Wat is de beste manier om een nieuw paard op te vangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tollie

Wat is de beste manier om een nieuw paard op te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 13:31

Hebben jullie tips voor mij over hoe om te gaan met je nieuwe paard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 09:57

Zoals je met je oude paard ook bent omgegaan
Ik weet niet wat de bedoeling is, of je hem in een kudde wilt houden, of op stal. Om te beginnen zou ik hem een wormenkuur geven, niet klakkeloos van uitgaan dat dat goed zit. Kijk even naar de hoeven, moeten die nodig gedaan? Hoe zit het met de inentingen?
Op hem moment dat hij de groep in moet zou ik hem eerst die ontworming geven, ijzers er onder vandaan halen en hem een paar dagen apart zetten, eerst op stal dan op het land, eventueel met een draadje zodat hij andere paarden kan wennen. Daarna eventueel eerst een ander paard erbij voordat hij helemaal de groep ingaat.

Vraagje: is dit je eerste paard? Heb je al ervaring met paarden? Waarom zou je de behandeling van een nieuw paard anders willen doen dan je voorgaande paard? Of heb je voor die tijd nog geen paard gehad? Zoek je het in de alternatieve richting, (Natural Horsemanship e.d.) of had je de benadering klassiek willen houden?

Het is een simpele vraag die je daar stelt, maar er komen heel veel nieuwe vragen opborrelen....

tollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 12:29

Hiervoor heb ik ook een paard gehad, maar dat is al weer een tijdje geleden.

Ik vroeg me eigenlijk af: moet ik hem nou wel veel aandacht geven of de eerste paar dagen met rust laten..., zodat zij aan haar omgeving kan wennen.

In ieder geval bedankt voor je bericht.

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:41

ik moest mijne een paar dagen met rust laten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:43

Hoe oud is je paard? Is hij al bereden? Indien hij bereden is, hoe is zijn conditie? Als het paard goed gereden is voordat hij bij je kwam hoeft hij ook niet ontzien te worden, en kun je meteen rijden. Als je paard een tijdlang niet zo goed is gereden, kun je conditie gaan opbouwen door te longeren. Ik zou sowieso meteen veel aandacht geven. Die andere omgeving komt hij toch ook tegen als hij op wedstrijd gaat? Dan kan hij er maar beter vroeg genoeg aan wennen (en misschien is hij dat al wel gewend?)

Rytir

Re: Wat is de beste manier om een nieuw paard op te vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:33

Tip die ik van een oude rot heb gekregen: slaap 2 weken in een t-shirt en hang deze vervolgens op in stal (wel zo dat je geen gevaarlijke situaties krigt natuurlijk ). Omdat jou geurtje constant in de buurt is zal je paard deze snel herkennen. Gewoon een tipje omdat ik verder geen idee heb van wat je wilt weten?

mrdw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:08

Ik denk in ieder geval een paar dagen rustig laten staan en niet meteen er van alles mee willen doen. Lekker laten wennen!
Veel plezier met je nieuwe paard!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:30

ik liet mijn nieuwe paard laatst 1 dag op stal, 2e dag buiten en de 3e dag voor het 1st in haar leven gelongeerd. ik vind dat je ze vanaf dag 1 al aandacht moet geven. dat is alleen maar afleiding voor ze!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:06

ik heb mijn paard meteen bij de andere paarden gezet, dit ging allemaal super. En voor de rest heb ik de eerste paar dagen niet gereden zodat hij rustig kon wennen en daarna heb ik het rijden rustig opgepakt.