Hoe jong paard voorbereiden op eerste dressuurproef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Hoe jong paard voorbereiden op eerste dressuurproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:55

De titel zegt het al:

hoe bereiden jullie een jong paard voor op zijn allereerste start?
eerst naar een concoursterrein en er vrij rijden of gelijk de eerste keer op concour gelijk starten.

Alle tips zijn welkom!

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:21

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:40

hmm.. wat ik doe is ik neem mn paard is mee op concours met een ander paard mee gewoon en als ik dan moet wachten op de prijsuitreiking rij ik dat paard wat ik meegenomen heb, zo doe ik dat 3 a 4 x meestal en dan ga ik starten, gister heb ik voor het eerst gestart met een paard wat nog nooit mee was geweest of op concours was geweest maar ik wist zeker dat ze niet zo trippen. Dus er zijn ook uitzonderingen. Mijn tip is dus kijk naar je paard jij kent hem 't beste.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:54

Als het losrijden goed gaat, waarom dan niet de proef gelijk rijden? Stel dat je tijdens het losrijden merkt dat het niet gaat, meld je dan gewoon af. Het kost je wel je startgeld maar dat vind ik van ondergeschikt belang. Veiligheid en plezier boven alles.
Is je paard thuis braaf en loopt hij de figuren zonder problemen, dan zou ik gewoon starten. Je moet toch een keer. Ik weet niet of je hem/haar al eens mee hebt genomen naar een andere lokatie om gewoon eens te rijden?

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:05

Tja, verschilt bij mij per paard. Ik heb over het algemeen paarden die cool in de kop zijn. Meestal neem ik ze een keertje mee naar de club om tussen de anderen te rijden. Als dat goed gaat, gaan ze mee. Maar dan zijn ze thuis wel netjes doorgereden, zodat ze iets kennen.

Dan gaan ze mee en ja, ze moeten het leren, dus ze schieten in het begin nog wel weg, kijken overal naar, maarja, dat vind ik de charme van een jong paard mee op wedstrijd nemen!

Ik zou zeggen: als je voelt dat je je paard onder controle hebt (dus een goede rem, goed voor het been) zou ik het meenemen op wedstrijd. Dan heb je ook wat te zeggen mocht ie er vandoor gaan ofzo. Is ook veiliger voor de andere ruiters. Succes!

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:18

Leuk om al julllie tips te lezen. Ik ga hem de komend weekend meenemen naar het bos en naar een wedstrijd en ga hem daar tussen de andere paarden rijden. Hij is nogal snel afgeleid, dus het zal wel spannend voor hem zijn.

Stacy S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:46

Je moet eerst zorgen dat je je paard netjes voormekaar hebt.. (altijd handig) . en dat je thuis een beetje fatsoenlijk proefje kunt rijden. wat wij ook wel eens doen is een baan uitzetten in het weiland.. dat is vaak toch weer wat spannender en moeilijker.
Met Dilayla heb ik eerst meegedaan aan 2 onderlinge wedstrijden, dit ging goed en daarna ben ik officieel gestart.

Probeer hem gewoon een paar keer mee te nemen naar een vreemde plek met (veel) andere paarden.

Tjha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:21

Ik heb thuis gewoon de proef een paar keer ge-oefend.
Daarna gewoon op concour gestart de 1e keer was binnen en daar was die ook zeer rustig en vond alles goed alleen de 2e keer buiten alweer en dat vond die toch een stuk enger en heeft mij daar ook veel gestijgert en ge-bokt . En toen ik voor de 3e keer op concour ging toen was alles wel weer goed

En voor de proef het paard goed losrijden zodat de meeste spanning de ook uit is

Maar het ligt ook erg aan het paard zelf

S_a_n_n_e

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:30

thuis een beetje oefenen. en dan gewoon meenemen. zo doen wij het ook met alle jonge paarden. rustig aan beginnen en niet te lang inrijden...

iris_1985

Re: Hoe jong paard voorbereiden op eerste dressuurproef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:55

ik zou eerst zorgen dat het paard thuis voor elkaar is... en dan een x op vreemd terrein meenemen.. gaat dat goed kan een wedstrijd al snel...