Autisme bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:13

Een hele tijd geleden had ik hier op bokt een klein stukje over autische paarden gelezen, daarin herkende ik wel veel maar heb verder niets mee gedaan.

Maar eigenlijk ben ik er wel erg geinteresseerd in, het zou een verklaring kunnen zijn voor zijn idiote (en vooral gevaarlijke) gedrag. Alleen kan ik dus helemaal niets vinden over autisme bij paarden. Ik zou bijna gaan twijfelen of het eigenlijk wel bij paarden voor komt.

Is er iemand die er meer over kan vertellen, of sites weet waarop info is te vinden. Ik zou vooral willen weten hoe je met een autistisch paard moet omgaan (en of een paard dus daadwerkelijk autistisch kan zijn).

hiltje1973

Re: Autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:20

Tsja, zou er psychologie/psychiatrie voor paarden zijn? En kun je een diagnose uit de mensenwereld op een paard plakken? (bij mensen zijn uiteraard heel veel onderzoeken naar de hersenen gedaan en bij paarden natuurlijk veel minder). Wordt met autisme bij paarden niet gewoon ' gestoord gedrag' aangegeven. Sommige paarden sporen niet en dan kun je er een etiket opplakken uit de mensenwereld. Misschien dat dat meer begrip oplevert maar het brengt geen oplossing. Het is al moeilijk genoeg om met autistische mensen om te gaan, en dan hebben we het nog over communicatie met iemand van onze eigen soort, waar heel veel onderzoek naar is gedaan, en waarvan de persoon ook 7 x minder weegt dan een paard.

Als een paard al autistisch zou kunnen zijn in de zin van een diagnose die vergelijkbaar is met de menselijke afwijking dan denk ik dat je in het geval van het paard een bijna onmogelijke taak hebt. (niets afdoende aan mensen met de stoornis, maar een paard is en groter en gevaarlijker en staat verder van ons af).

Overigens heb ik op de manege wel eens een instructeur ten aanzien van een raar manegepaard horen uitleggen dat ook paarden net als mensen wel eens een chromosoompje te weinig hebben. Wij noemden dat paard dan ook liefkozend ' het mongooltje' . Want het was een brave slungel en hij deed zijn best , alleen begreep hij niet zoveel

Flauw hoor, en ik wil niemand kwetsen. Ik weet alleen geen wetenschappelijk antwoord op je vraag. Alleen boerenverstand gecombineerd met wat intelligentie en algemene ontwikkeling.....

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:24

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:15

Ik denk dat heel goed kan. Het is een gedragsstoornis dat volgens mij bij ieder (zoog)dier voor kan komen. Net zoals gehandycapt, heb ik ook weleens bij een aapie gezien. Ik geloof er wel in. Ik heb nog nooit zo'n paard gekent, maar wel paarden met héél vreemd gedrag. Misschien is het wel een verklaring hiervoor? Kan niemand met verstan dit even onderzoeken?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:27

hiltje1973 schreef:
Tsja, zou er psychologie/psychiatrie voor paarden zijn? En kun je een diagnose uit de mensenwereld op een paard plakken? (bij mensen zijn uiteraard heel veel onderzoeken naar de hersenen gedaan en bij paarden natuurlijk veel minder). Wordt met autisme bij paarden niet gewoon ' gestoord gedrag' aangegeven. Sommige paarden sporen niet en dan kun je er een etiket opplakken uit de mensenwereld. Misschien dat dat meer begrip oplevert maar het brengt geen oplossing. Het is al moeilijk genoeg om met autistische mensen om te gaan, en dan hebben we het nog over communicatie met iemand van onze eigen soort, waar heel veel onderzoek naar is gedaan, en waarvan de persoon ook 7 x minder weegt dan een paard.

Als een paard al autistisch zou kunnen zijn in de zin van een diagnose die vergelijkbaar is met de menselijke afwijking dan denk ik dat je in het geval van het paard een bijna onmogelijke taak hebt. (niets afdoende aan mensen met de stoornis, maar een paard is en groter en gevaarlijker en staat verder van ons af).

