waarom stang en trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Daph

waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:04

bij een heleboel Z en Zz paarden zie ik stang en trens :S waarom is dat zo :S ik was laast op een hengste keuring en daar werden ook alle paarden met stang en trens gereden :S

groetjes daphne

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:37

Omdat er in de hogere klasses steeds grotere overgangen worden gevraagt, bijvoorbeeld van uitgestrekte draf naar verzamelde draf. Om dit zo perfect mogelijk te laten zien hebben deze ruiters en een stangetje bij. Hierdoor zijn de hulpen nog onzichtbaarder, doordat ze het paard minder hulpen hoeven te geven.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:40

in het zz-licht is het verplicht, dat is voor sommige ruiters/amazones ook de reden.
Daarnaast kun je vaak met een stang en trens je hulpen idd iets verfijnen, dat zegt niet dat alle ruiters/amazones er ook echt verfijnd mee omgaan, maar dat is een ander verhaal

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:51

hiermeej kan je de paardenmeer hoger tussen nek en kaak naar beneden hebben en je hebt meer controle over demoeilijke oefeningen

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:31

Maysie schreef:
hiermeej kan je de paardenmeer hoger tussen nek en kaak naar beneden hebben en je hebt meer controle over demoeilijke oefeningen

Je bedoelt oprichting. En dat verkrijg je niet door er een S&T in te hangen, maar wel door een gedegen training waardoor het paard de achterhand ver onderbrengt waardoor het aan de voorkant 'lichter' wordt.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:18

Maysie schreef:

Dat behoort op een trens net zo eenvoudig te gaan hoor. Een stang en trens kan inderdaad de hulpen wat verfijnen wat kan leiden tot een nettere afwerking. En voor velen is het ideaal wanneer je een stug paard hebt; je hangt er een stang en trens in en hij loopt opeens veel makkelijker nageeflijk etc }>

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:55

gabyfedde schreef:
Maysie schreef:

Je bedoelt oprichting. En dat verkrijg je niet door er een S&T in te hangen,

Jij snapt er ook niets van hè!
Als je er een stang en een trens in hangt, heeft dit gewicht een zodanige invloed dat het hoofd meteen naar de juiste plaats beweegt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:19

Houden we het hier een beetje serieus?

_Daph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 07:50

ja want ik ken namelijk iemand die rijd internationaal en die rijd alleen met stang namelijk :S

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:51

Daffiejj schreef:
ja want ik ken namelijk iemand die rijd internationaal en die rijd alleen met stang namelijk :S

Je zal bedoelen dat diegene alleen op stang en trens rijdt. Ja, sommige mensen rijden een paard wat in de hogere sport loopt alleen nog maar met stang en trens, dat is hun keuze.

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:03

missmiekie schreef:
in het zz-licht is het verplicht, dat is voor sommige ruiters/amazones ook de reden.
Daarnaast kun je vaak met een stang en trens je hulpen idd iets verfijnen, dat zegt niet dat alle ruiters/amazones er ook echt verfijnd mee omgaan, maar dat is een ander verhaal

dit is ook het geval bij het gebruik van 't spoor.. verder ben ik het met dit bericht eens

Carolina

Re: waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:47

Nounou.. hou het toch is netjes!

Maar goed ik vind het ook echt raar waarom de mensen bij de paarden wel met stang en trens mogen rijden. Om van uitgestrekte draf naar een verzamelde draf te gaan??? Nou, dat vind ik raar want in het het Z1 bij pony's moet je al van gallop naar stap dus dan zouden de pony's ook met stang en trens mogen rijden.

Ik zie stang en trens eigenlijk meer als een hulpmiddel. En de pony's mogen niet met bijzetteugels of slof of iets anders dergeljiks rijden. De dubbele teugel is ernu ook al af. Tja, ik vind het niet kunnen marja mijn mening he!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:46

Carolina schreef:

Maar goed ik vind het ook echt raar waarom de mensen bij de paarden wel met stang en trens mogen rijden. Om van uitgestrekte draf naar een verzamelde draf te gaan??? Nou, dat vind ik raar want in het het Z1 bij pony's moet je al van gallop naar stap dus dan zouden de pony's ook met stang en trens mogen rijden.

