hoe leren alleen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe leren alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:38

Ik ging laast op buitenrit met pluto. Gewoon wandelen. dus ik zat er niet op. Maar op een geven moment vond meneer het niet meer leuk meer. En begon soort bokken te maken. hij gaf geen druk aan het touw. Maar hij wou graag terug. Maar er liepen mensen dus ben menteen omgedraaid. (had ik eigelijk niet moeten doen) dus hij kreeg zijn zin. Meneer begon opeens hard door te stappen. Dus ik afventoe stil staan. Kortom meneer vond het niet oz leuk in zijn 1tje.

Maar heb dit wel vaker gedaan en toen ging het wel goed. Maar hoe kan ik zorgen dat hij meer vertrouwen in mij krijgt?

Zelf wil graag een keer alleen met hem op buitenrit (hoef niet lang te zijn) Maar dan wil ik graag op zijn rug. Dus dan moet hij het helemaal alleen doen?

Hoe kan ik zorgen dat hij mij meer vertouwd.

Ik heb geen zin als ik ga rijden dat hij er galopeerend weer terug rijdt. Terwijl ik erop zit.

Sioux15

Re: hoe leren alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:01

Doe grondwerk met hem en zorg dat er vertrouwen komt. Gaat dit goed ga je weer met hem wandelen. Ga bijv. eens de komende weken iedere dag bijv. 10 min. wandelen en als dat goed gaat ga je steeds een stukje verder.
Succes ermee!

Greetz Sioux

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:33

Ik ben de eerste paar keer met mijn man gegaan, hij lopend ernaast en ik erop.
later ging hij ernaast fietsen en daarna ben ik helemaal alleen gegaan.
Nu gaat hij af en toe nog mee fietsen als het lekker weer is.

cloaca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:31

goed in bedwang houden, laten zien dat je de baas bent.... en misschien eerst een paar keer gewoon ernaast lopend gaan, aan het halster, of hoofdstel... dnek ik

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 23:01

Met mijn pony kon ik eerst wel alleen op buitenrit, totdat ze een trucje leerde. Want als zij het bit vastpakt en omdraait kan ik niks meer. En aangezien ze aan een smalle landweg staat is dat best gevaarlijk.

Ik ga nu dus een aantal keer met iemand ernaast. Als dat goed gaat, gaat diegene een stuk achter mij lopen. En als dat goed gaat probeer ik het weer eens alleen.

Overigens is ook niet iedere pony geschikt om alleen naar buiten te gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 05:08

Je had inderdaad niet moeten omdraaien toen hij begon te bokken. (omdat er mensen waren draaide je om ) In principe kijken die mensen toch wel uit en blijven ze op afstand van een bokkend paard. Meestal zijn ze toch wel bang van paarden

Maak het leuk voor pony om met jouw mee te gaan... Ga bijvb als je gereden of iets anders al gedaan hebt (zodat hij iig niet meer fris uit stal komt) 10 minuutjes lopen met hem en bijvb een stukje grazen als hij zich gedraagd en dan weer terug naar stal.

Dat een beetje opbouwen (niet iedere keer grazen en ook niet elke keer op dezelfde plek uiteraard) Beloon hem veel als hij braaf naast je loopt. Zorg dat er geen druk op het touw komt, zowel dat moet je hem meteen corrigeren. Zet hem een paar passen achteruit of loop opeens een andere richting op (als dat mogelijk is, dus links of rechts niet omdraaien) zodat hij op jouw moet letten in plaats van andersom)

plutolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 07:41

cloaca schreef:
goed in bedwang houden, laten zien dat je de baas bent.... en misschien eerst een paar keer gewoon ernaast lopend gaan, aan het halster, of hoofdstel... dnek ik

toen dat gebeurde wat ik daarboven schreef. Gebeurde toen ik er naast liep

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 07:45

Ineke2 schreef:
Je had inderdaad niet moeten omdraaien toen hij begon te bokken. (omdat er mensen waren draaide je om ) In principe kijken die mensen toch wel uit en blijven ze op afstand van een bokkend paard. Meestal zijn ze toch wel bang van paarden

Maak het leuk voor pony om met jouw mee te gaan... Ga bijvb als je gereden of iets anders al gedaan hebt (zodat hij iig niet meer fris uit stal komt) 10 minuutjes lopen met hem en bijvb een stukje grazen als hij zich gedraagd en dan weer terug naar stal.

Dat een beetje opbouwen (niet iedere keer grazen en ook niet elke keer op dezelfde plek uiteraard) Beloon hem veel als hij braaf naast je loopt. Zorg dat er geen druk op het touw komt, zowel dat moet je hem meteen corrigeren. Zet hem een paar passen achteruit of loop opeens een andere richting op (als dat mogelijk is, dus links of rechts niet omdraaien) zodat hij op jouw moet letten in plaats van andersom)

Er liepen ook kinderen en was best een smal weggentje. Ik beloon hem wel veel want zijn hele bit zat onder de smurrie van de wortel. Er was ook totaal geen druk op het touw. Zelf toen hij begon te bokken was er geen druk op het touw. Dat van richting enz ga ik wel proberen maar het was echt een land weggentje en tja die gaan meestal 1 kant op haha.

Daarom zette ik hem met de terug weg steeds stil. ik had zo iets van je kan ook mijn tempo aan nemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:09

Als hij te snel wil, let hij ook niet op jouw. Zodra hij te snel wil moet jij plotseling stilstaan. Daar moet hij onmiddelijk op reageren door ook stil te staan vóórdat zijn schouder jouw voorbij komt.
Doet hij dat niet zet je hem een aantal passen achteruit. Kijk hem niet aan, negeer hem verder en loop weer door. Zorg er voor dat je lichaamshouding duidelijk is.

Een stuk verder sta je weer opeens stil. Staat hij dan ook stil (let op weer voordat zijn schouder jouw voorbij komt). Beloon je hem... niet met voer overigens dat is helemaal niet nodig. Een aai over zijn hals en vriendelijke woorden met een hoge stem is al voldoende.