Jonge pony vertikt het over een balkje te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Jonge pony vertikt het over een balkje te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 10:39

Ja hoor, Amica is weer lekker bezig.

Ze is nu alweer een paar maanden drie, dus tijd voor het serieuzere werk. Longeren doen we al lange tijd, gaat hartstikke goed, ze reageert volledig op stemhulpen en scheurt vrolijk haar rondje. Zadeltje is al aanwezig dus daar gaan we binnenkort mee aan de gang.

Ongeveer een maand geleden heb ik haar laten vrijspringen aan de longeerlijn. Eerst alleen een balkje, daarna steeds iets hoger. Dit ging hartstikke goed, ze heeft uiteindelijk zelfs 50 centimeter gesprongen (en dan voor een groene muts van 1.10). Was hartstikke trots op mevrouw, en lekker beloont. Daarna hebben we niet meer gesprongen, maar alleen normaal gelongeert.

Nu wilde ik het afgelopen week weer eens proberen. Eerst lekker laten lopen aan de longeerlijn, zodat de ergste energie eruit was, en daarna over het balkje. Maar nee hoor, mevrouw dacht het dus niet. Steigeren, weigeren, paniekerig wegrennen, stil blijven staan. Ik stond er echt van te kijken, want de vorige keer had ze er erg veel plezier in. Ben er toen naast gaan lopen (normaal heeft ze redelijk veel vertrouwen in mij) maar niks ervan, ze wilde gewoon niet. Heb het geprobeert met veel geduld, de aandacht proberen af te leiden van het balkje, met de zweep erachteraan gezeten, maar niks. Ze was gewoon stronteigenwijs en stond me lekker brutaal aan te kijken. * Zucht.

Tja, ik kon doen wat ik wilde, maar ze vertikte het gewoon. Kon trekken wat ik wilde, lief kijken, mep verkopen, niks. Ze bleef gewoon staan.

Nouja, koppig als ik ben wilde ik dat ze er persé overheen ging.
Aangezien niets hielp uiteindelijk maar een snoepje voor d'r neus gehouden en haar er zo na 5 minuten overheen gekregen. Beloont en verder niets gedaan.

Maarja, hoe moet ik nu verder? Ben flink wat koppige buien van haar gewent, maar dit was wel heel erg. Iemand tips over wat ik wel en wat ik vooral niet moet doen?

Ze is beslist niet bang voor het balkje (waarom zou ze ook?), het is echt uitproberen. Is het dan een kwestie van volhouden (en elke week een uur met een koppig paard voor een balkje staan) of het even laten rusten en later weer proberen?

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:40

mischien heeft ze zich toen toch ergens pijn gedaan,ofwel wil ze zien hoever ze kan gaan.
als je genoeg paardenkennis hebt zou je het onderscheid moeten kunnen maken

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 11:06

Als je goed leest zie je ook dat ik vertel dat ze het doet om uit te proberen. Ik vraag alleen naar de goede manier om hier mee om te gaan. Heb redelijk veel ervaring met jonge paarden en inrijden, maar nog nooit zo'n standvastig type als Amica in mijn handen gehad, en liever 10 keer iets vragen aan bokt en het op de goede manier doen, dan het zelf uitproberen en een jonge pony verpesten.

Ik weet zeker dat ze geen pijn heeft, en ze is ook niet bang voor de balkjes.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:29

misschien heb je de vorige keer teveel gedaan? Zodat de pony het niet meer leuk vond en nu weer denk van, ooh straks moet ik weer zo hoog springen en zoveel lopen, daar heb ik geen zin aan. Maar ze kan natuurlijk ook een loopje met je nemen.
Misschien kun je er iemand bijhalen, dus dat je het met z'n tweeën gaat proberen?
Iig succes ermee

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:31

Ojee, wat lastig zeg.. Ik zou het voorlopig even met rust laten. Gewoon niks meer doen met springen en balkjes lopen.. En na een tijdje gewoon weer een keer kijken hoe ze het dan doet.. Misschien even een andere pony erbij halen die het wél doet, en haar er na laten kijken?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:24

Ik dacht ook gelijk: vorige keer misschien overnomen.
Ik zou toch proberen haar regelmatig eens over die balk te wurmen en daarna uitgebreid te belonen en stoppen.
Als je haar goed opgesloten houdt tussen longe en zweep of je hebt genoeg hulp om los te laten springen (min. drie dus) moet het echt lukken.
Maar echt springen zou ik even laten liggen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:26

Schoot me nog even iets te binnen: heb je veel staanders? Anders kun je een baantje voor haar maken, door een omheininkje te maken met hindernisjes. Balken zijn altijd minder erg dan hindernissen Maar daar moet je dus wel materiaal voor hebben.

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:39

ik denk wel dat je veel geduld moet hebben....
maar ik zou toch af en toe proberen haar over het balkje te krijgen, met een snoepje ofzo, en dan zoals Urielle al zegt uitgebreid belonen en dan stoppen...

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:29

Ik zou d'r aan de hand mee lopen door de bak, dat ze je goed volgt. Langs de balk, tussen balken. En uiteindelijk ook eens over de balk. Maar wil dus alleen als ze braaf met je mee loopt..

Dobby91

Re: Jonge pony vertikt het over een balkje te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:13

Misschien weer langzaam terug opbouwen zeg maar?
Eerst langs de balk lopen en eraan laten snuffelen en dan uiteindelijk eroverheen?
Want met trekken win je het meestal niet