Stalschoenen met stalen neus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

Stalschoenen met stalen neus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:41

Wat zijn nou de nadelen (en voordelen) van een stalschoen met stalen neus.
Ik heb al gewone stalschoenen maar er is nou al zovaak een paard op me teen gaan staan, ik krijg er haast angst door om dicht bij een paard te staan terwijl het loopt!

Dus ik wil stalschoenen met een stalen neus aanschaven, maar ik hoorde laatst dat dan het staal in je tenen kan klappen als er een paard op staat...
Dus ik weet het niet zo goed.

Ik hoop dat jullie wat meer weten

di_Segno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:42

Hmm dat weet ik niet, maar 't klinkt wel eng!

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:47

Haha ja he, vandaar dat ik het ook maar even navraag hihi

Dianta

Re: Stalschoenen met stalen neus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:47

Wij zijn verplicht werkschoenen met stalen neus te dragen tijdens praktijkles. Vorig jaar is er een jongen naar het ziekenhuis moeten gaan omdat de neus was geplooid, voet geraakte er bijgevolg niet meer uit. Lijkt me niet zo prettig. Het is natuurlijk wel handig zo'n schoen, kan veel gewicht af.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:56

Ja zo'n schoen kan veel gewicht hebben, maar als het paard op het achterste gedeelte van de neus gaat staan krijg jij je schoen niet meer uit vanwege dat staal.

Ik zou gewoon schoenen kopen die stevige neuzen hebben maar geen stalen neus.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:14

ik heb ook stalen neuzen. ik was dat paar jaar geleden verplicht toen ik veel met dekhengsten om ging.

Ik zou niet meer zonder kunnen. Ik rij er ook mee. Ze zijn vrij breed. maar rijden super lekker. Ik heb ze nu al 3 jaar en ze zien er nog als nieuw uit

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:30

Avelienvd schreef:
Ja zo'n schoen kan veel gewicht hebben, maar als het paard op het achterste gedeelte van de neus gaat staan krijg jij je schoen niet meer uit vanwege dat staal.

Wat een onzin. Heb je het ooit meegemaakt?? Lijkt me stug, een stalen neus moet 2000kg kunnen weerstaan!!!
Ik gebruik al jaren schoenen met stalen neuzen bij de paarden en ondanks alle domme acties van paarden op mijn tenen is er zelfs nog nooit een neus ingedeukt, laat staan dat ik mijn voet er niet meer uit zou kunnen krijgen.......

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 06:58

Ik gebruik ze ook al jaren bij de paarden. Heb idd ook nog nooit meegemaakt dat mijn schoen is ingedeukt. Al heb ik soms net de pech dat ze er net boven gaan staan.
Schoenen met een stalen neus, zijn verplicht in de bouw en bij sommige magazijn werkzaamheden (ze zeggen zelfs dat er een heftruck overheen kan rijden), ik ga het niet uitproberen. Dus ik denk dat die 2000kg die ze kunnen hebben wel aardig klopt.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:02

Ik heb zelf de Jodphurs van Ariat met stalen neus. Deze:

Afbeelding

Ik merk niets van die neus tijdens het rijden, ze zitten heerlijk. En mijn verzorg-Haflinger ging eerst altijd op mijn tenen staan en nu heb ik tenminste geen pijn meer in m'n voeten.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:04

ikke schreef:
Avelienvd schreef:

Wat een onzin. Heb je het ooit meegemaakt?? Lijkt me stug, een stalen neus moet 2000kg kunnen weerstaan!!!
Ik gebruik al jaren schoenen met stalen neuzen bij de paarden en ondanks alle domme acties van paarden op mijn tenen is er zelfs nog nooit een neus ingedeukt, laat staan dat ik mijn voet er niet meer uit zou kunnen krijgen.......

Ja ik heb het zelf meegemaakt, ik had schoenen voor de bouw S3 schoenen dus.
Een fjord ging op de neus staan en daqn tegen het einde van het staal, dus bij de wreef, en ja hoor mooi ingedeukt zat strak tegen de huid.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:51

Avelienvd schreef:
Ja ik heb het zelf meegemaakt, ik had schoenen voor de bouw S3 schoenen dus.
Een fjord ging op de neus staan en daqn tegen het einde van het staal, dus bij de wreef, en ja hoor mooi ingedeukt zat strak tegen de huid.

