wedstrijden vooruit plannen,hoe met klasse verandering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

wedstrijden vooruit plannen,hoe met klasse verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:55

Ik plan mijn wedstrijden behoorlijk vooruit,maar hoe zit dat nou als ik me opgeef voor een wedstrijd in het L2 en ik wil toch M starten? Moeten ze je dan wel een plekje geven als je echt op tijd hebt opgeven,maar wel in een lagere klasse of hoe zit dat?!

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:00

een vriendin van mij geeft zich ook altijd ver vooruit op en die heeft ook wel ooit gehad dat ze liever in een andere klasse wou rijden en dan belde ze gewoon naar de organisatie van die wedstrijd en dan melde ze dat ook al was de startlijst er al maar dan kan het soms wel zijn dat je niet kan starten omdat er dan geen plek meer is in die klasse maar vaak valt er der wel een uit

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:53

Dat moet niet, dat is aardig als ze dat doen.

QueJira

Re: wedstrijden vooruit plannen,hoe met klasse verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:07

zou toch kunnen dat als je ingeschreven staat en ook je coupon bij vereniging aanwezig is dat je dan gewoon recht hebt op een startplek...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:43

Nee, je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je je inschrijft in de juiste klasse.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:01

De meeste zullen daar toch geen probleem van maken? Hier doen ze dat iig niet. Wellicht ook omdat je je wel ruim van te voren op moet geven anders zit het vol. Maar als je opgeeft voor een wedstrijd en je bent in de tussentijd gepromoveerd dan kan je vragen of ze je in die hogere klassen willen zetten.
Zeker als een vereniging uit gaat van een totaal aantal starts, dan is het bij de L2 eentje minder en eentje meer bij de M1. Dat veranderd niks aan het totaal aantal starts. Overigs lijkt het me wel handig dat je het wel ruim van te voren aan geeft, dus niet op zaterdag promoveren en dan de start van zondag al in de volgende klasse wilt starten. Ik kan me voorstellen dat als het contstant gebeurt dat ze het wel vervelend gaan vinden en op den duur het niet meer willen doen, maar een wel erg stugge vereniging die hier op z'n strepen gaat staan en het pertinent weigert.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:10

Ik dacht altijd dat een vereniging verplicht is je in een andere klasse te laten starten als je dat aangeeft ( mits je dit niet anders geregeld hebt op je vraagprogramma natuurlijk ). Ik kan me een verhaal van een jury herinneren dat hij een ruiter had die van de M naar de Z gepromoveerd was en dat doodleuk één uur voor de starttijd melde bij de organisatie. Maar de Z was al lang verreden eerder die dag. Maar ze moesten hem gewoon een Z proef laten rijden. Deze is later door de federatievertegenwoordiger iom de ruiter wel als HC aangemerkt geloof ik. Als dit een broodje aap verhaal is, zou dat echt beter zijn. Als vereniging is het echt lastig als er nog allemaal mensen willen veranderen, met name op het laatste moment. Het totaal aantal starts blijft wel gelijk, maar heel je indeling kan op de schop liggen ( ik denk aan: je hebt een bepaald aantal prijzen per rubriek, de jury heeft aangegeven een maximaal aantal combinaties te willen jureren, of zit net aan de vier uur ). Als je het voor de sluitingsdatum van inschrijving meldt, zal het vaak ( iig bij ons ) niet zo'n probleem zijn. Maar hoe eerder hoe beter!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:13

Dat is zeker niet verplicht, ik heb er pas het reglement op nageslagen en daar nergens iets over kunnen vinden. In het verleden was het wel zo dat een vereniging verplicht was om bij degradatie een startplaats te regelen maar ook dat is er niet meer.

Sammie, dat gaat idd niet altijd op; zo gebeurt het buiten nogal eens dat er meerdere ringen zijn en dat je dus een M en een L rubriek tegelijkertijd laat starten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:28

Lielle schreef:
Sammie, dat gaat idd niet altijd op; zo gebeurt het buiten nogal eens dat er meerdere ringen zijn en dat je dus een M en een L rubriek tegelijkertijd laat starten.
Dat de rubrieken tegelijk starten maakt toch niet uit? Je start alleen niet bij de ene rubriek, maar dus bij de andere rubriek. Of je nu dan om 9:00 L2 rijdt of om 9:00 M1 rijdt. Of de vereniging er de moeite voor wilt doen is weer het andere, maar het is zeker wel mogelijk als je het op tijd aangeeft. Het hangt alleen van de werkwilligheid af van de vereniging en van de combinatie. Als je nog maar 2 wp moet rijden en je wilt gelijk door dan is het een beetje raar om nu al voor augustus L2 op te geven. Dus als combinatie moet je er ook een beetje over nadenken en zelf het e.e.a. plannen en niet de boel gaan proveren zodat je het voor een ander ook gelijk verpest.

