In een dip met Jamal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

In een dip met Jamal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:20

Ik weet niet of het goed staat, verplaats het anders maar...

Pff, ik zit even in een dipje met Jamal, moet het even van me afschrijven.
Sinds hij hier is, ben ik continu bezig met vertrouwen te winnen. Hij kon eerst geen voetjes geven en hij kende alleen een halster. Ondertussen geeft hij probleemloos voetjes, kan hij op stal staan, heeft al een keer een zadel op z'n rug gehad... Alles liep op rolletjes. Eergisteren heb ik hem voor de eerste keer gewassen, het verliep niet vlekkeloos, maar toch, uiteindelijk had ik toch de indruk dat hij het min of meer liet doen.
Maar telkens heb ik het gevoel behouden dat hij me niet 100% vertrouwde. Dat gevoel werd vandaag nog sterker.
Ik ben al de hele week ziek en voor afleiding wou ik hem vandaag borstelen. Dus wil ik hem gaan halen. Normaal gezien komt hij naar me toe, maar sinds het wassen wou hij dat niet meer echt. Ik kreeg hem toch te pakken en maak hem vast aan het halstertouw en wil beginnen. Nu zijn ze een paar tiental km verder op het circuit van Zolder rally aan het rijden, dus dat lawaai hoorde ik enorm thuis, Jamal ook.
Plots werd hij compleet gek, weet niet waarom, ik gok dus van die geluiden. Hij rukt zich los, ik kon hem niet meer houden. Hij werd helemaal gek doordat het touw tussen z'n benen klotste en hij begint te steigeren. Hij viel neer en ging helemaal over z'n rug. Ik kon niks doen.
Hij stond op en galoppeerde weg, touw was uiteraard helemaal stuk.
Ik barstte in tranen uit, het was weer om zeep. Ik wou naar hem toe gaan, om te kijken of hij iets had, maar hij liep weg van me en begon keihard te hinniken. Hij was zo bang van mij.
Uiteindelijk ben ik snel wat eten gaan halen en toen kwam hij naar het eten toe. In de stal kon ik dan z'n halster uit doen en hij werd wat rustig. Toen het beetje eten op was, liet ik hem weer gaan. Hij galoppeerde weer weg. Hij mankte niet en had nergens wondjes, gelukkig maar.

Maar nu heb ik echt het gevoel dat al het vertrouwen compleet weg is. Soms denk ik dat ik niet het juiste baasje voor hem ben, misschien dat hij me nooit zal vertrouwen. Ik wil echt wel goed voor hem zijn en doe heel hard m'n best. Ik hou ontzettend veel van hem, maar het lijkt alsof hij precies een slechte indruk van mij heeft, of dat hij altijd op z'n hoede moet zijn. Hij is ook angstig van karakter... Ik vraag me af of het ooit goed zal komen... Alles heb ik altijd opgebouwd, maar op het moment dat het dan echt goed gaat, gebeurd er steeds iets waardoor ik vanaf 0 moet beginnen...

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:23

Ten eerste is het heel goed dat je het van je afschrijft.
Is zeker wel even schrikken dat hij begon te steigeren en neer viel!
Sterkte!
Voor vertrouwen is veel tijd nodig.
Vertrouwen komt niet zo maar, het moet ook klikken tussen jou en je paard. Ik weet niet hoelang je al vertrouwen aan het opbouwen bent, want het is misschien een paard die niet zo snel vertrouwen heeft in de mens. misschien door slechte ervaringen etc.
Bij het ene paard duurd het misschien 5 jaar voordat hij volledig vertrouwen in je heeft..
Bij het andere paard maar 1 jaar.
Ik heb een paard nu 2 jaar, en ik vertrouw haar wel voor een gedeelte, en zij mij ook maar nog niet helemaal. niet 100%
Maar dat komt wel.
Je mag best wat zekerder van jezelf zijn hoor
Het komt vast wel goed. Gewoon je best doen, en opnieuw beginnen.
laat hem zien dat jij zijn leider bent, dat jij een goed baasje bent...
Dan komt het vast allemaal wel goed

Veel succes nog.

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:33

:S vervelend allemaal zeg...
ik weet ook niet echt hoe je hiermee moet omgaan... heeeel veel geduld hebben denk ik, maar dat is zoo moeilijk....
in ieder geval veel sterkte ermee!!

greens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:51

Ik denk echt niet dat je het verkeerde baasje voor hem bent hoor, uit je verhaal blijkt al dat je bereid bent de tijd te nemen om hem jou te laten vertrouwen. Het is inderdaad wel even schrikken wat er nu gebeurd is, maar geduld houden is denk ik echt het belangrijkste! Heel veel succes ermee!!!

_Diva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:35

Je bent zeker geen slecht baasje!
Je bent hartstikke lief als ik dit hoor.
Kom op meid blijf het proberen!

Sily

Re: In een dip met Jamal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:51

Even samen met je koliek topic gerekend is hij dus nu ongeveer 2 jaar en 4 maanden en jij hebt hem een maand of 7?
Hij komt vers uit de opfok en was weinig tot niets gewend?

Ik denk dat hij banger was van jouw reactie (barste in huilen uit en dacht dat alles om zeep was) dan dat het dat ook daadwerkelijk is.

Probeer een beetje te ontspannen,als je zo'n slecht baasje geweest was had je zijn voetjes niet omhoog gekregen en had je hem niet op stal gekregen.
Zadel zou ik persoonlijk nog even mee wachten, iig tot dat stadium dat je niet meer zo snel het idee hebt dat alles om zeep is,bij paarden gaat het nou eenmaal stapje voor stapje en de 1 geeft veel eerder vertrouwen dan de ander,en of het ooit echt 100% wordt zal je ook nooit weten want het blijven dieren met instincten.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:57

Dat ik aan het huilen was, heeft hij niet gezien, hij was compleet aan het flippen, hij was zo bezig met die geluiden dat de rest hem niets kon schelen, hij wou gewoon weg...
Maar nu gaat het weer beter, echt met ups en downs...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:04

Hij ziet idd niet dat je huilt, maar hij voelt/merkt wel dat je in paniek geraakt was en als de persoon die de leiding hoort te geven opeens weg valt raakt hij ook in paniek.

