overgevoelige oren, lastig met hoofdstel aandoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

overgevoelige oren, lastig met hoofdstel aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:14

Hoi,
Sinds kort zijn we bezig met een 6 jarige fokmerrie te beleren. Ze is opzich heel braaf alleen mogen we absoluut niet aan de oren komen. Dit is echt heel lastig, voor al bij hoofdstel aan/af doen.
Mijn moeder probeert haar al steeds achter de oren te aaien enz zodat ze er aan went alleen het blijft moeilijk.
iemand tips?

pomelo

Re: overgevoelige oren, lastig met hoofdstel aandoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:29

ik heb ook een paar keer op zo n paard gereden, ik moest het bit langs 1 kant losmaken, dan kopstuk en frontriem op de goede plaats leggen en dan het bit indoen en terug vastmaken
dat lukte wel redelijk goe dbij dat paard, dus je kan het mss eens proberen...

veel succes

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:11

Zo doet iemand het bij ons op stal dus ook Pomelo! Dat werkt prima... Hoe doe je het nu met het halster?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 11:37

Het halster is geen probleem, heel appart....
We hebben die methode van pomelo ook al geprobeerd maar had weinig effect

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:58

probeer het met clicker training.

als je meer wilt weten kun je graag pben

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:23

Alles heel rustig aan doen..

En weten jullie misschien de reden waarom ze zo doet? Heeft ze niet iets aan dr oren, of is er ooit in het verleden wat gebeurd?

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:06

mijn paard doet dat ook
als ze aan het eten is steeds dichtbij haar oren komen
en als ze zover is aan haar oren
dat ze weet dat er niks gebeurd dat iemand aan haar oren zit

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:09

Ik zou toch controleren of ze geen oormijt of schimmel heeft. Die van mij had allebei en was ook erg moeilijk...lees: onmogelijk!!!!

Na een complete behandeling is ze er vanaf. Ik zou het toch even laten controleren!

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:11

Ik zou het voor de zekerheid nalaten kijken door de dierenarts.
Hebben jullie haar al vanaf het begin?
Of toen ze 6 was?

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:33

We hebben haar sinds een 5 maand ofzo, ze is altijd fokmerrie geweest en er is niet zo veel mee gebeurt. Maar halster om de oren doen was nooit een probleem, ze is voor de rest heel mak en absoluut niet hysterisch ofzo.

Haar oren zijn gewoon gezond, niets aan op te merken, en dan geven ze dat meestal wel aan door met de oren te schudden enz.

Ik snap er zelf niet echt veel van, als ze pijn zou hebben dan zou het halster toch ook een probleem moeten zijn?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:35

Is het hoofdstel een keer blijven hangen op een of andere wijze?

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:38

Misschien is er wat in het verleden met haar oren gebeurt waar alleen zij iets van weet? (de pony dus)

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:42

Ja daar dacht ik ook al aan, want het is helemaal niks voor haar om zo schrikachtig te doen, ze is nauwjuist heel koel in het hoofd.

Maar heeft iemand misschien tips om dit zo goed mogelijk op te lossen?

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:43

Ik zou het na laten kijken.
Wat je moeder doet is wel goed.
Daar zou je vooral mee door moeten gaan.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:49

Misschien moet je even zo'n endurance hoofdstelletje kopen, die gaat ongeveer hetzelfde om als een halster alleen moet je het bit natuurlijk nog even indoen. Alles kan je vastklikken en vastgespen en hoef je niks over haar oren te doen!

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:25

Als je niet aan de oren kan/ mag komen, hoe weet je dan zeker dat er niets mis is? Daarbij hoef je oormijt en schimmel niet direct te zien, dat zit vaak dieper. Bij mijn paardje zag je wel een soort wasachtige schilfers.

Ik heb het probleem gehad na de behandeling...onder verdoving stribbelde ze nog tegen en daarna mocht ik echt niet meer aan haar oren komen. IK heb het rustig opgebouwd. Als ik haar op de wei zette dan even snel over haar oren gaan. Dat gaat zo snel dat ze er geen erg in hebben. Met knuffelen en poetsen ook, langzaam opbouwen.

