Zwarte pony in de zomerhitte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piedrolover

Zwarte pony in de zomerhitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:25

Nog even en dan wordt het weer zomer.
Lekker dag en nacht op het land, maar ook die hete zon.
Mijn pony is zwart, en meestal tref ik hem van top tot teen bezweet aan...
Is een lichte kleur zomerdeken een idee, of zal dit alleen maar voor meer warmte zorgen?
Iemand andere ideeen?

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:05

Is er helemaal geen schaduw in de wei?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:08

Voor t geval er geen beschutte plek is:
Sommige mensen bij ons op stal zetten de paarden in de loop van de dag op de wei en halen ze er s'morgens uit zodat ze op t heetst van de dag niet in de wei staan.

marlin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:22

ik zou wel zorger voor beschutting, dus schaduw... en anders zou ik ook doen wat jellie zegt

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:24

Beschutting van de zon is echt een must met die hitte.
Wat Jellie zei is idd ook geen slecht plan.

Loezoe

Re: Zwarte pony in de zomerhitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:30

Ik heb een zwart paard en wil 'm dus zo zwart mogelijk proberen te houden. Heb nu een deken van HH gekocht die UV stralen weert en een aluminiumfolie kleurtje heeft aan de binnenkant. Daaronder blijft hij zwart én lekker koel. Je hebt ze met en zonder hals. Ik heb 'm met hals en hij kost normaal €79.95

piedrolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:43

Oke dan ga ik eens naar zoiets kijken, maar of dat er ook in shetlander maat zal zijn...
(Nog even ter verduidelijking, er is wel beschutting in het land, maar in de zomer is de schaduw ook niet erg veel koeler.. en meestal gaan ze ook niet bij de bomen staan...)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:49

Deze heb ik, maar dan mét hals:

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:33

Als mijn pony toch de mogelijkheid heeft in de schaduw te gaan staan, is dat dan voldoende of is een deken zoals Loezoe die aangaf net een betere keuze?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:39

Ik wilde net zeggen wat Loezoe zegt Het is van oorsprong geloof ik een vliegendeken, maar dus met UV-filter! Mijn ervaring is ook dat je paard er heel koel onder blijft, want de UV en infra rood stralen komen niet op de huid, waardoor ze ook niet omgezet kunnen worden in warmte. Ik zou wel voor degene met hals gaan, dan blijft je paard meer koel.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:22

Teuntje111 schreef:
Ik wilde net zeggen wat Loezoe zegt Het is van oorsprong geloof ik een vliegendeken, maar dus met UV-filter! Mijn ervaring is ook dat je paard er heel koel onder blijft, want de UV en infra rood stralen komen niet op de huid, waardoor ze ook niet omgezet kunnen worden in warmte. Ik zou wel voor degene met hals gaan, dan blijft je paard meer koel.

Weer een positieve ervaring met deze deken: gister was het best warm, Uvaldi stond in de volle zon en was héérlijk koel onder z'n deken!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:55

Als het regent droogt deze deken dan ook snel op? En scheurt hij snel? (i.v.m. spelende ruinen...)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:58

Ineke2 schreef:
Als het regent droogt deze deken dan ook snel op? En scheurt hij snel? (i.v.m. spelende ruinen...)

Geen idee, heb 'm nog niet op gehad in de regen en mijn paard staat alleen, dus durf ook niet te zeggen of hij snel scheurt, de stof voelt stevig aan, maar zou je voor de zekerheid even na moeten vragen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:42

Onze paarden gaan 's zomers alleen 's nachts buiten.
Overdag staan ze op stal, het is daar dan lekker koel en er zijn nauwelijks vliegen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:27

Ik kan niet zeggen dat ik er echt last van heb, mijn paard verkleurt vanzelf van gitzwart naar lichtbruin in de zomer en heeft het dan ineens een stuk minder warm.
Nou zullen niet alle paarden zo'n toverballen zijn, dus in dit geval lijkt me zo'n deken wel een mooie uitkomst.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:36

Onze nieuwe Tinker is ook nog lang niet door zijn wintervacht heen en haal ik ook bezweet uit de weide terwijl hij toch vrijwel voortdurend onder de bomen in de schaduw staat.
Vindt het er wel zielig uitzien zo'n vies nat paard maar ja, ik geloof dat hij er zelf minder last van heeft.

Mijn vorige zwarte paard had nooit extreem veel last van de zon.
En inderdaad die werd ook al snel wat bruiner.....

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:52

Onze buren hebben een zware pony en die zetten hem s'avonds in de wei tot s'morgens vroeg en overdag gewoon lkkr op stal met hooi..
En afentoe op het erf die ze dan afzetten en er wat plakken hooi bij gooien want op het erf is namelijk wel schaduw.

piedrolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 10:12

Ik denk niet dat het bij ons op stal veel koeler is.. Dus dat heeft niet zo veel zin..
Ik ga eens op internet zoeken naar zo'n deken die Loezoe noemde. Hopelijk kan ik die vinden in shetlander maat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:33

Ik heb een groepje wilgen in de wei staan. Met warm weer ligt vooral de shet er vaak onder.