3 uur op de trailer, waarvoor zorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

3 uur op de trailer, waarvoor zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:16

Ik weet niet of het hier moet, wilt er anders even iemand TM'men? Dank je

Mijn paard heeft net een peesblessure achter de rug, maar moet nog wel rustig aan doen. De dierenarts is net geweest, hij zei dat het goed ging, en dat ik er weer op mocht stappen en draven. (over 4 weken mag ik weer galopperen)

Maar nu het volgende, ik had gevraagd of ze wel de trailer op mocht naar Drenthe, dat kon zolang ik niet ging boscrossen, galopperen of springen.

Natuurlijk vind ik dit niet erg, aangezien mijn paard voorop staat. Ze mag dus van de DA mee naar drenthe, maar rustig aan.
Als het goed gaat mag ze daar het land op.

Maar nu het volgende, mijn vraag

Wat moet ik om haar benen heen doen in de trailer?
(met rijden heb ik altijd beenbescherming om)
Wat moet ik haar om doen in het land?

Het bovenstaande is niet voor altijd, maar nu omdat haar peesblessure net over is en ik het niet wil forceren.

Liever geen reacties op het feit dat ze mee gaat naar drenthe, ze loopt goed, heeft geen last meer, de DA zegt dat het kan.

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:19

Je kunt haar in de trailer gewoon transportbeschermers op doen. Of reisbandages, dat is wel zo veilig.
In het land kan ze gewoon zonder of met peesbeschermers.

Wat ga je dan doen in drente?

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:21

ik ga in Drenthe gewoon lekker wandelen, en rustige ritjes rijden.
We hebben daar op de camping een jaarplaats. We gaan er niet zo heel vaak heen, dus ik wil graag mee + dat ik daar veel vrienden heb en die dan eindelijk weer allemaal zie.

En mijn vriendin van thuis gaan ook mee

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:22

@ more: Ik bedoelde eigenlijk, moet er iets koels tussen, coolpack of iets. zodat het niet te warm word voor die pezen, want het zit er wel 3 uur om.

Boktpony

Re: 3 uur op de trailer, waarvoor zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:26

ik weet niet hoe jou paard op de trailer is en in de wei en daar hangt de bescherming ook weer vanaf! kijk als ze gewoon rustig is in de wei zou ik haar gewoon bloot de wei in sturen! is ze springerig wild of wat dan ook zou ik voor iets meer steun kiezen!
trailer eigenlijk hetzelfde verhaal! transportbeschermers geven geen steun en ik weet niet of ze echt steun nodig heeft...

beetje vaag verhaal maar hoop dat ej er wat aan hebt!
veel plezier in drenthe! wel mooi om te rijden daar

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:31

Ooh... srry daar heb ik niet zoveel verstand van... Maar miss kun je even stoppen tussendoor om te koelen? Denk dat 3 uur koelen miss wat lang is?
Sorry aan mij heb je ook niks
Leuk trouwens dat je naar Drenthe gaat Denk dat je paard het juist heerlijk vind !

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:33

jaa! dat lijkt mij dus ook.
In de trailer wil ik wel steun, met name voor haar achterbeen.
Onderweg stoppen is wel een idee, maar haal haar er niet uit!
Misschien gewoon dan even een ijspack erop doen ofzo?

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:37

Ik zou haar eventueel na de reis even de benen koelen maar zeker geen icepack ofzo omdoen tijdens de rit.
Als dit er namelijk te lang omheen zit kan dat ook weer problemen geven.
Dus alleen na de rit even koelen met stromend koud water.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:38

nee, ik bedoel als we even stoppen, ijspack erop, en als we een half uurtje later weer weg gaan er weer af

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:48

zou dan idd voor het koelen ofzo als je aankomt met koud water afspoelen...onderweg stoppen met een ijspack erop zou ik niet zien zitten! en denk ook dat je beter dat je het kan koelen als ze van de trailer af komt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:52

Wat ik zou doen? Ik liet het paard thuis!
Ja, ik weet, dat is niet wat je wil horen, maar gezien de beschreven omstandigheden wel het beste voor je paard, naar mjn gevoel.
Bedenk dat traileren flink werken is voor een paard. Voor een gezond paard geen punt, zelfs al ga je een keer de fout in. Peesproblemen staan geen fouten toe, helemaal niet op een trailer. Dat bescherming enige steun zou bieden is een illusie.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:56

Gewoon simpele transport beschermers om en verder geen poespas. 3 uur op een trailer over voornamelijk snelweg is heel goed te doen voor een paard.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:51

ikke: Ik heb toestemming van een (goede!!) DA dus ik hoef daar geen commentaar op. Ik vraag gewoon met wat ik het het beste kan beschermen. In de wei doe ik geen bescherming om, ze is heel rustig en de peesblessure is over en ben nu dus aan het opbouwen.

Alleen ik had gehoord dat het vrij zwaar is op de trailer daarom deze vraag

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:57

Kangaroo_Syl schreef:
ikke: Ik heb toestemming van een (goede!!) DA dus ik hoef daar geen commentaar op. Ik vraag gewoon met wat ik het het beste kan beschermen. In de wei doe ik geen bescherming om, ze is heel rustig en de peesblessure is over en ben nu dus aan het opbouwen.

