Vraag @ [Jury] ,hoe jureren jullie bij de Bixiewedstrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Vraag @ [Jury] ,hoe jureren jullie bij de Bixiewedstrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:37

Deze vraag is voor de juryleden op bokt, en dan met name de personen die ook Bixie's jureren.

Mijn pony en zn amazone van 9 jaar starten in juli samen hun eerste bixiewedstrijdjes.

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van de Bixie, zelf nooit aan meegedaan als kleine meid en verder geen ervaring daarmee.

Ik weet dat Bixie's spelenderwijs zijn, maar hoe wordt er nou gejureerd ? Word er net zo 'streng' gejureerd als bij de gewone wedstrijden, of wordt er ook gekeken naar gedrevenheid van de ruiter, en geeft het niet zoveel als er eens een hoekje niet zo strak gereden wordt ?

Is het echt alleen voor de fun, of wordt er wel degelijk gelet op de rijkunsten van ruiter en pony ( dat is wat ik graag zie, wel leuk houden, maar wel enig verschil in niveau aanduiden, ookal krijgen ze allemaal prijs, er is toch wel een 1e, 2e en 3e ofzoiets ? ? )

Wordt er snel door de vingers gekeken, of wordt elke fout streng aangepakt ?

Kortom, tell me about the puntentelling/beoordeling bij de Bixie's!

En dan meteen de volgende vraag, welk niveau kan ik haar het beste laten starten ?
Je hebt de AA, ik denk dat ze daar te goed voor is, mocht er idd op normale manier gejureerd worden denk ik dat hele kleine kids geen kans maken bij haar, ze hoeft niet meer aan de hand begeleid te worden.
De B1 is denk ik weer meteen wat te veel gegrepen, het is nieuw voor haar en de pony, dus de nodige spanning zal aanwezig zijn bij beiden waarvan ik vermoed dat het misschien invloed heeft op de rijkunsten, en daarbij als het wel goed gaat is ze zo snel weer uit de Bixie's, waarvan ik liever heb dat ze er een poosje goed van leert en vooral lol heeft.
Zelf heb ik dus het idee dat ze het beste in de A kan beginnen, mooi er tussenin, zodat ze kan proeven van het wedstrijd rijden.
Ik heb hier 2 fototopics van haar op mn pony, misschien dat iemand n.a.v die foto's een startniveau kan bepalen ??

Bas hard @ work met passende amazone!

Bas in rood setje @ dressuurwork.... Puur genieten!
Alvast heel erg bedankt voor uitleg

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:34

Mijn shetlander heeft er nu 2 wedstrijden opzitten in de bixie met mijn 9jarige buurmeisje. Dat waren 4 proeven en 4 stempels, waarvan ik er van tenminste 1 vond dat die echt geen stempel moest zijn maar goed. Als ik jouw foto's zie zou ik zeggen klasse b1, die van mij loopt in A maar galoppeert ook niet normaal. Tis allemaal niet zo streng, en ze geven ook een 4 als het goed is (=hoogste cijfer). Wat mij best opviel is dat er echt goede grote pony's tussenlopen, de kindjes allemaal zowat in jasje rijden...had ik niet verwacht. Maar goed, laatste proefje ging echt heel erg netjes en onze ukkie met ruiter met zwarte rijbroek maar wel super netjes en verzorgd zo een 2de prijs...dus gewoon netjes rijden.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:38

Wat leuk zeg, waar heeft zij gereden ? ( zie dat je ook in Friesland zit, het stelt hier niet heel veel voor met de Bixie's )
Annelies heeft ook een wedstrijdjasje en witte rijbroek, gewoon voor de fun, 2ehands via internet aangeschaft. Heb ik ze niet opgelegd hoor, dat wou ze zelf zo graag, want ja ze wil net zo goed als Anky worden, en in de belevenis van een kind kan de kleding daar blijkbaar erg aan meedragen

J0sef1entje

Re: Vraag @ [Jury] ,hoe jureren jullie bij de Bixiewedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:11

Ik vind dat er bij Bixiewedstrijden wat minder streng gejureerd wordt dan bij de normale (B) wedstrijden. Wel stonden de protocollen (bijna) altijd vol met commentaar en tips, altijd eindigend met een complimentje. Slechts één keer daarop een uitzondering gehad, pony gooide bij het halthouden even het hoofd omhoog : cijfer voor halthouden en groeten : 1 (beoordeling loopt van 0 tot 4) met als commentaar : verzet.
Tja, daar kan zo'n ruitertje natuurlijk niets mee, de pony stond verder keurig vierkant stil.

verder moet je misschien ook even dit topic lezen:

viewtopic.php?f=95&t=579169&hilit=&start=25

J0sef1entje schreef:
Toch vind je zo ook al weer bij de Bixies hoor, die ouders die pushen en alleen maar tevreden zijn als hun koter de beste is. Je moet eigenlijk veel rondvragen waar de leuke Bixies gereden worden, want ze zijn er wel hoor, leuke Bixiewedstrijden die alleen maar gezelligheid uitstralen en waar iedereen elkaar en elkaars kinderen ook helpt. En die dan eindigen in een spelletje waarbij de kinderen verkleed mogen:

Afbeelding

dit is toch pure lol met je knol?

Afbeelding
zo worden de ponies ook redelijk 'bom'proef

Dit was overigens bij de Johan Willem Friso ruiters ik meen in Maasdam ofzo.
Zij organiseren meen ik twee keer in het zomerdseizoen Bixies en die zijn echt een aanrader! Heel gezellig en helemaal voor de kinderen, die waren in één middag al dikke vriendjes met een aantal andere kinderen die daar rondreden.

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:40

Wij rijden alleen de bixiewedstrijden in Franeker, dat is voor ons 5 km. Daar is het altijd 2 proeven, dus ideaal en in juni gaan we ook springen.

Mijn buurmeisje had laatst een 0 op haar protocol..pony ging heel hard bokken ipv aandraven. Maar als dingen netjes zijn krijgt ze ook hoge punten en veel tips/commentaar/complimentjes

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:18

Ga je 3 juni ook Pinacolada ?
Dan gaan we namelijk even kijken in Franeker, gewoon even zien hoe het eraan toe gaat.
Als je er ook bent dan, geef even een seintje, dan kunnen we jullie aanmoedigen

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:51

Jahaa...dan zijn we van de partij. Nou heel simpel..als je een voskleurige shetlander ziet die of bokt..of gaat eten..zijn wij het . Tis zn allereerste buitenwedstrijd en ben erg benieuwd. De eerste bixie binnen heeft ie zn ruitertje er na 2 minuten afgebokt..in de proeven ook alleen maar gebokt. De tweede wedstrijd was de eerste proef ook nog redelijk gebok en was het de tweede over en ging het goed. Dus verwacht nu weer zoiets..tussen al die anderen.. Longeerlijn maar mee

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:25

Afbeelding

Dit was na de eerste wedstrijd

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:39

Achgossie wat lief zeg.
Ik zal het in de gaten houden

Ach bij ons loopt ook nog niet alles soeps hoor, mijn pony heeft er nogal een handje van om stil te gaan staan als hij bij mij langs komt. Je kan er Yes op zeggen dat hij op de rem gaat als ik er sta.
Dus we zeiden al dat mams maar moet leren voorlezen en dat ik vanaf een afstandje wel ga staan toekijken, anders gaat het niet goed