Na rijden zweetdeken, maar hoe erna?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Na rijden zweetdeken, maar hoe erna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 15:36

Hooi, ik heb een vraagje.

Na het rijden van mijn shetlander is mijn shet vaak wel een beetje bezweet. Laats had ik dus een fleecedeken mee, maar nu vraag ik me af;

is het goed als je na het rijden nog wat uitstapt met fleece deken, en dan de deken afdoet, nog een rondje stappen en dat hij dan zo zonder deken de wei in kan?

Ik denk ik vraag het eerst even voordat het heel erg slecht is..

Of hebben jullie nog andere tips? ik hoor het graag!

Groetjes Eva

xxJacqyxx

Re: Na rijden zweetdeken, maar hoe erna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:38

Ik zou alleen een fleece-deken omdoen als het koud is, maar met deze temperaturen zoals vandaag zou ik geen deken omdoen tijdens het uitstappen!

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:36

Maar ze is dan best wel nat, en dan maar in de wei zetten is ook slecht lijkt me.. om der droog te krijgen moet ik meer dan 2uur lopen, echt hoor

Maar zou het niet beter zijn om met fleece deken uit te stappen, en dan nog ff 10min. zonder deken weer op eigen temp. komen?

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:03

umh mischien kan je der een beetje droogvrijven met een handdoek

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:04

maar dat helpt niet, ik wil der niet zeiknat in de wei zetten, een handdoek helpt alleen beetje tegen druipend water, maar niet om droogtewrijven, teminste dan ben je héel lang bezig..

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:07

een gewone zweetdeken neemt meer vocht op. Je kan d'r even op adem laten komen en dan even op stal zetten met zweetdeken tot ie droog is. Pas als ie op temp. is en droog zou ik m pas t land op gooien.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:13

Ik heb altijd het idee dat ze met dit weer juist erger gaan zweten van een fleece deken. Maar misschien als ie er niet te lang op ligt dat hij wel wat vocht op neemt.
En anders toch een handdoek er over heen wrijven. Of in het zand laten rollen en dan even wachten en dan afborstelen, zijn ze meestal ook al redelijk droog.
Maar als ze gewend is zonder deken te staan, is het niet zo erg als ze nog een beetje zweterig de wei op gaat.
Alleen als het waait lijkt het me minder goed.

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 20:07

Een stal hebben we niet , die krijgen we nog maar een zweetdeken heb ik net besteld, dus .. maar nu deed ik het nog ff met een fleece deken, maar bedankt, ik weet nu al wat ik ga doen

ineke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:08

Moet je je shet gaan fohnen

Ik zet mijn KWPNer altijd met fleece op de trailer, is ze thuis droog. 's Zomers als het heet is helemaal afspuiten en droogstappen ( voornamelijk ivm zomereczeem, vliegen komen op het zweet af)

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:25

Een paard is geen mens; ze vatten geen kou als ze bezweet in de wei staan.
In principe heeft een paard dus ook geen zweetdeken nodig.

Na het werken gewoon goed uitstappen zodat hij op adem is, en dan lekker weer de wei op. In het wild raken paarden ook heus wel eens bezweet, en daar kennen ze ook geen zweetdekens.

Anoukdb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:41

Ik zet mijn verzorgpaard altijd bezweet in de wei (moet namelijk van de eigenaar) en is nooit ziek.

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:21

ik stap men paard uit tot ik voel dat zen adem gecontroleert is borstel ik hem even en zet hem op de wei borstelen na het rijden is goed voor de bloeddoorstroming en ineens kan ie nog een beetje drogen...

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:12

als je zorgt at ie na het rijden weer op adem is en weer op een normale temperatuur is ( dus gewoon goed uitstappen dat de spieren rustig af kunnen koelen ) dan kan je hem gewoon op het land zetten...

kijk als je pony buiten adem is en bezweet en nog warm, en je gooid hem op het land en het waaid lekker, ja dan vraag je om problemen....

maar ik heb geleerd, dat als je gereden hebt, en je paard bezweet is, het wel goed is om gewoon buiten zonder deken uit te stappen, zelfs als er een beetje wind zou staan, dan staan de bloedvaten namelijk open ofzo en dan door die koude lucht koelen ze gelijkdelijk af omdat ze dan blijven stappen... dus een zweetdeken is overbodig, mits het echt vriest buiten ofzo, maar dat is nu niet het geval.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:29

Even laten rollen in het zand (als je een bak hebt) als je goed hebt uitgestapt. dan kunnen ze zo de weide in als ze zonder deken gewend zijn. eventueel deken erom in de weide, maar wel na een uurtje of 2 eraf halen

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:10

gewoon goed droogstappen en dan op de weide zetten.... koud zweet kan geen kwaad

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:56

Ik zet met redelijk zonnig weer mijn shetten na het werk gewoon in de wei. Alleen de bovenvacht is namelijk nat. Door de transportfunctie van de vacht is de huid namelijk wel droog. Ze rollen een paar keer en zijn dan droog zat. Als je gaat wrijven met een handdoek dak druk je de haren plat, en verliest de vacht zijn isolerende functie. Daarnaast wordt door het wrijven vaak de huid ook weer nat. Uitstappen met een deken kan inderdaad wel 2 uur duren. Met een deken in de wei raad ik je ook af, die is in no time in 10 stukken.