Ja, een trailerrit is zwaar en nee, je kunt niks doen om dat te verlichten, behalve superrustig rijden. Vandaar ook mijn advies om je paard thuis te laten. Een trailerrit van drie uur is net zo zwaar als een klasse I endurancerit! Voor een gezond paard geen punt, maar als je paard net een peesblessure achter de rug heeft...........

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:38

ikke schreef:
Kangaroo_Syl schreef:

Ja, een trailerrit is zwaar en nee, je kunt niks doen om dat te verlichten, behalve superrustig rijden. Vandaar ook mijn advies om je paard thuis te laten. Een trailerrit van drie uur is net zo zwaar als een klasse I endurancerit! Voor een gezond paard geen punt, maar als je paard net een peesblessure achter de rug heeft...........

Ik wil het allemaal graag geloven hoor, maar een ritje op een snelweg in het zelfde tempo (dus zonder continue optrekken of afremmen) is in mijn ogen toch echt niet te vergelijken met een endurance rit.
Over provinciale wegen en door de stad misschien wel, maar via de snelweg dat geloof ik gewoon niet.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:15

miss kun je ook koelingsbandage's omdoen.. zie http://www.paardendrogist.nl/cache/prod ... ctID=26020

of gewoon transportbeschermers, en bij aankomst in drente even 10 min weer koelen.. miss ook even voor je haar op de trailer zet..

er zijn niet echt beschermers om de pezen zelf te beschermen op de trailer.. ik denk zelf dat de trailer rit ook niet zo veel kwaad kan hoor!!! heeft de DA zelf ook iets over de trailerreis gezegt?

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:16

Ik heb er geen ervaring mee (gelukkig) maar ik zou gewoon je DA even vragen wat hij denkt dat je het beste kunt doen..
Ik zou denk ik gewoon voor de transportbeschermers gaan (geeft geen steun, maar vind ik altijd fijn idee als ze lang de trailer op moet) en als je aankomt even tien minuten de straal erop.. Tussendoor zou ik niet gaan koelen, geeft dénk ik alleen maar gestress op de trailer

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:23

Ik snap even een paar dingen niet: waarom zou je een koelpack om het been heen doen als de peesblessure verholpen is? (wat ik uit je verhaal begrijp is de peesblessure voorbij)
Zolang de peesblessure nog (zelfs ook maar een beetje!) speelt zou ik haar NIET meenemen. Een trailerrit vergt veel van een paard (en zeker een rit van 3 uur!) en dat zou ik haar echt niet aan willen doen, de kans dat ze er meer last van gaat krijgen is dan te groot.
Als ik jou was zou ik haar thuislaten, lekker in de wei nog wat 'bijkomen' in haar eigen rust en pak het werk na de vakantie maar weer langzaam op.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:04

esperance: De DA zegt gewoon rustig rijden, ontwijk files (optrekken en remmen). Gelukkig ligt de camping maar een kwartiertje van een snelweg, en 5 minuten van een autoweg.

Aldewereld: Het is over ja, maar ik dacht misschien zijn er mensen die dat ook hebben gehad en daarna een koelpack ofzo gebruiken.
Op zich zal het niet nodig zijn, maar volgens de DA was het beter om te koelen, omdat het net voorbij is zeg maar.
Daarom vroeg ik van WAT? snap je

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:25

Staat je paard nu ook op de wei? Als dat niet het geval is, zou ik hier op vakantie zeker mee uit kijken. Dan is alles al vreemd en zijn ze vaak een stuk frisser wat reden is om sprintjes te trekken. Dat kan dan weer belastend voor de pees zijn. Met rijden zou ik de harde paden opzoeken en veel stappen en wat draf. Evt. als wei goed gaat thuis dan na het rijden in de wei proberen.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 17:34

Kyona: Ze staat nu nog niet buiten. Het land is niet al te groot, en er staat niet veel gras. Ze krijgt hooi bijgevoerd.
De brede ruiterpaden zijn vrij vlak en hard. veel stappen doe ik zeker! dat is het beste voor de doorbloeding vertelde de DA me.

De paarden gaat in dit weekend ook op de stal naar buiten. Tuurlijk doe ik het net zo als thuis, rustig het grasgehalte opbouwen. Als ik thuis kom hoeft ze alleen nog maar s'nachts een weekje binnen te staan!

Bedankt voor jullie adviezen!

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:57

Ik zou gewoon alleen transportbeschermers om doen.. enzo als al gezegd als je aangekomen bent 10 minuten ongeveer verkoelen met koud ( niet te koud ) en niet te veel remmen en optrekken.. het liefste niet veel plezier in drente

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:46

VSW --> RUI. Alle trailer en transport gerelateerde vragen horen voortaan hier

tollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:51

misschien is het handig om stalbandages met onderlappen om het geblesseerde been te doen onder de transportbeschermer

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:15

wij hebben een van onze paarden naar frankrijk gebracht met de trailer. (vanwege een peesblessure en daar kon ze 1,5 jaar op het land lopen) dat was een rit van ongeveer 7 uur. we hadden haar geen transportbeschermers om, ze staat namelijk toch heel rustig. tis wel verstandig om even te koelen als je daar bent, 3 uur is op zich niet zo heel erg vreselijk lang. nou succes!