2/3 keer per week op concours teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

2/3 keer per week op concours teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:25

Hoi,

wat vinden jullie, is drie keer in de week op concours (dressuur L1)gaan voor een zeven jarig paard teveel?
(Dus zondag/woensdag/zondag)
Paard zelf is super relaxed op de wedstrijden, blijft altijd braaf wachten met opzadelen, is braaf met inrijden en in de proeven zelf. Heb ook niet echt het idee dat het super inspannend is voor haar.

Graag jullie mening hierover

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:43

Mij lijkt 3 keer in de week wel beetje veel voor jezelf en voor het paard! Hoe rustig hij ook is..

Maar het is je eigen keuze Ik ahd het iig niet gedaan. Ik had zelf dan 1 keer in de week gedaan.. Dan heb je zobiezo een week de tijd om dingetjes te trainen, en om de proef in je hoofd te leren.. en goed te oefenen

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:44

3 keer vind ik persoonlijk wel veel, ik zou het niet kunnen
Maar als jij je er lekker bij voelt en paard ook, waarom niet?

o0marloes0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:52

Hee,,vind 3x ook wel erg veel..Ik zou het liever niet willen..Je moet natuurlijk zelf weten.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:53

Bedoel je nu voor één keer, of zou je dit vaker doen? Ik denk dat het voor een keer wel kan. Mijn paard moet in de training in ieder geval harder werken dan op wedstrijd, dus dan heeft 'ie het eigenlijk een weekje rustig. Het lijkt me echter niet verstandig om dit vaak te doen, wordt toch wel erg veel dan omdat er meestal toch wel een beetje stress bij komt kijken!

Xanthe

Re: 2/3 keer per week op concours teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:58

Als het voor vaker is zou ik het ook niet doen.. Maar voor een keertje moet het kunnen, al is het niet echt ideaal..
Niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf.. het is toch altijd best veel gedoe. En ook met trainen tussendoor, het is vrij zwaar.
Maar ieder zn eigen natuurlijk

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:10

Ik vind het belachelijk om 'altijd' te doen, élke week weg vind ik al aan de vake kant. Ga zelf om de week/2weken. Als het zo een keer uitkomt kan het prima, maar ik zou er zeker geen gewoonte van maken.

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:14

Ja idd...
Als het een keer zo uitkomt door bijv. belangrijke wedstrijden/ even WP's willen rijden oid dan kan het wel, maar ik zou het zelf niet zovaak willen....

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:55

Het is idd niet de bedoeling om dit ook echt iedere week te doen nee

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:28

Oow dan zou het wel kunnen

juffie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:31

ik vind dat het WEL kan.. al dat negatieve gedoe over dat het niet kan.. als jij het wil zou ik het zeker doen..( ik heb het deze week ook met een 5 jarig paard)

greetz mij

juffie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:35

trouwens een wedstrijd is minder intensief dan trainen vind ik.. dus dan zou je ook niet meer dan 2 of 3 keer kunnen trainen in een week

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:37

Roosjes schreef:
trouwens een wedstrijd is minder intensief dan trainen vind ik.. dus dan zou je ook niet meer dan 2 of 3 keer kunnen trainen in een week

mee eens, stel je traint op een stal die een half uur rijden bij je vandaan ligt, dan zou je dus in principe ook maar 1 keer per week daar heen mogen? Lijkt mij prima kunnen om vaker te gaan. En zondag-woensdag-zondag komt als het ware neer op 2 keer per week vind ik....

juffie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:39

mee eens, stel je traint op een stal die een half uur rijden bij je vandaan ligt, dan zou je dus in principe ook maar 1 keer per week daar heen mogen? Lijkt mij prima kunnen om vaker te gaan. En zondag-woensdag-zondag komt als het ware neer op 2 keer per week vind ik....