Overigens heb ik op de manege wel eens een instructeur ten aanzien van een raar manegepaard horen uitleggen dat ook paarden net als mensen wel eens een chromosoompje te weinig hebben. Wij noemden dat paard dan ook liefkozend ' het mongooltje' . Want het was een brave slungel en hij deed zijn best , alleen begreep hij niet zoveel

Flauw hoor, en ik wil niemand kwetsen. Ik weet alleen geen wetenschappelijk antwoord op je vraag. Alleen boerenverstand gecombineerd met wat intelligentie en algemene ontwikkeling.....

Om tóch even te reageren op jou.
Waarom mogen we geen diagnose uit de mensenwereld als etiktet op een paard plakken? Ken jij de "dierlijke" naam dan?

"Autistisch"

Vind je jouw benaming van "gestoorde paarden" dan beter?
Misschien is het in de mensenwereld al een moeilijk onderwerp, maar is het dan meteen een reden, om het niet bij paarden te onderzoeken?
Autistische mensen hebben hulp nodig. Autistische dieren niet? Het maakt ons, mensen, natuurlijk niets uit, zolang wij het maar niet hebben, nietwaar?

Ik vind dat echt naar. Ik bedoel, we moeten paarden niet vermenselijken, maar als wij een paard straffen en hij snapt het gewoon niet, omdat ie "autistisch" is, is het toch vrésélijk voor zo'n dier. Hij wordt gewoon niet begrepen. Ik probeer paarden zo min mogelijk te vermenselijken, maar ik prbeer ze wel te begrijpen.

Waarom heb je het over gevaarlijk? zijn autistische mensen gevaarlijk? Zijn autistische paarden gevaarlijk? En nee, we moeten paarden niet met mensen vergelijken, maar waarom denk je dat autistische paarden gevaarlijk zijn?

Ik wil jou natuurlijk ook niet kwetsen, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden van iemand met boerenverstand, intelligentie en algemene ontwikkeling.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:22

Ik zeg niet dat er bij paarden geen onderzoek naar gedaan moet worden. Ik zeg alleen dat er bij mensen uiteraard veel meer onderzoek naar is gedaan.

En als je een paard hebt met bepaald gedrag ligt het misschien voor de hand om dat gedrag te vergelijken met iets dat ook bij mensen voorkomt. Dat is iets wat wij (her)kennen dus is het makkelijk om dat etiket erop te plakken. Als dat er toe leidt dat er meer begrip is voor het paard (en het paard dus juist niet gestraft wordt) dan lijkt me daar niets mis mee. Ik geloof alleen persoonlijk niet dat je een medische aandoening uit de mensenwereld kunt vergelijken met een aandoening van een paard. En ik denk al helemaal niet dat je de behandeling of benodigde omgang bij een aandoening een op een van een mens op een paard kunt overnemen.

ik zeg dus niet dat je een paard met gestoord gedrag maar moet straffen. Maar ik denk ook dat het niet lukt om een paard met autisme of gestoord gedrag (autisme is namelijk een stoornis dus ik bedoel 'gestoord' niet als scheldwoord) te begrijpen, laat staan het te genezen.

En gevaarlijk; ja dat denk ik wel!!! En dat betekent helemaal niet dat ik zou zeggen dat mensen met autisme gevaarlijk zijn (absoluut niet). Maar een paard is 600 kg en een mens niet. En werken met een paard waar geen contact mee te maken is en die in zijn eigen wereld leeft en ook onvoorspelbare reacties kan hebben, lijkt mij moeilijk. En de kans op ongelukken lijkt mij groter.

Als mensen met zo'n paard daar toch in willen investeren en het paard willen proberen een zo goed mogelijk leven te geven, vind ik dat prima. Maar als er echt autisme bestaat bij paarden zou dat ook betekenen dat het niet te genezen is en dat een 'normaal' contact altijd moeizaam zou zijn. Iedereen moet zelf weten of en hoe ze daar met betrekking tot paarden mee willen omgaan, zolang ze maar verantwoordelijk blijven omgaan met de veiligheid voor henzelf en andere mensen en (maar dan toch echt als laatste) de veiligheid van het paard.

Ik hoop dat je begrijpt dat ik veel van jouw aannames helemaal niet heb gezegd of geschreven. Ik bedoelde de woorden ' gestoord' en 'gevaarlijk' namelijk helemaal niet als scheldwoord of een veroordeling.