LA hoef, niet optilbaar..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarRic

LA hoef, niet optilbaar..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:01

Hallo,

Mijn paard wilt zijn linksachter-hoef voor niets & voor niemand optillen.
Als je hem omhoog hebt gekregen dan stampt hij keihard op de grond en kun je zijn hoef niet meer houden.
Ook tilt hij zijn RA hoef op en maakt daar trapbewegingen mee zodat je LA niet kunt oppakken.
De dierenarts had hetzelfde probleem bij de keuring, maar zei ook dat er niks mis met de hoef of het been was.

Iemand tips of oefeningen om gewoon zijn hoef op te kunnen pakken?
Bedankt, Groetjes Petrarca

p.s. ik heb dit paard nog maar 10 dagen, maar de Dierenarts die hem gekeurd heeft bij de vorige eigenaar kreeg zijn hoef ook niet omhoog.

een betere foto van hem heb ik nog niet in stand (het is het paard wat op de poetsplaats staat):
Afbeelding

en aan het lopen:
Afbeelding

klokje

Re: LA hoef, niet optilbaar..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:37

hoe ik het altijd doe is dat ik met mijn schouder tegen zijn linker heup,bovenbeen duw zodat hij zijn gewicht moet verplaatsen als je dat gedaan hebt zo snel mogelijk zijn voet optillen met daarbij behorende commando ik gebruik voet als hij terug trekt straf ik hem met mijn stem nee en als hij mij te sterk wordt krijgt hij een behoorlijke tik er direct achteraan van mij met het commando nee
nooit stoppen als hij het niet naar je zin heeft gedaan maar ook niet meteen alles willen
de eerste keer moet je al blij zijn dat hij zijn been 1 seconde optilt en dat jij zegt dat hij hem mag neerzetten

ik ben niet iemand die altijd slaat maar heel soms als ze bijten of trappen dan krijgen ze er wel 1 van mij en dan 1 keer goed en niet 10 keer een aai zeg maar.

bij mij heeft het zelfs geholpen bij een belg die presies zo deed

groetjes

ik_Floppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:45

mijn zus helpt mij bij het hoeven krabben!

klokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:50

dat kun je over een tijdje alleen maar als je zus je helpt om bv. een tik te geven als hij zijn rechterbeen optilt dus een tegen zijn rechter been want dat doet ie dan fout kan dat ook heel handig zijn moet je wel uitkijken dat hij jou dan niet omver loopt omdat jij dan aan de andere kant staat dus dat wordt een tikje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:54

als je nou bij dit dier gewoon probeerd met een brokje?
zou ik denk ik wel doen, voorbeen omhoog---braaf--brokje.
achterbeen omhoog( al is t maar 20cm) braaf--- brokje.

probeer desnoods een ander commando uit, zodat hij het daarmee leert, bijv.geen voetje zeggen,maar hoog ofzo..
geen handenvol brok gaan geven,gewoon 1 brokje, stem erbij..jaa braaf goed zo!!

denk even mee bezig gaan dat hij leert dat er een beloning komt.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 07:48

Citaat:
hoe ik het altijd doe is dat ik met mijn schouder tegen zijn linker heup,bovenbeen duw zodat hij zijn gewicht moet verplaatsen

Als ik dit doe dan gaat hij een 'rondje' lopen, dan draait hij zich weg.

Maar bedankt voor de tips, ik ga het vandaag allemaal uitproberen.
Groetjes Petrarca

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:09

Nog meer tips?

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:24

als de dierenarts zijn voet niet opgetilt kreeg, is ie dan wel goedgekeurd? Ik zou namelijk toch een beetje vraagtekens bij dit paard neerzetten, zeker als het maar 1 voet is. Kan je dit probleem niet voorleggen aan de vorige eigenaar? misschien heeft zij/hij wel een tip?

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 16:10

Ididit schreef:
als de dierenarts zijn voet niet opgetilt kreeg, is ie dan wel goedgekeurd? Ik zou namelijk toch een beetje vraagtekens bij dit paard neerzetten, zeker als het maar 1 voet is. Kan je dit probleem niet voorleggen aan de vorige eigenaar? misschien heeft zij/hij wel een tip?

De dierenarts heeft hem wel goedgekeurt omdat er verder niks mis met de hoef was en dit gewoon en 'gedrags' probleem is.
We hebben hem van een handels-stal, ik betwijfel of hun tips hebben (ze zijn hem waarschijnlijk alweer 'vergeten')

Bedankt voor je reactie,
Groetjes Petrarca

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:22

Ik denk dat dit gewoon een hoefprobleem is

Als een paard bij 3 hoeven niet moeilijk doet, maar bij de 4de wel dan klopt er iets niet.