HELEMAAL mee eens:D

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:40

Ik doe 's zomers ook wel eens van die vierdaagse concoursen bijv. dus ik vind dat het wel kan. Daarna plan ik wel een week of twee weken zonder concoursen in omdat ik het een stressvolle bedoening vind voor de paarden. Ik vind dus een concours wel zwaarder dan een training maar dan vanwege de geestelijke indrukken die een paard opdoet. Maar zo af en toe moet het wel kunnen imo, zeker L1 met een zevenjarige.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:43

Nou voor een paar keer kan dat geen kwaad hoor, maar als je echt elke week 2 keer op wedstrijd gaat, lijkt me dat voor het paard ook niet meer echt leuk. Een 7-jarige moet dat zeker aankunnen. Verder is het je eigen keuze.

chelsea82

Re: 2/3 keer per week op concours teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:39

Voor een enkele keer zou het wel kunnen.
Je hebt tenslotte ook de grote concoursen zoals almelose ruiterdagen, brabantse ruiterdagen e.d. waar je meerdere dagen achter elkaar start.
Ik zou er geen gewoonte van maken.Je wilt je paard tenslotte wel heel houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:45

Als je er geen gewoonte van maakt kan het best. Als ik bij mezelf afreken is mijn paard beter af op concours dan in een zware training thuis. Concours is lichamelijk een stuk minder inspannend.

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:54

Het lijkt mij ook geen probleem om zoiets een keer te doen. Jij kent je paard het beste om een goede inschatting te maken vind ik.

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:59

ik heb het vorige week ook gedaan, ging best. Had 1e paasdag wedstrijd, 2e paasdag weer en die zondag daarop ook meteen weer. Maar ik train me paard ook meestal 6 dagen in de week, en bij wedstrijd hoeft hij zich niet meer in te spannen dan bij training eigenlijk, meestal.

Dus kan best in mijn ogen, alleen niet elke week natuurlijk

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 00:38

Ik zie er weinig verschil in of je twee weekenden achter elkaar op zondag op concours gaat en woensdag thuis even flink doorwerkt of dat je woensdag ook op concours gaat

Zeker als je paard zich niet helemaal over de rooie helpt op concours kan dat prima voor een keer

Ritmisch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:11

Ik vind ook dat het kan! Als je naar meerdaagse concoursen gaat (bijvoorbeeld de Almelose Ruiterdagen) starten de meeste mensen nog wel meer dan drie keer per week.. En bovendien vind ik zondag-woensdag-zondag, niet drie keer per week. Dat komt bij mij neer op twee keer in de ene week en nog één keer in de andere week..

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:09

Hij is 7 jaar? En je wilt hem drie keer meenemen voor een L1 proef? Dat moet zeer zeker kunnen. Qua intensiviteit stelt het niks voor voor een 7 jarige!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:55

waarom zou dat niet kunnen?
als je paard het zelf ook allemaal leuk vind kan je het gewoon doen.

het heeft verder nix met intensiviteit of leeftijd te maken. de stress is gewoon vaak de boosdoener, maar als jij zegt datie die niet heeft, dan zie ik geen problemen.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:14

Ik durf niet zo stellig ja of nee te zeggen. Als het om een uitzondering gaat: geen probleem!

Aan de andere kant deed een vriendin van mij ook errug fanatiek aan wedstrijden. Op een gegeven moment bijna elk weekend en soms ook 2/3 dagen in een week. En ook dat paard had een goede leeftijd dus daar lag het niet aan. Maar je kon echt merken aan dat paard dat hij er geen lol in had. Hele uitstraling was weg en het straalde er vanaf dat het paard een verplicht nummer afdraaide. Bovendien zag je dit ook terug in de resultaten.

Ik zou ook doodziek worden van al dat gesleep van hot naar her. En op zich gaat het niet om de fysieke inspanning want zo'n proefje op zich stelt weinig voor. Alleen betekent een wedstrijd wel reizen, (lang) op een trailer staan en in sommige gevallen extra (in)spanning (geestelijk).

Ach, uiteindelijk is het een kwestie van logisch nadenken en vooral kijken naar je paard, denk ik dan...