Maar dat ook allemaal niet uit, het gebeurd bij iedereen weleens en het komt allemaal wel weer goed, zoals je zelf al zegt met ups and downs.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:10

Tieneke schreef:
Maar nu heb ik echt het gevoel dat al het vertrouwen compleet weg is.
Soms denk ik dat ik niet het juiste baasje voor hem ben

, misschien dat hij me nooit zal vertrouwen. Ik wil echt wel goed voor hem zijn en doe heel hard m'n best. Ik hou ontzettend veel van hem, maar het lijkt alsof hij precies een slechte indruk van mij heeft, of dat hij altijd op z'n hoede moet zijn. Hij is ook angstig van karakter... Ik vraag me af of het ooit goed zal komen... Alles heb ik altijd opgebouwd, maar op het moment dat het dan echt goed gaat, gebeurd er steeds iets waardoor ik vanaf 0 moet beginnen...

Daarin zit het em, kop op meid, wees niet zo onzeker over jezelf! Paarden hebben leiders nodig die vertrouwen uitstralen!

Je hebt al enorm veel met hem bereikt, en ik las in je andere topic niets meer dan liefde over je paard!

Na zoiets is echt niet al het vertrouwen weg hoor! Het is een jong dier, tja die doen nou eenmaal soms maffe dingen! En angstig en op zn hoede, tuurlijk hij moet ook wennen! Dat gaat ook niet 1,2,3

Neem het jezelf niet zo kwalijk, doe rustig aan, doe leuke dingen en werk aan een band samen!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:49

Een vetrouwensband krijg je echt niet zomaar. Echt niet!
Pas na ruim 1 jaar vetrouwt mijn "lespaardje" mij. (nog niet 100% denk ik)

Het heeft altijd tijd nodig

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:19

Gelukkig dat alles goed is gekomen inderdaad, maar heb je hem al van veulen af aan? Misschien is er vroeger wat gebeurd met water ofzo waardoor die bang is. Gewoon weer rustig aan beginnen en het zal allemaal wel goed komen Als ie iets goeds doet belonen, Het zal vast wel goed komen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:16

Dit komt mij ook best wel een beetje bekend voor.
Ik heb een net 2 jarige die heel erg heet is zegmaar. Het gaat heel erg goed met ons samen. Er komt steeds meer vertrouwen. Van de week heb ik haar voor het eerst een hoofdstel ingedaan. Het ging super!!
Ik ging er dan ook vandaag vol vertrouwen naartoe om gewoon alleen even te voeren.
Ik loop het land in en ze komt naar me toe. Maar ze loopt gelijk in draf door naar het stalletje. Ik wil haar even aaien en loop naar haar toe, maar ze rent gelijk weg van me. Heel er bang als ze was rende ze de hele tijd voor me weg en heeft ze zelfs gedreigd te bokken. De moed zakte me dus vandaag weer in de schoenen. Het is bij mij dus niet zo extreem als het zich bij jou voordoet, maar toch komt het natuurlijk op hetzelfde neer.
Mijn pony heeft dit ook vooral als mijn vader er eens bij is (zoals vandaag), als er circus is bijv., als er een trekker in het land ernaast bezig is.....
Allemaal dat soort dingen.
Ik denk dat je morgen gewoon weer rustig moet voeren en halster om doen, weer af, borstel er overheen halen. Allemaal heel voorzichtig zodat ze je weer gaat vertrouwen. Je band zal veel sneller opnieuw opgebouwd zijn dan hiervoor. Zorg dat je vooral zelfverzekerd overkomt maar ook weer niet agressief. Veel succes...
Sorry voor het lange niet volgbare verhaal, maar ik hoop dat je weer enigszins vertrouwen krijgt in jezelf en je paardje want ik weet zeker dat je een goed baasje voor hem bent!!!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:28

Ik zou heel veel met hem gaan wandelen en gewoon met hem bezig zijn zonder dat hij iets "moet". Veel aanraken, aaien, met je handen maar later als je merkt dat hij dat vertrouwt ook met andere dingen, bijvoorbeeld je halstertouw. Laat hem lekker aan je wennen zonder dat je wat doet, door bijvoorbeeld gewoon eens regelmatig bij hem in de stal te gaan zitten. Ik zou pas moeilijkere dingen gaan doen, zoals wassen, als hij je voor de rest echt 100% vertrouwt (en je dat gevoel er ook bij hebt), kortom heel veel geduld hebben en hele kleine stapjes nemen. Verouwen gaat immers sneller kapot dan dat je het opbouwt. Succes!

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:12

Gedult

Ga lekker een paar middagjes niks met hem doen, gewoon in de wei zitten en naar hem kijken. Waarschijnlijk komt hij dan op een gegeven moment naar je toe. Lekker laten snuffelen etc. hem niet vastpakken oid, gewoon met rust laten.
En zo elke keer opbouwen, heel rustig aan, sommige paarden hebben daarmee nou eenmaal meer tijd nodig. Ik ben na 6-7 jaar nog steeds elke keer weer bezig het vertrouwen zo te houden zoals het is, en als het even wat minder is het weer rustig aan versterken.
Je moet hem iig niet gaan dwingen, dan raakt hij waarschijnlijk in paniek, hij is nog jong (begrijp ik uit eerdere reacties) dus je hebt alle tijd toch