Wat doet ie als je een oudkussen onder zijn rechterbeen legt, en dan links vraagt?
De DA heeft miss gefocused op het been wat hij niet op wilt tillen, en is daarbij vergeten dat hij die misschien niet opwilt tillen omdat het ándere been gevoelig o.i.d. is.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 08:02

Het zou inderdaad kunnen dat er wat met de rechterhoef/been is en dat de dierenarts dat niet gezien heeft.
Ik was er niet bij toen hij gekeurd werd door die dierenarts, ik zal er in elk geval even iemand naar laten kijken.

Bedankt voor je reactie,!

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:09

Mijn paardje tilde in het begin geen van zijn benen op. RA was daarbij het grootste probleem. Met veel geduld en altijd dezelfde volgorde aanhouden, tilt hij nu een half jaartje later ze zelf op als ik met de hoevenkrabber aankom. Wel consequent dezelfde volgorde aanhouden en vooral niet opgeven of laten zitten...dan zal je zien dat het na een tijdje ook gaat lukken.
Succes ermee..

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 08:44

Shasadee schreef:
Mijn paardje tilde in het begin geen van zijn benen op. RA was daarbij het grootste probleem. Met veel geduld en altijd dezelfde volgorde aanhouden, tilt hij nu een half jaartje later ze zelf op als ik met de hoevenkrabber aankom. Wel consequent dezelfde volgorde aanhouden en vooral niet opgeven of laten zitten...dan zal je zien dat het na een tijdje ook gaat lukken.
Succes ermee..

Bedankt!
Groetjes Petrarca

LindaJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:40

Mijn paardje kon nog niet zo goed voetjes geven toen ik haar kreeg, en vooral rechtsachter wilde ze niet. Wij hebben dat met 2 personen opgelost. De ene houdt haar vast zodat ze niet weg kan draaien. We deden het in de stal zodat ze niet met haar achterhand alsnog weg kon draaien. De persoon die het paard vast houdt, doet ook het belonen als het paard het goed doet (met iets lekkers + stem). Voordat ik het been met m'n handen ging oppakken, heb ik het een paar keer met een halstertouw gedaan. Gewoon achter de kogel haken en druk uitoefenen tot ze het been optilde. Dan eventjes vasthouden en belonen en weer neer zetten. Na een paar keer konden we het met de hand doen. Het heeft nog wel even geduurd voor ik het kon zonder iemand die haar vast hield, maar ze tilt nu netjes alle vier haar benen voor me op zonder ook nog maar iets negatief te reageren met rechtsachter.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:32

hoe wordt dit paard bekapt dan...?

ik heb het eens een paard aangeleerd door een lange handdoek om in de kroonholte(zij sloeg ontzettend,achteraf door pijn in de voorbenen) en het dan richting buik op te tillen,gewoon eventjes en dan belonen.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:46

Hallo allemaal,

We hebben een tijdje geleden geconstanteerd dat zij LA been er dik uitzag.
Hebben we een DA naar laten kijken en het klopte, die zei dat het kwam door zijn lage weerstand + Stress door nieuwe omgeving.

Inmiddels is zijn LA been weer oke, en proberen we hem weer op te pakken enz.

Bedankt voor jullie reactie's,
vr. gr. Petrarca

jennyk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:53

Mijn paardje schopte ook als je de achterbenen op wou tillen (uit onbekentheid met hoeven uit krabben) Dit hebben we opgelost door een zacht touw om he been in de kootholte te slaan.
Zo ben je zelf veilig. Dit touw houd je even vast en dan kun je de hoef uitkrabben. Na 2 dagen hadden geen touw meer nodig en gaf ze keurig haar voetjes!

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:54

Mijn nieuwe paard doet met beide achterbenen moeilijk maar vooral met de LA hoef, ik doe het met de longe dan kan ik op veilige afstand gaan staan en hoef ik niet direct te lossen. Heb ook al geprobeerd met mijn gewicht te duwen maar dat leverde een serieuze dikke en blauwe teen op

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 10:54

Bedankt voor jullie reactie's,
dus met een halstertouw of longeerlijn beginnen?

1 vraagje over de longeerlijn, hoe maak je die dan vast om het op veilige afstand te kunnen doen?
Het lijkt met wel een goed idee om wat afstand te nemen.

Groetjes Petrarca,