Ik zie stang en trens eigenlijk meer als een hulpmiddel. En de pony's mogen niet met bijzetteugels of slof of iets anders dergeljiks rijden. De dubbele teugel is ernu ook al af. Tja, ik vind het niet kunnen marja mijn mening he!

hier ben ik het absoluut niet mee eens, denk eens na?! Hoe oud zijn de mensen op de pony's?? die zijn zo tussen de(ik heb het over het Z) 11 en de 17(18 gaan de meeste dan over naar de paarden en hangen er een S&T in!) Denk jij dat de meeste kinderen, en dan vooral het jongere gedeelte rond de 11 jaar, verantwoordt kan omgaan met een stang en trens?? Tuurlijk er zijn uitzonderingen, ik weet zeker dat het a-kader van nederland dat wel kan, maar dat zijn er maar 3/4!!!

Stang en trens is absoluut niet hetzelfde als een slof oid, stang en trens mag je gebruiken op het moment dat meer verzameling gevraagd wordt en alleen om je hulpen te verfijnen! In de B t/m het M2, heb jij al laten zien dat je blijkbaar je paard ook prima voorelkaar kan hebben met een trens, daardoor haal je ''je bevoegdheid'' om met Stang&Trens te rijden.

Daarnaast is het INTERNATIONAAL(en in Ned tevens nationaal, maar in enkele buurlanden niet) verplicht om bij de paarden vanaf het Z2(junioren)->zz-licht en hoger, met stang en trens te rijden, dus die mensen hebben geen keuze, ookal zouden ze misschien anders willen!
En omgekeerd is dit bij de pony's zo, daar is op geen enkele manier INTERNATIONAAL(ook hier tevens nationaal in Ned) Stang en Trens toegestaan!!!

[edit] Toevoeging

RuizSoler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:32

missmiekie schreef:
Carolina schreef:

hier ben ik het absoluut niet mee eens, denk eens na?! Hoe oud zijn de mensen op de pony's?? die zijn zo tussen de(ik heb het over het Z) 11 en de 17(18 gaan de meeste dan over naar de paarden en hangen er een S&T in!) Denk jij dat de meeste kinderen, en dan vooral het jongere gedeelte rond de 11 jaar, verantwoordt kan omgaan met een stang en trens?? Tuurlijk er zijn uitzonderingen, ik weet zeker dat het a-kader van nederland dat wel kan, maar dat zijn er maar 3/4!!!

Stang en trens is absoluut niet hetzelfde als een slof oid, stang en trens mag je gebruiken op het moment dat meer verzameling gevraagd wordt en alleen om je hulpen te verfijnen! In de B t/m het M2, heb jij al laten zien dat je blijkbaar je paard ook prima voorelkaar kan hebben met een trens, daardoor haal je ''je bevoegdheid'' om met Stang&Trens te rijden.

Daarnaast is het INTERNATIONAAL(en in Ned tevens nationaal, maar in enkele buurlanden niet) verplicht om bij de paarden vanaf het Z2(junioren)->zz-licht en hoger, met stang en trens te rijden, dus die mensen hebben geen keuze, ookal zouden ze misschien anders willen!
En omgekeerd is dit bij de pony's zo, daar is op geen enkele manier INTERNATIONAAL(ook hier tevens nationaal in Ned) Stang en Trens toegestaan!!!

[edit] Toevoeging

ik ben het hier helemaal mee eens! Je kan een S&T niet vergelijken met een slof of andere hulpteugels! En verder slaat dat bovenstaande bericht ook nergens op!

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:41

als een paard hele lichte mond heeft en goed kan verzamelen dan hoeft die toch helemaal geen stang te rijden in Z1 en Z2?

of begrijpt ik het verkeerd ??

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:52

nee, in het Z1 en Z2 is het daarom toch ook nog niet verplicht!!

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:14

Nee dat hoeft inderdaad niet.. maar ach..