Maar als zoiets ineens gebeurt is er of medisch iets niet ok, of er is iets gebeurd waardoor ze zo schrikachtig is.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:28

Hier op stal staat ook een paard die helemaal gek wordt als je aan zn oren komt. Die zijn overgevoelig...
Hij heeft last gehad van een rottende kies (oid) die niet goed door kwam. Dit gaf reactie in de oren en nu is hij daar dus nog gevoelig.

Misschien is het dus iets medisch!!

Verder is het inderdaad te verminderen door zo min mogelijk aan de oren te komen. Het hoofdstel dus los maken en over het hoofd doen en weer vast maken, waardoor het niet over de oren heen hoeft!

Kinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:46

Misschien haar oren laten checken? Misschien is er wel wat mee

ykja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:21

Ik zou inderdaad willen aanraden om de tanden ook even te controleren!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:19

Ik zou inderdaad de tanden en de oren even checken.

MOcht er niks aan de hand zijn kan je altijd nog kijken voor een hoofdstel of iets dergelijks waar bij je zo min mogelijk aan de oren komt.

Begin je daar nu al mee en zou er daadwerkelijk iets aan de hand zijn doe je alleen aan symptoombestreiding en niets aan de oplossing.

Veel succes

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:49

Daar ken ik er ook eentje van, die stond bij van Leeuwen op stal, weet niet hoe zij het hebben opgelost verder. Als ie het bij het halster niet doet, misschien heeft ie een hekel aan het bit? Je kunt altijd even de tandarts en naar laten kijken.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:51

ik ken mijn pony ook al vanaf 6 maanden.
vluchtig het halster om doen is niet echt een probleem.
ik moet ook niet gaan prutten of aan zijn oren zitten.
vanaf zijn half jaar is hij al zo schigtig bij zijn oren, valt niks aan te doen bij hem

swiftyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:16

Wij hadden zo'n pony op de manege, niks aan te doen gewoon heel vlug zijn. De dierenarts was er ook enkele keren voor geweest en er was niets aan te zien.
Toen ik mijn pony kocht had ze dit een beetje maar na wat oefenen was het helemaal weg. Ze hebben mij ook gezegt dat het wel meer voorkomt bij pony's maar ik weet niet of dit juist is of niet

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:25

een van mijn verzorgponies heeft dit ook, het gaat nu steeds beter.. wij hebben er geen arts bij gehad, de eigenaresse zei dat ze dit altijd al gedaan heeft (de pony heeft haar hele leven daar gestaan) dus tsja.. met halster omdoen, voordat ik begon haar te verzorgen, was het een ramp, steigeren met om en af doen, je moest het halster zegmaar losmaken (dat frontstuk) en dan over hals heen en dan weer vastmaken.. maar met hoofdstel indoen was er helemaal geen probleem!! nu ben ik zo'n koppige, ik heb net zolang halster om en af gedaan tot ze bleef staan.. misschien niet helemaal goed, maargoed, het halster kun je nu vrijwel normaal om en af doen hoofdstel ook, soms nog steigeren (vooral op onbekend terrein) maar dat gaat ook steeds beter, alleen als je erop zit moet je niet in de buurt van d'r oren komen.

Wat ik doe is idd net achter d'r oren kriebelen, vindt ze erg lekker, ze trekt eerst wel d'r hoofd weg maar volhouden, en op een gegeven moment kan ik zo over d'r oren aaien en ze zelfs vasthouden..

heel verhaal

cmstoutham

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:39

ik mag na anderhalf jaar nog steeds niet aan mijn paard d'r oren zitten, ben erachter gekomen dat dit waarschijnlijk komt doordat de eerste eigenaar haar moest spuiten en dat lukte alleen maar door aan haar oor te pakken(trekken), alleen zit ik nu met de gebakken peren.
ik heb mezelf aangeleerd om dit heel vlug te doen.
alleen haar oorharen knippen lukt echt niet, zelfs niet toen de tandarts haar behoorlijk had platgespoten.
hopelijk vind je snel een oplossing