knorren en uitslaan met been: wat betekent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

issaschar

knorren en uitslaan met been: wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:50

Hallo, ik heb een vraagje. Ik heb al zo'n 3/4 jaar een verzorgpaard; Joy.
Een geweldig paard. En ik versta haar lichaamstaal meestal volkomen. Ik begrijp wat hij met wat bedoeld en zij ook van mij.

Maar laatst; Ik was haar wat aan het aaien e.d. en opeens komt ze met haar hoofd voor me staan en begint hard binnensmonds te knorren en opeens sloeg ze met haar voorbeen naar me uit. Ik stond ondertussen al een stukje achteruit. Raar opkijkend van dat geknor.

Nu vraag ik me af. Wat zou ze er mee bedoelen? Ik had me al bedacht dat het zou komen omdat ik de ''dominante'' was. Zij loopt overal achter me aan en ik ben de 'leider'' Misschien dat ze dit deed om haar plaats te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-04-06 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:14

Ik weet trouwens niet of dit hier hoort of bij natural horsemanship?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:16

Dit is wat mijn hitsige ruin doet bij mijn merrie....

Tenminste dat slaan en hummelen een beetje. Ik weet niet wat je onder knorren verstaat. Hij doet het trouwens ook bij andere ruinen en hengsten. Bij andere paarden is hij dominant.

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 14:25

Ik weet niet echt hoe ik het beschrijven, dit is de 1ste keer dat ik dat in die 3/4 jaar hoor. Nog nóóit meegemaak met haar, zo'n beetje binnensmonds grommen/knorren.
Ik vond het gewoon nogal vreemd omdat ik het nog nooit heb meegemaakt.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:24

is het een merrie? omdat je in ze vorm praat? dat grommen/knoren wee tik niet, maar dat naar je toe slaan met haar voorbeen moet je wel afstraffen..
ben je van te voren bij een ander paard geweest soms? of was ze miss hengstig?

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:38

Normaal doen ze dat om aandacht te vragen als ze met hun beentje naar voren gaan. Mijn veulen heeft dat ook gedaan. Het geluid er bij is dat ze misschien graag gekriebeld wil worden?

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:14

Hoe was ze verder? Hoe stonden haar oren en had ze haar neusvleugels opgetrokken of gewoon ontspannen?

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:44

Oren stonden naar achter, neusvleugels heb ik niet gezien want ze boos haar hoofd af. Ik ben wel idd bij een ander paard geweest, maar dat ben ik vaker, en toen had ze dit ook nog nooit gedaan.
en aandacht was ik haar net aan het geven , en toen deed ze dit opeens.
Het is idd een merrie, maar hengstig was ze niet op dat moment.

Sily

Re: wat betekend dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:04

We zijn net van stal verhuisd en mijn merrie doet dit dus in de bak als ze kennis maakt met 1 van de nieuwe paarden.

Oren naar achteren, geluidjes maken, slaan/schrapen met haar ene voorbeen en duidelijk boos.
Ze doet dit vlak voor ze ze weg jaagt bij haar vandaan of bij haar vriendje vandaan, ze gaat iig tussen de vreemde en haar vriendje staan en als het andere paard toch doorloopt rent ze er met oren naar achteren op af en dreigt verder.

Misschien dat je nu juist wel naar een hengstige merrie rook?

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:38

vaak is dit om de rangorde te bepalen. mocht het nog eens voorvallen tikje op de neus en streng toespreken..

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:40

issaschar schreef:
Ik weet niet echt hoe ik het beschrijven, dit is de 1ste keer dat ik dat in die 3/4 jaar hoor. Nog nóóit meegemaak met haar, zo'n beetje binnensmonds grommen/knorren.
Ik vond het gewoon nogal vreemd omdat ik het nog nooit heb meegemaakt.

Die van mij knort ook wel eens... Ze doet er verder niets gemeens bij ..

ALs ik haar aan het werk zet... knort ze... ....(tis gewoon een zeur )

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:47

Maysie schreef:
vaak is dit om de rangorde te bepalen. mocht het nog eens voorvallen tikje op de neus en streng toespreken..

dat was ook idd het eerste wat bij me opkwam.

Nee geen hengstige merrie. Ben alleen bij 2 ruinen geweest. Maar dat is vaker voor gekomen. Eerst naar hun en dan naar haar. Heeft ze normaal niks op tegen. Ze staan ook in de wei naast haar dus ze kent ze.

Anoniem

Re: knorren en uitslaan met been: wat betekent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:50

Dan rook je naar die ruinen en zit ze misschien tegen haar hengstigheid aan?

