werkt!
ik heb trouwens nog een "reserve" manier niet aanleuning aan het touw blijven houden maar als hij druk is kleine rukjes aan het touw geven zo weet hij niet dat hij sterker dan jou is!

ja en zo vergeet die jou ook niet. dan weet die dat je naast hem loopt. en is die ook wat meer met jouw bezig