fries in de zomer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuhh

fries in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:01

hallo

ik had even een vraagje..
ik verzorg een fries, en die heeft in de zomer altijd best last van hitte. hij heeft wel schaduw bij zn bakje waar hij in staat dus dat is niet het probleem. maar zodra ik met hem ga lopen of rijden krijgt hij het erg warm.. en kan ik dus ook maar heel even. niet dat ik dat erg vind maar ik vind het voor hem niet leuk omdat hij het zo warm heeft, maar toch moet hij wel bereden wordn of gelongeerd ofzo. weten jullie misschien iets om de hitte tegen te gaan bij hem?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:30

wij rijden in de zomer bij voorkeur s'morgens vroeg of anders s'avonds maar nooit op t heetst van de dag..
Wellicht dat je hier al rekening mee houdt maar ik denk ik zeg t maar

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:37

Idd 's avonds of juist heel vroeg gaan.
Ik heb dr ook last van met mn Fell pony..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:29

zorg gewoon dat je wat minder lang gaat rijden/longeren. Vaak hebben ze dan toch weinig zin om wat te doen en jijzelf denk ook niet echt, maar hou het dan gewoon niet al te lang zodat hij het niet al te warm krijgt, elk paard heeft het in de zon warm dus daar moeten ze maar gewoon mee leren leven Zorg dus dat je niet op het heetst van de dag gaat rijden als dat mogelijk is, maar dus 's ochtends vroeg of 's avonds laat ('s ochtends is het denk nog iets frisser dan 's avonds)

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:35

idd ´s ochtends of ´s avonds rijden.. lekker afspoelen na het rijden.. en voor het rijden hem een beetje koel maken met een sponsje zijn borst vochtig maken.. zweten van de hitte kan volgens mij niet veel kwaad omdat hij dan niet beweegt..

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 10:53

bedankt! ja smorgens kan niet want dan meot ik naar school :'( maarja ik kan natuurlijk wel savonds! en inderdaad afspoele is een goeie tip dat vind hij echt heerlijk

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:01

kan je anders niet zon dun dekentje met alluminiumstof precies zo aan de binnenkant opleggen onder het zadel hij zal vooral op zen rug warm krijgen daar schijnt de zon vlak op en afspoelen na het rijden vind ie ook wel leuk waarschijnlijk
groetjes

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:12

je hebt speciale uv dekens voor friezen zodat ze niet verbranden als ze in de zon staan dus dat zou ook wel helpen.

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:13

hmm haha hij kan niet met een dekentje staan.. dan word hij helemaal gek. en dan ligt de deken binnen de kortste keren in stukken

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:25

Staat hij 24/7 buiten?
Onze paarden staan namelijk in de zomer 's nachts op de wei en overdag op stal.
Op de stal is het overdag koeler dan buiten en er zitten bijna geen beestjes.
En rijden wat er al gezegt is, 's ochtends of 's middags!

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:11

ja nou.. hij heeft een eigen bakje waar hij dan in staat, en kan ook zo zn stal inlopen. de stal kan ook dicht dus dan staat hij binnen. maar hij staat meestal gewoon open vind hij veel fijner

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:14

Mijn paard zweet altijd super erg(fries) maar of het nou 30 graden of -10 is, zweten doet ze toch verschrikkelijk..

Dus wat de andere zeggen, 's ochtends of 's avonds miss?

Niet dat dat helpt bij mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:43

Ik heb ook een Fries en overweeg, afhankelijk welke weide en dus schaduwplekken ze opgaat dit jaar, een speciale reflecterende deken van HH aan te schaffen.
Training bij voorkeur vroeg in de ochtend of later op de avond, is het wat koeler en minder zon, prettiger voor zo'n zwarte!
Verder was ik bijna dagelijks, of in ieder geval afspuiten en sponsen met een scheutje insectafwerende lotion bijvoorbeeld.

mijntjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:51

owh ja dat insectafwerende lotion is echt een goed idee!

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:10

Auk (lees: ook Fries met lange manen) staat 24/7 buiten, voldoende schaduw en een schuilstalletje. Hij heeft ook best wel last van de hitte 's zomers.
Hij staat onder een eczeemdeken en ik zorg er altijd voor dat zijn manen daaronder in luchtige vlechten zitten. Ook rijd ik niet op hete dagen en spons ik hem dan een paar keer per dag af.
Meer dan dat kan ik niet doen voor hem.

chelsea82

Re: fries in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:26

Zorg er inderdaad voor dat je niet op de heetste momenten van de dag gaat rijden/longeren.Probeer in de ochtend of in de avond wat te gaan doen.

1 van onze friezen heeft ook heel veel last van de warmte.Die wordt dus ook op de koele momenten gereden.Bij hem helpt het ook om hem s'ochtends heel vroeg even buiten te zetten en's' avonds laat even buiten te zetten.Dat paard kan niet de hele dag buiten in het land of in de bak staan.Als die overdag binnen staat gaat het veel beter met hem.Hij vind dat ook helemaal niet erg.Misschien helpt dat bij die van jou ook.De hele dag in de brandende zon staan vinden ze niet fijn.Lijkt wel leuk lekker de hele dag buiten staan in de wei, maar er zijn paarden die je er geen plezier mee doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:28

die van mij spijt ik ook regelamtig even nat! en krijgt een cooler vliegendeken om..

miepmiep91

Re: fries in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:31

Gewoon even rustig aan doen en inderdaad s ochtens of s`avonds rijden