Stal inrennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meeghan

Stal inrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 10:40

Er staat een paard op stal dat als je hem na het rijden ofzo op stal
wil zetten, echt heel hard z'n stal inrent. Nu maken ze voor de stal z'n
lijn los en laten hem gewoon z'n stal in rennen of ze rennen mee. Maar
dit kunnen ze toch niet blijven doen? Dat paard moet toch ooit eens
gehoorzamen?
Ze hebben het al geprobeerd door hem en tik te geven als hij wil
rennen of hem door snoepjes bij zich te houden, maar hij loopt ze
gewoon omver. Wat zou je hier verder aan kunnen doen?

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:44

Is het aan beetje een panisch paard (mijn verzorgpony deed dat ook, hij is een arabier)? Als je hem kan houden (anders kan je het proberen met een touwtje over zijn neus) proberen stap voor stap zijn stal in te lopen. Dat werkt echt. Als je dat vaak genoeg doet, wordt ie er vanzelf rustig van (tenminste in mijn geval). Wel blijven opletten: nooit meer hem zoamaar erin laten rennen, dan ben je terug bij af. En altijd meelopen.

kus
anke

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:32

Mijn veulen had het bij het oversteken van de brug naar de buitenbak. Omdaar te komen moet je dus eerst een heel smal bruggetje over. Daar schoot ze dus overheen, mij daarbij omver lopend.

Simpel afgeleerd, halsterlijn om haar neus, en voor haar lopend, want ze let als ik voor haar loop wel op me. Elke keer op de brug stoppen en wachten, pas gaan lopen wanneer jij wilt en niet wanneer zij wilt. Ze liep me in het begin te duwen om me verder te laten lopen, maar nu dus niet meer. Het gaat prima nu en ze loopt gewoon netjes achter me aan ipv mij op een brug proberen het water in de duwen.

Dus gewoon er heen lopen, stoppen, weer pas zetten, stoppen enzovoorts. Wil hij nou wel gaan "rennen" zorgen dat hij een rondje loopt (hoop dat het kan in de stal). Je voelt meesta lwel anakomen dat hij wil rennen, dus gelijk zijn hoofd laten draaien en dan dus rondje lopen en weer opnieuw beginnen.

Wel vol blijven houden hoor, want zo'n rennend paard is niks, je zal er maar tussen of onder zitten!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:45

Heb ook eens zo'n paard mee gemaakt.
Ik ging eerst in de stal staan want, zodra de deur open ging rende hij er in en zo hard dat ie soms op zijn gezicht ging.
Dan deed ik de deur open en leidde ik hem de stal in en hield ik hem vast.
Ik heb dit heel vaak herhaald van het loslaten voor de deur wordt het erger. Zorg er voor dat ie niet tussen de deur komt waarschijnlijk is hierdoor het gedrag ontstaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:52

draver van een vriendin deed dit ook altijd, toen ik haar wat vaker verzorgde/reed pakte ik met beide handen de neus vast, of iets erboven zodat er druk op ligt en ik liep voor haar erin, zodra ze ging rennen probeerde ik r zoveel mogelijk tegen te houden, en na een paar keer liep ze er gewoon in. later deed die vriendin haar weer en toen rende ze er weer net zo in..dus je moet het wel een beetje bij houden..

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:20

wij hebben er een die zn stal juist knoerhard uitrent, net of hij uit de starboxen komt..
wat we daar tegen doen is wortelsje net voor de uitgang leggen, dan rent hij niet, maar loopt hij rustig naar de wortelen.. miss kun je ook zo iets proberen..

of je doet hem een hengstenbit in, daar heb je veel controle mee, en als hij weet dat hij dat in heeft rent hij je niet omver..

weet je ook waarom ze het het doet? is ze bv ooit acher de deur ofzo blijven haken?

Meeghan

Re: Stal inrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:25

Het is een nieuw paard van m'n baas, waardoor dit gedrag is ontstaan?
Ik heb geen idee.
Hij heeft al een bijnaam... Psycho

Maar ik ben zelf nooit bezig met dat beest, maar degenen die wel met
hem in de weer zijn laten hem meestal gewoon z'n stal inrennen en
daar ben ik het dus niet mee eens.

Denk trouwens dat dat rare beest die wortels niet eens opmerkt.
Mss dat je hem met een touw om z'n neus wel kan tegenhouden, maar
het gaat wel om een paard van 1.75 of groter.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:01

Het zou goed kunnen dat dit paard tussen een deur heeft gezeten en daarom denk dat ie beter kan rennen.