Je bedacht wat er gebeurt zou zijn als je toen geen stalen neus gehad zou hebben???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:28

Goeie opmerking Ikke. Stalen neuzen kunnen verdomd veel hebben, mijn broer had ooit eens een zak hardgeworden cement van 3 meter hoogte op zijn voet gekregen door een val. Stalen neus enkel doormidden en mijn broer blauwe teen. Moet er niet aan denken als hij gewone schoenen aan had gehad. Maar da's beetje offtopic

Ik draag altijd gewone werkschoenen met stalen neus, rijd er ook mee, met 2 merken kan je ook met gewone engelse beugels rijden zonder problemen. Sommige merken zijn wel iets te breed daarvoor. Met 'echte' ruiterschoenen met stalen neuzen heb ik geen ervaring Let wel op het gewicht, sommige merken zijn vrij zwaar, voor gewoon lopen geen probleem, maar als je soms een sprintje moet trekken kan dat veel verschil maken.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:52

Maya schreef:
Ik draag altijd gewone werkschoenen met stalen neus, rijd er ook mee, met 2 merken kan je ook met gewone engelse beugels rijden zonder problemen. Sommige merken zijn wel iets te breed daarvoor. Met 'echte' ruiterschoenen met stalen neuzen heb ik geen ervaring Let wel op het gewicht, sommige merken zijn vrij zwaar, voor gewoon lopen geen probleem, maar als je soms een sprintje moet trekken kan dat veel verschil maken.

Doe eens aan reklame
Ik heb van die hoge bruine van de Welkoop, zijn hele fijne schoenen, maar eigenlijk net te breed om veilig mee te rijden.
Ik heb ook lage Gerba schoenen. Dit zijn nette schoenen, bedoeld voor projectleiders en zo. Nette schoen onder je nette (kantoor)kleding maar voldoet wel aan de ARBO-wet om op de bouwlokatie te mogen komen. Deze schoenen zijn wel fijn om te rijden, maar die gebruik ik dus ook voor m'n werk (niet zo'n handige combi )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:07

Merken ben ik kwijt... Maar deze drie zijn alle van de Boerenbond (of Welkoop)

Ik weet iig welke je niet moet, Maddogs, die heb ik nu, onverslijtbare schoen (te onverslijtbaar, heb ze al ruim 3,5 jaar en wil nieuwe ) Deze schoenen zijn net te breed voor engelse beugels, als je doorschiet zit je voet muurvast, maar met boomloos of western geen probleem. Ook zijn deze schoenen redelijk zwaar.

Verder heb ik nog groene gehad van Life Line, die zijn fijn, niet zo zwaar en niet al te breed, maar zijn na 2 á 3 jaar gewoon opgesleten.

En voor mijn Maddogs had ik blauwe, met een bepaald tunnel-system, hele fijne schoenen, de meest comfortabele, ook licht en normaal breed. Maar na 2 jaar laat de voetzool los. Je kan er nog wel mee lopen, maar om de paar maanden vastlijmen is zo'n gedoe Toch ga ik weer voor deze als ik weer nieuwe schoenen moet/mag.

Ik draag mijn schoenen altijd als ik bij de paarden ben, en onderhoud ze bijna niet, 2/3 x per jaar wil ik ze wel oppoetsen, maar ik banjer er door de slik mee, stap in het water etc. etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:49

Yep, inderdaad, ik heb hoge Maddogs (even gekeken ) en dezelfde problemen als jij beschrijft.
Hiervoor had ik Emma's, ook hoog en dat ging prima in mijn equiflex beugels. Voor engelse beugels waren ze inderdaad net wat breed. Mogelijk dat Emma's normaal wel kunnen, de mijne hadden een kruipneus, waardoor ze wat breder werden. Die Emma's kun je ook drie jaar mishandelen, zonder problemen (de mijne zijn bijna vijf jaar meegegaan!). Ik ben er niet zuiniger op dan jij
Ik zal binnenkort weer eens bij de Welkoop binnenlopen.