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:38

Nee hengstigheid heeft ze nét achter de rug. denk ong een weekje geleden. En die ruinen kent ze.

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:45

als je bijvoorbeeld je paard losgooit (zo doet die van mij) en je laat hem lopen zodra ik hem niet meer opjaag draait hij zich om en is hij heel vrolijk dan gaat hij ook knorren en met voorbeen slaan. wat mij altijd is vertelt is dat het paard je uitdaagt om zijn rangorde te verbeteren tenminste als zijn hoofduitdrukking niet vrolijk is. ze zeggen toch vaak ogen zeggen meer dan 100 woorden en zo is het ook bij paarden vind ik daar kan je zoveel aan aflezen vinden jullie niet?

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:59

Moeilijk in te schatten en op een forum kun je al snel de verkeerde conclusies trekken of adviezen krijgen.
Zeker omdat je alleen dit vermeld.
Hoe is het paard verder in de omgang, toont het dominantie als je met haar in de bak werkt ?
Het is een verzorgpaard, wat zegt de eigenaar ?
Paarden knorren vaak als ze opgewonden zijn, bedenk een reden waarom ze dat op dat moment was.
Te lang tuttelen en wilde ze eten, ook een manier waarop paarden kunnen aangeven dat ze er genoeg van hebben.
Als je eisen stelt in de bak, hoe gedraagt ze zich dan > werkwillig of met de oren in de nek ?
Hoe oud is het paard ?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:18

mijn bijrijdpaard was daar heel goed in. en echt gericht uithalen, en dat knorren ook.

ik heb eerst geprobeerd het vriendelijk aan te pakken, (nee, khaan) maar daar deed ze niks mee. toen maar de duideijke aanpak, elke keer dat ze haar been optile 'uh!'zeggen, en als ze uithaalt een heel goede mep verkopen.

ze was het zo afgeleerd.

nu is er tenminste ruimte voor fijn knuffelen en ontspannen poetsen, in plaats van elke keer opletten waar haar benen heengaan.

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:28

juno1 schreef:
Moeilijk in te schatten en op een forum kun je al snel de verkeerde conclusies trekken of adviezen krijgen.
Zeker omdat je alleen dit vermeld.
Hoe is het paard verder in de omgang, toont het dominantie als je met haar in de bak werkt ?
Het is een verzorgpaard, wat zegt de eigenaar ?
Paarden knorren vaak als ze opgewonden zijn, bedenk een reden waarom ze dat op dat moment was.
Te lang tuttelen en wilde ze eten, ook een manier waarop paarden kunnen aangeven dat ze er genoeg van hebben.
Als je eisen stelt in de bak, hoe gedraagt ze zich dan > werkwillig of met de oren in de nek ?
Hoe oud is het paard ?

In de omgang is het een super paard. Totaal geen dominantie. Ik was altijd zeg maar de ''leider''.
Het is idd mijn verzorgpaard, maar de eigenaar doet niet veel met joy, dus die kan ook niet helpen.
Werken in de bak doe ik niet, ik rijd alleen met haar buiten in de bossen, en dat vind ze lekker.

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:13

ik dacht ongeduld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:26

Dat knorren, als het eigenlijk meer grommen is, is meestal een voorteken dat je paard ieder moment hele onverwachte dingen kan gaan doen. Met dat geluid bedoel ik niet het geluid dat je hoort als paarden naar elkaar gillen als ze bijvoorbeeld kennismaken of een knorretje, maar echt een vreemd grommend geluid.

Was je iets aparts aan het doen met je paard? Ik heb het zelf een keer meegemaakt met oren uitscheren. Het grommende geluid was in dat geval een voorteken van een exploderend paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:06

Wat raar, misschirn rook ze een ander paard? Mijn ruin is ook vrij dominant, en slaat en "gromt" dus ook wanneer hij ruikt aan een ander paard (bij vreemde) dit is een teken van dominatie, maar dat het naar mensen gebeurd heb ik nog nooit meegemaakt.

Zorg er in ieder geval wel voor dat ze dit nooit meer doet, want de kracht van een voorbeen is soms nog sterker als die van een achterbeen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:21

wil dit even volgen, want heel toevallig zette ik gister mijn arabje bij mijn shetten in, en een van mijn merries deed dus ook zo met de voorbenen slaan en de anderen weg jagen, terwijl ze absoluut niet dominant is. ik dacht zelf dus ook dat ze tegen de hengstigheid aan zat, want ze was het nog niet. ik stond op een afstandje te kijken dus of ze gromde wee tik niet