PlauGenGuy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:08

Is een touwtje met een kettinkje (voorbrenglijntje) over neus geen idee?? Dan kan je hem even goed en snel corrigeren. Grote kans dat het zo voorbij is.

girlie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:26

echt vervelend, dat ie zn stal in rent! Het heeft vast een reden dat hij dit doet, straffen zou ik helemaal niet doen, want daar kan hij allee maar meer van in de stres raken. heel veel oefenen met een lange lijn en ondertussen spelletjes doen, als afleiding kan helpen

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:30

Die van mij doet het ook als ik hem gewoon aan het halster probeer te pakken.. Ik doe altijd de wei open .. en dan rent ze zelf wel naar de stal.... Echter als ik het halstertouw aan het halster doe.. dan is ze al meteen rustig.. omdat ze dan weet dat ik haar toch wel vast heb.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:38

Waarschijnlijk ooit eens flink zijn flanken gestoten, of gewoon een beetje claustrofobisch. Mijn paard deed het eerst ook. Ik heb gewoon heel vaak geoefend, en gezorgt dat hij zich niet stootte daarbij. Nu loopt hij rustig aan een los touwtje achter me aan.

Sirus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:42

Die van mij heeft dat ook gedaan (en bij tijd en weile komt het terug).
Kei hard de stal inrennen en toen ik riep deed hij z'n prachtige hoofdje omhoog!!! Dit was het resultaat:

Afbeelding

Een touwhalster bood uitkomst!

Gelukkig is hij helemaal genezen en heeft er niets aan over gehouden. Maar ook niets van geleerd!!! Raar beest (ahhhh)!

Sirus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:58

Oh ja, nu wissel ik regelmatig af... soms de staldeur al open zetten..... soms niet. En zelf altijd RUSTIG voorop lopen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:02

Ik zou wat grondwerk doen met het paard. Het paard is duidelijk bang voor smalle openingen, daar kun je aan gaan werken. Ik zou Parelli met hem gaan doen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:11

@sirius.... Aarrrgg wat een akelige wond.

Sirus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:22

Viel gelukkig allemaal wel mee. Het was erg oppervlakkig. Een grote schaafwond. Een paar dagen met groene leem op z'n koppie gelopen en toen zag het er al een stuk beter uit!

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:28

Ik heb ook het zelfde probleem met me arabier

Als ik hem ga tegen houden voor de staldeur wordt hij helemaal onrustig en loopt gewoon door ook toen de staldeur dichtwas liep hij gewoon door.. tja boem verder kwam hij niet..

Ik laat hem vaak pas los als ik voor de deur sta maar door dat hij dan zo gek doet glijd hij nog welleens uit, met gevolg dat hij eens op ze rug lag in het gangpad.

Bij mij arabier komt het denk toch omdat ik helemaal aan het einde van het gangpad sta en ik langs grote zwarte paarden dichtbij moet waar hij bang voor is.

Daarom dat ik ga vragen of ik in een andere stal mag staan

Misschien helpt met een hengstenketting om ze neus of rondjes blijven lopen voor de stal totdat hij rustig is en dan mee de stal in lopen..

Anne_Bo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:33

bij mij op de manege is er een een paard die zijn stal in rent. We hebben al veel geprobeert alleen niks helpt, een tip is wel dat als je hebt gereden alvast zijn zadel afdoet zodat hij makkelijk zijn stal in kan rennen en niet blijft haken met zijn zadel tussen de staldeur, als de staldeur niet goed open is. veel succes

Prinslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:08

Cassidy schreef:
Ik zou wat grondwerk doen met het paard. Het paard is duidelijk bang voor smalle openingen, daar kun je aan gaan werken. Ik zou Parelli met hem gaan doen.

Dit lijkt me wel een goede.. Door 2 smalle hindernis palen laten lopen bijvoorbeeld. Niet gelijk smal zetten, maar gewoon rustig aan beginnen. Los laten voor zn stal lijkt me idd niet zo goed idee nee! Touwtje om zn neus doen en proberen zo rustig mogelijk zn stal in te laten gaan.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:55

Wij hebben een manege-pony die ook snel de stal in wil rennen. Als wij, de instructrices, de pony meenemen gaat het bijna altijd goed, dus daarom doen wij dat dus ook zelf. Ze heeft ooit voor wij haar hadden waarschijnlijk klem tussen een deur gezeten.
Inmiddels weten wij dus wat we met haar moeten doen en laten we de kinderen niet zelf met haar de stal inlopen.
De kinderen weten dat ook: eerst Ludique naar stal en daarna de rest.