1 uur voor de rubriek dat 'effe' komen melden lijkt me helemaal onzin en zelfs een stookbroodje aap!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:35

Natuurlijk is er met een meewerkend secretariaat en een vriendelijk verzoek van de ruiter een hoop te regelen. Maar wat ik bedoel is dat die M rubriek wel eens gewoon helemaal vol kan zitten en dan kun je dus niet nog iemand van het L naar het M schuiven, want er start al iemand anders in die ring om 9 uur.

In de sgw is het iig zeker niet zo dat je nog makkelijk op het laatste moment je rubriek kunt wijzigen, dat lukt alleen als er nog plaatsen vrij zijn in die rubriek en dat is maar zelden. Ik heb het het afgelopen jaar twee keer geprobeerd, waarbij ik dus 1 keer op zaterdagavond laat te horen kreeg dat ik toch nog de volgende dag M kon starten, en dat was dankzij een heel aardig secretariaat.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 15:23

Als je dit op tijd meld kan het vaak wel geregeld worden, maar soms zit een ring nu eenmaal al helemaal vol en is het niet meer in te plannen, dan is het erg jammer voor de deelnemer.

Bij SMW (mennen) is het ook niet erg handig in te plannen, daarbij was het ook nog veel moeite toen ik ineens nog een klasse hoger ging. Terwijl ik toch al 3 weken vantevoren dat kon melden. Dankzij een geweldig secretariaat kon ik toch een klasse hoger starten, anders was ik in de oude klasse gebleven en had ik pech. Je moet tenslotte zelf goed inschrijven.

Eynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:04

Ikzelf ben er een voorstander van als men mij ruim van te voren meldt als er een andere klasse wordt gereden dan opgegeven. Of met een ander paard in een andere klasse. Want dan heb ik nog geen startlijst gemaakt en kan ik zoveel schuiven met de planning als ik wil. Een week van tevoren weten de meesten wel in welke klasse ze starten. Het is me weleens voorgekomen dat ik iemand in een andere klasse indeelde terwijl de persoon nog niet zover was of hun lage klasse. Maar dan word ik meestal gebeld of ik dat wil corrigeren en dan mogen ze van mij alsnog starten. Het gaat toch meestal om een paar minuutjes vroeger of later.
Het is mij wel een keer voorgekomen dat er iemand een uur van te voren een klasse hoger wilde starten. Die wilde Z2 HC starten ipv Z1 waar de ruiter voor stond ingedeeld. We hadden geen enkele Z2 ruiter en de jury vond het prima. Maar dit is wel een mazzeltje voor de ruiter geweest.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:55

Er komt ineens een interessante vraag bij me op:
Stel: ik rij M2 en moet Z1 starten omdat ik aan mijn punten zit en er is geen plaats meer:
a) mag ik dan nog een wedstrijd M2 starten officieel
b) mag ik dan nog een wedstrijd M2 starten hc
c) moet ik me afmelden en krijg ik inschrijfgeld terug - immers ik wil wel starten maar mag niet meer volgens reglement en een te volle startlijst
d) mag ik niet starten en kan ik fluiten naar mijn geld
Even hypothetisch he, ik heb altijd gewoon een klasse hoger gemogen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 06:46

Urielle schreef:
Er komt ineens een interessante vraag bij me op:
Stel: ik rij M2 en moet Z1 starten omdat ik aan mijn punten zit en er is geen plaats meer:
a) mag ik dan nog een wedstrijd M2 starten officieel

Nee

b) mag ik dan nog een wedstrijd M2 starten hc
Weet ik niet, je bent nl niet meer startgerechtigd in het M2
c) moet ik me afmelden en krijg ik inschrijfgeld terug - immers ik wil wel starten maar mag niet meer volgens reglement en een te volle startlijst
Nee, je bent zelf verantwoordelijk voor het inschrijven in de juiste klasse, en het gat tussen 10 en 30 wp'en voor promotie is ruim voldoende om bijtijds je inschrijving aan te passen of af te melden
d) mag ik niet starten en kan ik fluiten naar mijn geld
Ja, tenzij je een aardig secretariaat hebt
Even hypothetisch he, ik heb altijd gewoon een klasse hoger gemogen