Heeft het zin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:26

Mijn paardje is nu bijna 6 jaar waarvan hij 1 jaar bij mij is.
Door een blessure van hem zijn we eigenlijk pas de laatste 2 maanden aan het trainen, het gaat best goed alleen moet hij nog wel het een en ander leren.

Ik zou het erg leuk vinden om binnenkort met hem te starten in de B, maar hij is nog niet helemaal in balans en loopt nog niet helemaal zoals het hoort.
Hij kan wel mooie voltes maken en kan mooi stelling geven (alleen soms de verkeerde kant op... ) maar met de overgang van stap naar draf gooit hij zijn hoofd nog omhoog, in de gallop gaat hij heel hard en valt hij een beetje naar binnen, zijn rem moet nog ontwikkelen....
En halthouden duurt ook nog een beetje langer bij hem dan zou moeten.

Heeft het zin om mijn paard nu te starten?
Of moet ik echt wachten tot dat hij alles goed kan?

sara0

Re: Heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:30

je kunt het proberen alleen ik denk dat je voor je zelf moet kijken van heeft het zin? als ik nu ga starten wat win ik er dan mee?
misschien maar dat kun je zelf veel beter inschatten is het voor je paard ook beter om eerst netjes de basis compleet te maken en dan te gaan starten.. maar dat kun je zelf het beste inschatten,
ik zou eerst nog even doortrainen en misschien onderlinge wedstrijden rijden om een beetje ervaring op te doen...
succes!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:31

Ik zou nog even wacht, iig tot hij de basis onder de knie heeft. Denk dat nu starten veel frustraties gaat opleveren, zowel voor paard als voor de ruiter.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:32

Ik zou gewoon starten. Hij zal in het begin toch ook moeten wennen aan de andere omgeving, de spanning, de stress, dat ritje met de trailer en misschien jouw zenuwen, dat in het begin dat wat hij kan niet uit de verf gaat komen.
Zorg er alleen wel voor dat iedere wedstrijd die je rijdt een positieve ervaring voor hem is. Als het mogelijk is om op vreemd terrein los te rijden zonder te starten zou ik dat doen. Vraag je daarom niet af of het zin heeft omdat jij je winstpunten wilt halen, vraag je af of een dergelijke ervaring bij kan dragen in de opvoeding van je paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:33

Voor het wennen aan een andere omgeving kan het mooi.
Maar verwacht geen wp met al die dingen die nog niet in orde zijn

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:42

Maar als het om een andere omgeving e.d. zou gaan, zou ik aan onderlinge wedstrijdjes mee gaan doen, niet aan officieel.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:43

Ligt aan het doel wat je voor ogen hebt. Heb je als doel er wat ervaring mee op te doen dan heeft het zin, alleen zou ik dan inderdaad onderling gaan starten zoals Hetja zegt. Bespaart weer coupons. Heb je als doel een winstpunt te rijden dan heeft het weinig zin vrees ik...

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:45

Ik zou nog niet officieel gaan starten. Misschien dat je eerst wat onderlinge wedstrijden kan starten (of een keer in een niet-federatie rubriek op een grotere wedstrijd). Je paardje kan dan aan ander terrein wennen en wat ervaring opdoen. Ook kun je daarna wat beter inschatten hoe je zou scoren in de proef.
Als je basis wat beter is kun je natuurlijk rustig aan gaan starten.

stephanie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:59

Ik zou nog niet gaan starten want het is natuurlijk wel zoo in de b hoeft nog niet alles goed te gaan maar als ik jou verhaal zo las gaat er nog best wel veel niet zo goed en dan denk ik dat het alleen maar frustraties op gaat leveren dus ik zou nog gewoon even goed doortrainen en dan over 2 maanden gaan starten ofsow...

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:02

Citaat:
Ik zou nog niet officieel gaan starten. Misschien dat je eerst wat onderlinge wedstrijden kan starten
Ja dat is inderdaad een goed tip!
Ik zou ook nu geen wedstijd rijden om WP te halen, dat zou onzin zijn.
Maar meer omdat ik het leuk vind, leuk om mijn paardje helemaal mooi te maken, de mensen die daar zijn, de spanning en de ervaring natuurlijk.
Het zal inderdaad het beste zijn als ik onderling begin.
Heb je daar ook ergens een agenda van? Van de onderlinge wedstrijden in Nederland?
Of moet je daar zelf achter zien te komen?
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 20-04-06 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:02

Ik zou pas gaan rijden als je er zelf 100 % achter staat

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:03

Heb je niet de mogelijkheid om FNRS proefjes te gaan rijden?
Daar kun je allebei heel wat van opsteken en is een goeie voorbereiding op 'echt' starten. Geloof dat als je alle F proeven hebt uitgereden je officeel L1 mag starten.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:04

Hoe kom je aan zo'n boekje waar alle proefjes in staan?

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:15

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:29

Dankjewel!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 07:56

Ik snap niet dat mensen je zeggen om maar gewoon te gaan starten, je geld kan je maar 1 keer uitgeven.
Dat kost een paar honderd euro( startkaart, coupons, inschrijfgeld, extra smid, benzine etc)
Dat geld kan je veel beter besteden aan privé les en pas gaan starten als je instructeur zegt dat het kan.

Beter is idd. lid worden van een FRNS vereniging. Dan kan je starten zonder startkaart.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:45

Ik zou wachten tot je er echt een goed gevoel over hebt.

Onderlinge en/of FNRS wedstrijdjes rijden is denk ik een goed idee voor jou

Carolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:00

Ik zal nog niet starten. Ik zou eerst de remmen beter ontwikkelen, zodat je hem/ haar beter in de hand hebt! Als je iedere dag werkt aan terug rijden en vooruit dan zijn de remmen zo ontwikkeld. En kun je snel op wedstrijd en kun je ver komen!

Succes!

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:05

ik zou eerst nog even wachten, 2 maanden is niet echt lang. Je kan het natuurlijk wel proberen, maar je paard mist een paar belangrijke dingen voor een proef (onderandere de rem )

nog veel succes verder

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:11

ik zou ook gewoon onderling gaan rijden.

de kosten voor startkaart enzo zijn idd prijzig.

ik heb met willem een jaar onderling in de B gereden 1 proefje per keer. na dat jaar ben ik officieel gaan starten en had ik in elk geval de ervaring van starten al zonder al dat gerommel met winst en verliespunten.

zo kan je toch aan de wedstrijdspanning e.d werken. want wat ik met willem heb is datie thuis op zijn slechtste dag nog super loopt en in de ring hij op mijn spanning reageert en dus minder presteert dan dat hij kan.

dus voor de wedstrijdervaring kan het geen kwaad, maar je moet idd niet verwachten dat je fijn commentaar krijgt op alle dingen die je doet. en je hoeft toch niet iedere maand?? probeer er gewoon eens 1, als j niet probeerd, dan weet jenooit hoe het wordt

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:05

Als je start om wintstpunten en prijzen te halen, nee dan zou ik nog lekker thuis blijven oefenen.
Maar als je start om ervaring op te doen en niet driftig wordt als je geen winstpunt haalt, gewoon gaan starten.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:44

Ik zou het gewoon proberen en naar je commentaar kijken. Ik zou niet op een winstpunt rekenen, maar ervaring doe je zeker op!!

demi_eros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:39

Ik zou eerst wat onderlinge wedstrijdjes gan doen, als dat allemaal goed gaat kun je altijd officieel gaan starten. Natuurlijk is het goed voor de ervaring als je nu officieel gaat starten, maar nog wat doortrainen en dan een wp is natuurlijk helemaal mooi