Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hiltje1973 schreef:Tsja, zou er psychologie/psychiatrie voor paarden zijn? En kun je een diagnose uit de mensenwereld op een paard plakken? (bij mensen zijn uiteraard heel veel onderzoeken naar de hersenen gedaan en bij paarden natuurlijk veel minder). Wordt met autisme bij paarden niet gewoon ' gestoord gedrag' aangegeven. Sommige paarden sporen niet en dan kun je er een etiket opplakken uit de mensenwereld. Misschien dat dat meer begrip oplevert maar het brengt geen oplossing. Het is al moeilijk genoeg om met autistische mensen om te gaan, en dan hebben we het nog over communicatie met iemand van onze eigen soort, waar heel veel onderzoek naar is gedaan, en waarvan de persoon ook 7 x minder weegt dan een paard.
Als een paard al autistisch zou kunnen zijn in de zin van een diagnose die vergelijkbaar is met de menselijke afwijking dan denk ik dat je in het geval van het paard een bijna onmogelijke taak hebt. (niets afdoende aan mensen met de stoornis, maar een paard is en groter en gevaarlijker en staat verder van ons af).
Overigens heb ik op de manege wel eens een instructeur ten aanzien van een raar manegepaard horen uitleggen dat ook paarden net als mensen wel eens een chromosoompje te weinig hebben. Wij noemden dat paard dan ook liefkozend ' het mongooltje' . Want het was een brave slungel en hij deed zijn best , alleen begreep hij niet zoveel
Flauw hoor, en ik wil niemand kwetsen. Ik weet alleen geen wetenschappelijk antwoord op je vraag. Alleen boerenverstand gecombineerd met wat intelligentie en algemene ontwikkeling.....