Beoordeling rijtechnische punten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Beoordeling rijtechnische punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 09:00

Ben wel erg benieuwd naar jullie mening.
Afgelopen maandag had ik concours, 193 punten in de L1 en daarmee eerste.

Gegeven punten:

Houding en zit: 7
Rechtgerichtheid, ontspanning enz: 7
Welke is het nog meer? : 7

Rijvaardigheid en effect van de hulpen: 6

Ik scoorde voor verruimingen en oefeningen als het wijken 7ens en 8en.

Mijn vraag: Is het mogelijk als de bovenstaande punten beoordeelt worden met een 7, er voor rijvaardigheid en effect van de hulpen een 6 krijgt; terwijl alle verruimingen en rijtechnische oefeningen met 7 of 8 beoordeelt worden?

En waarom vinden jullie dat?

Kom maar op; ik ben benieuwd!

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:13

Nee, dat vind ik van niet. Op het moment dat je in de proef alles rijtechnisch goed voor elkaar hebt, scoor je op de rijvaardigheid enz. ook een goed cijfer... je krijgt dus een soort bonus!

sanne_

Re: Beoordeling rijtechnische punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:27

Dat is in ieder geval heel onlogisch. Staat er verder ook geen opmerking bij?

No offence hoor, maar ik vind het sowieso belachelijk dat een B/L jury de rijvaardigheid moet kunnen beoordelen. Daarvoor is hun gemiddeld niveau te laag. Wat is rijvaardigheid, hoe beoordeel je dat in een proef en hoe weet een gemiddelde L-jury of jij kan rijden of niet?
Mijn ervaring met schrijven bij deze klasses is dat wanneer de ruiter er maar netjes opzit en de goede kant op stuurt, er al gauw door de jury wordt gezegd: die kan tenminste écht rijden. Terwijl het invoeren van beoordeling van rijvaardigheid volgens mij bedoeld is om de mooizitters eens aan te sporen te gaan ríjden.

Maar de beoordeling van de laatste punten zal altijd discutabel blijven in het jurysysteem dat de KNHS kent. De te beoordelen begrippen zijn te weinig eenduidig waardoor juryleden en ruiters verschillende meningen nahouden op wat er gevraagd wordt.

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 09:52

Zie al dat ik niet de enige ben. Vond het nl. zelf ook onlogisch.

Verruimingen is toch effect van de hulpen, evenals het wijken voor het been. Middendraf een 7 en een 8, wijken 8, middengalop twee keer een 7.

Ik dacht echt "Nu vreet ik mijn cap op."
Toch maar niet gedaan; nogal onsmakelijk

Helaas kreeg ik mijn coupon pas erg laat, jury was al lang weg. Anders had ik het misschien nog even gevraagd; gewoon uit nieuwsgierigheid.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:59

Shanna16 schreef:
Helaas kreeg ik mijn coupon pas erg laat, jury was al lang weg. Anders had ik het misschien nog even gevraagd; gewoon uit nieuwsgierigheid.

Neem aan dat het telefoonnummer van het jurylid gewoon in het Hippos boekje staat....

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:17

GeJe schreef:
Shanna16 schreef:

Neem aan dat het telefoonnummer van het jurylid gewoon in het Hippos boekje staat....

Ja uiteraard; maar dat hoeft nou ook weer niet hoor.
Als ik haar toevallig daar nog had kunnen spreken dan had ik het gedaan; maar om er nu nog achter aan te bellen. Neuh, hoeft niet.

Maar vind het wel een leuk punt om jullie mening eens over te horen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:16

Dat is idd wel heel erg onlogisch, heb er zelf eigenlijk nooit op gelet, zal eens kijken of dat bij mij ook zo is

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:53

sanne_ schreef:

No offence hoor, maar ik vind het sowieso belachelijk dat een B/L jury de rijvaardigheid moet kunnen beoordelen. Daarvoor is hun gemiddeld niveau te laag. Wat is rijvaardigheid, hoe beoordeel je dat in een proef en hoe weet een gemiddelde L-jury of jij kan rijden of niet?
Mijn ervaring met schrijven bij deze klasses is dat wanneer de ruiter er maar netjes opzit en de goede kant op stuurt, er al gauw door de jury wordt gezegd: die kan tenminste écht rijden. Terwijl het invoeren van beoordeling van rijvaardigheid volgens mij bedoeld is om de mooizitters eens aan te sporen te gaan ríjden.

Maar de beoordeling van de laatste punten zal altijd discutabel blijven in het jurysysteem dat de KNHS kent. De te beoordelen begrippen zijn te weinig eenduidig waardoor juryleden en ruiters verschillende meningen nahouden op wat er gevraagd wordt.

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat het gemiddelde niveau van IL_jury's te laag is! Ik ken erg veel IL-jury's die zelf minimaal Z of hoger rijden, paardensportopleidingen hebben gevolgd en zelf een dressuurstal hebben of bij een dressuur/trainingsstal werken.
Ik heb afgelopen najaar de jurycursus gedaan, in mijn groep zat 75% van de cursisten 'in' de paarden.......

Verder, @ TS:
Nee, dat klopt niet. Voor rijvaardigheid had je meer punten moeten krijgen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 07:08

Wat had je op je overgangen terug? Misschien ging het daar wat minder, dus b.v. te vaak tegen de hand?

Maar dan nog had ze het moeten toelichten.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:01

Sterker nog ik had bijna 2 winstpunten voor mijn proef en toch voor het ontspannen rechtgerichte in de aanleuning lopende paard een 5
Als er iets aan zo'n belangrijk onderdeel schort volgens de jury, dan zou het toch ook niet mogelijk moeten zijn om dan bijna 2 winstpunten te behalen ???

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:24

Wat ik dus al een paar keer heb gehad is dat ik voor de laatste punten 7 ens en een acht scoorde en toch bij langerna geen winstpunt haalde. Vind ik toch ook wel erg onlogisch. Kan je blijkbaar wel rijden geef je goede kulpen waar ie ook nog op reageerd. zit je er netjes op... en vinden ze het toch niet de moeite om naar te kijken.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:47

Mies7 schreef:
sanne_ schreef:

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen dat het gemiddelde niveau van IL_jury's te laag is! Ik ken erg veel IL-jury's die zelf minimaal Z of hoger rijden, paardensportopleidingen hebben gevolgd en zelf een dressuurstal hebben of bij een dressuur/trainingsstal werken.
Ik heb afgelopen najaar de jurycursus gedaan, in mijn groep zat 75% van de cursisten 'in' de paarden.......

Dan hebben wij verschillende ervaringen! En 'in de paarden' zitten wil nog niet zeggen dat mensen open staan om te leren en te verbeteren. Hoeveel B/L juryleden gaan kijken bij , ik noem maar wat, clinics van de nationale en internationale sporters? Rondje Educatie/Instructie? Velen zijn niet gecharmeerd van het volgen van bijscholingen en hebben geen interesse in het hogere werk. Of zien dat werk als 'leuk om naar te kijken', maar leggen de link niet met de ruitertjes die zij in de ring krijgen.
Ik scheer heus niet alle juryleden over één kam, maar dat velen te koppig zijn om te leren en zich te verbeteren heb ik wel gemerkt!

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 21:32

amondi schreef:
Wat had je op je overgangen terug? Misschien ging het daar wat minder, dus b.v. te vaak tegen de hand?

Maar dan nog had ze het moeten toelichten.

Allemaal goede cijfers. Hilbert is niet snel tegen de hand!